Foto: Effi Sanders
Foto: Effi Sanders

Accent op talent: allemaal hoofdrolspelers in de musical ‘Hairspray’

Zakelijk 745 keer gelezen

Wie wil het niet, met je talent in de schijnwerpers staan. Beroemd zijn, de showbizz in. Op Lyceum Ypenburg kunnen leerlingen die niets liever doen dan dansen, zingen, acteren, maar het ook leuk vinden om achter de schermen actief te zijn met o.a. het decor, kostuums of met de productie van musicals, zich aanmelden bij de Musicalgroep Lyceum Ypenburg

Dit is voor leerlingen uit de 2e klassen en hoger. Naast de gewone lessen, want het is en blijft een school, repeteren de leerlingen van de musicalgroep gedurende het schooljaar, op vaste uren in de week, voor de gekozen musical. Dit alles onder leiding van een professionele theaterdocent.

Sasha ter Mors, docent Theater en regisseur Musical, vertelt enthousiast over de groep leerlingen die hij dit jaar onder zijn hoede heeft. Elke woensdagavond zijn de leerlingen met hem aan het werk, nu voor de musical ‘Hairspray’.

Sasha vertelt: “De voorbereidingen voor de jaarlijkse musical beginnen eigenlijk gelijk na de laatste voorstelling van de vorige musical. Het artistieke team gaat dan op zoek naar een stuk en bereiden de audities voor. In de zomer wordt het script gemaakt en aangepast aan de cast die voor de vakantie geauditeerd heeft en aangenomen is. En ook nu hebben we weer een hele enthousiaste club spelers, zangers en dansers bij elkaar. Er doen ook docenten en collega’s van het ondersteunend personeel mee”.

Dit jaar een musical met een boodschap

Vele musicals staan bekend om de raakvlakken met universele zaken, zaken die de mens ten alle tijden bezig hebben gehouden. Voor dit jaar is gekozen voor de musical ‘Hairspray’. Een heerlijke musical vol dans, humor, passie en muziek, maar ook met maatschappijkritische en actuele thema’s als arm en rijk. Een mix van tegenstellingen passeren de revue, wat ‘Hairspray’ tot een prachtige musical met een boodschap maakt. 

Repeteren en ‘gewoon’ school

“Direct aan het begin van het nieuwe schooljaar wordt begonnen met de eerste repetities. Tot aan de voorstellingen, in maart/april, wordt vervolgens twee keer per week gerepeteerd, zo’n 3,5 tot 4 uur totaal. De zang-, dans- en spelaudities staan onder leiding van professionals. Naast de wekelijkse repetities zijn er drie weekenddagen waarop alles bij elkaar komt. Die eindigen veelal met een doorloop van het hele stuk: zang, dans en spel”, aldus Sasha.

Dat lijkt best een opgave naast je gewone school en huiswerk. Maar volgens een aantal enthousiaste meiden valt dat allemaal best mee en is het heel goed te doen en te combineren. Uiteraard moet je de dingen wel goed afspreken met docenten, bijvoorbeeld als er een extra repetitie is. Je kan er dus niet zomaar vanuit gaan dat als je een rol hebt in de musical, je een bevoorrechte positie hebt en geen huiswerk hoeft te maken of te laat bij lessen of toetsen mag komen. Alles gaat in goed overleg.

Hoewel sommige leerlingen al vaker in een schoolmusical mochten meedoen, hebben niet al deze leerlingen de ambitie om ook echt door te gaan in de showbizz. Ze willen in veel gevallen wel iets met mensen doen, de verzorging in of bijvoorbeeld de hotelschool. Maar natuurlijk zijn er ook leerlingen die het, misschien niet allemaal hardop zeggen, maar van wie het wel de droom is om uiteindelijk in de schijnwerpers op de planken te staan. 

Achter de schermen

Het decor van de musical wordt gemaakt door enthousiaste ouders en leerlingen. Sasha: “Sommige leerlingen melden zich aan voor techniek/decor. Techniek staat altijd onder leiding van professionals uit het werkveld. Voor decor, de kleding, de grime en de rekwisieten leunen wij op ouders, oud-leerlingen van Lyceum Ypenburg en castleden die dat leuk vinden. In de afgelopen jaren heeft zich een heel groot en fijn team gevormd, die samen zorg dragen voor decor en kleding en alles wat er achter de schermen gebeurt”.

Ook het live orkest, dat dit jaar weer de begeleiding van zang en dans doet, is aanwezig. Het maakt het allemaal nog leuker, nog echter. Docent geschiedenis Mitchell Zee doet dit jaar ook weer mee en heeft een mooie rol met tekst én zang. Zijn ervaring is dat er hechte vriendschappen tussen de leerlingen uit de verschillende leerlagen en niveaus ontstaan. “Het wordt echt een hele hechte groep”, vertelt hij. “Leerlingen die zich bijvoorbeeld realiseren voor de laatste keer op te treden in de musical, omdat ze dit jaar examen doen, kunnen daar echt emotioneel van worden. Door de vriendschappen die er dan zijn, wordt zo’n leerling door anderen gelijk getroost en weer opgepept. Je ziet de verbintenis ook als leerlingen elkaar in de gangen tegenkomen en elkaar gedag zeggen”. Doe je mee aan de musical, dan krijg je geen cijfer of vrijstelling. De leerlingen doen echt mee omdat ze het leuk vinden en ze zorgen er wel voor dat de cijfers goed blijven, omdat ze anders wellicht door hun ouders teruggefloten worden.

Staande ovatie

Elk jaar, in maart of april, zit de theaterzaal van Lyceum Ypenburg vol met ouders, broers, zussen, opa’s en oma’s, ooms en tantes en natuurlijk medeleerlingen en docenten die de musical van dat jaar komen bewonderen. Dit jaar waren er vier spectaculaire voorstellingen en elke keer als het doek omhoogging en de spots aan, werd er vol overgave een prachtige musicalvoorstelling gegeven. De beloning die de leerlingen en alle andere castleden krijgen voor het meedoen aan de musical is een staande ovatie. Elke show weer en dat is een prachtig compliment die het enthousiaste publiek, de cast geeft na het neerzetten van een fantastische show.

- advertentie -


Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant