Bodybuildster Ellen Breemans blikt terug op bijzonder NK
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=5227763&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=telstar-online.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=263,264" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
Logo telstar-online.nl
Beelden: Rocky
Beelden: Rocky

Bodybuildster Ellen Breemans blikt terug op bijzonder NK

  •   756 keer gelezen   Sport

Pijnacker - Vorige week las je het al online en zag je in de cartoon van de Telstar/Eendracht: bodybuildster Ellen Breemans stond op podium bij het NK in de categorie Bikini Fitness. Helaas zat een podiumplek voor de 35-jarige Pijnackerse er net niet in: ze werd vierde. "Ik had een heel dubbel gevoel. Je hebt er zo lang naartoe gewerkt, dan wil je ook die beker hebben. Ik baal ontzettend want het ging goed, maar ik had ijzersterke concurrentie. Toch ben ik trots, ik verwachtte dit totaal niet toen ik hieraan begon. Het is mijn eerste wedstrijdseizoen en vierde van Nederland worden is heel gaaf."

Ellen begon aan bodybuilding in oktober vorig jaar. "Ik sportte al fanatiek en begon eigenlijk hiermee als grap. Ik vind het leuk om sterk te zijn, deed al veel aan krachttraining, boksen en squash. Doordat ik tijdens een bokssessie een blessure aan mijn schouder opliep, moest ik wat anders. Dat werd Bikini Fitness, de lichtste categorie van bodybuilding waarbij je gespierd bent maar er nog wel vrouwelijk uitziet. Bij zwaardere categorieën, zoals Bodyfitness, Fitness en Physique, draait het meer om de grootte van de spieren." Bij Bikini Fitness poseren de deelnemers sierlijk met hun bruin gesprayd lichaam en dragen ze een bikini, doorzichtige hakken, sieraden en mooie make-up.

In vijf maanden tijd trainde Ellen hard en werd met de week strakker en dunner. Omdat ze al begon met een laag vetpercentage van 21%, hoefde ze 'slechts' drie keer in de week een full body training te doen. "Voor andere meiden was dat vijf of zes keer. En elke week werd het zwaarder en zwaarder." Elke week maakte ze progressiefoto's die ze naar haar prep coach Evi Evers opstuurde. "Dit motiveert enorm, je ziet megagroot verschil in een paar weken. Nu weeg ik 10 kg minder en is mijn vetpercentage 12 of 13%." Ellen vertelt dat ze erg resultaatgericht is en het fijn vindt om naar een doel toe te werken. "Je moet er voor de volle 100% voor gaan, het is net topsport. Ik heb enorm veel respect voor iedereen die dit doet. Je moet er veel voor opgeven en hebt behoorlijke discipline nodig om elke dag opnieuw kiezen voor gezond eten en naar de sportschool te gaan, terwijl je soms liever het bijltje erbij neergooit. Gelukkig heb ik doorgezet, ook op de moeilijke momenten. Zo at ik kwark als mijn vriend en tweeling van vier genoten van een ijsje. Je weet waarvoor je het doet en ik ben blij dat ik dit heb meegemaakt."

Bij haar allereerste bodybuildingwedstrijd veroverde Ellen gelijk de eerste plek. "Ongelofelijk dat het zo goed ging. Na afloop vierden we dit met het hele team door een chocoladetaart te verorberen." Ze mocht door naar de volgende wedstrijd, vijf weken later. "Ook dat ging goed, ik werd tweede en wilde het vieren door naar de Mac te gaan. Maar omdat we doorgingen naar het NK, slechts één weekje later, moesten we ons inhouden. Onze prep coach vond het zielig, gelukkig mochten we de kleinste hamburger nemen." Vlak voor en tijdens de wedstrijd is het afzien. "Je mag zo min mogelijk koolhydraten eten, ik at alleen kip, biefstuk en ei. 's Middags mocht je niks meer drinken zodat alle spieren goed zichtbaar zijn. Dan sta je uitgedroogd op het podium, hebt veel honger en dorst. Je spant alle spieren aan, maar eigenlijk heb je kramp en ben je aan het trillen van vermoeidheid. Ondertussen moet je nog lachen en doen alsof het helemaal niet oncomfortabel is."

Ellen deed het goed bij het NK: samen met drie andere werd ze bij de first call out naar voren geroepen en daarna nog een keer. "Dat is ongebruikelijk, iedereen was zo mooi gespierd dat het lastig was om te zien wie zou winnen. Maar achteraf, nu ik de foto's bekijk, zie ik dat mijn beenspieren wat afgezwakt zijn. Drie wedstrijden vlak achter elkaar is te veel, dan is je lichaam op. Ik denk zelfs dat mijn bovenbeenspieren groter waren voor ik begon met trainen. Mijn schouder- en bilspieren zijn wel sterker geworden." Of ze verder gaat, weet ze nog niet. "Ik heb wel de aanleg om grote spieren te kweken, maar daarvoor moet je nog meer laten. Het moet wel in balans zijn met mijn baan en gezin. Ik ga weer trainen onder begeleiding van m'n vriend bij Fuel Personal Training, want in december doe ik mee aan de Juliette Bergmann Grand Prix. Ik wil voor een nog betere shape gaan en meedingen naar de grote prijzen."


<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=5227763&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=telstar-online.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=263,264" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
Meer berichten
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=9767773&size=160x600&promo_sizes=120x600&cb=[CACHEBUSTER]&promo_alignment=center&referrer=telstar-online.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=263,264" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=5227765&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=telstar-online.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=263,264" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>