Logo telstar-online.nl
Meldkamer Haaglanden maakt zich op voor drukke nacht.
Meldkamer Haaglanden maakt zich op voor drukke nacht.

Extra meldkamer tijdens jaarwisseling

  •   keer gelezen   Regio

Haaglanden - Gemeente en politie stellen alles in het werk om de jaarwisseling veilig en gezellig te laten verlopen. Inwoners van Haaglanden worden hierbij opgeroepen om een actieve bijdrage te leveren, bijvoorbeeld door ongeregeldheden bij de politie te melden of beelden van misstanden beschikbaar te stellen via politie.nl/haaglanden.

Mede daardoor verwachten de hulpdiensten tijdens de jaarwisseling meer meldingen dan anders. Speciaal voor de jaarwisseling is er dan ook een tijdelijke, extra meldkamer ingericht.

Speciale meldkamer

Op het hoofdbureau van Politie Haaglanden een tijdelijke en multidisciplinaire meldkamer ingericht - met vijftien volwaardige meldkamerposten extra ? waarin politie, brandweer (RAC) en ambulancediensten (CPA) nauw samenwerken. Als bijvoorbeeld alle politiecentralisten in gesprek zijn, kan de melder een centralist van de brandweer aan de lijn krijgen, en andersom. Een aantal werknemers van de brandweer heeft hiervoor een speciale aanvullende opleiding als centralist gevolgd. Meldingen van de CPA worden niet door politie of brandweer opgemaakt, vanwege het benodigde medische specialisme.

Werkwijze

?112 alarmcentrale, wie wilt u spreken: politie, brandweer of ambulancedienst?? Met deze vraag wordt normaliter een 112-melding aangenomen. De melder geeft aan welke hulpdienst hij of zij wil spreken, en de centralist verbindt door naar een collega-centralist van de benodigde hulpdienst. Bij zogenoemde piekdrukte kan het incidenteel voorkomen dat alle centralisten bezet zijn, waardoor het iets langer duurt voor een melding in behandeling wordt genomen. Tijdens de jaarwisseling moet een melder eveneens aangeven voor welke hulpdienst hij of zij belt. Dan is er echter sprake van een zogenoemde ?multi-disciplinaire meldkamer?, waarin er bij piekdrukte automatisch wordt doorgeschakeld naar een centralist van de andere hulpdienst. Deze centralist die de melding aanneemt, maakt direct een zogenoemd incident aan in het gemeenschappelijke meldkamersysteem, waardoor de burger sneller geholpen kan worden.

Meer berichten