Afbeelding

Elektrische laadpalen nu officieel in gebruik

vr 7 feb 2014, 10:36 Gemeente

Pijnacker - Wethouder Bert van Alphen nam donderdag officieel de elektrische laadpalen in de gemeente Pijnacker-Nootdorp in gebruik. Dit deed hij door het opladen van een elektrische wagen bij de oplaadlocatie aan het Oranjeplein.

De wethouder was zichtbaar verheugd om een ritje te maken in een mooie, volledig elektrische auto: een Renault Zoë. Onder toeziend oog van een aantal belangstellenden stak hij daarna de stekker in het stopcontact.

Negen laadplekken
Op centrale locaties in de gemeente zijn inmiddels al drie laadplekken aangelegd: aan de Laan van Nootdorp (bij de RKDEO parkeerplaats), het gemeentekantoor in Pijnacker en de Enk in Pijnacker-Zuid. In april volgen twee andere laadpalen bij het informatiecentrum Keijzershof aan de Klapwijkseweg en bij de Viergang in Pijnacker. In Delfgauw zijn al drie laadplekken, bij tankstations BP Emerald en Esso, voor het restaurant Hajé aan de A13. Alle laadpalen zijn voor algemeen gebruik. BP Emerald heeft bovendien een snellader. Elke laadpaal heeft één gereserveerde parkeerplaats. In totaal zijn er straks negen laadplekken in de gemeente.

Stimuleren duurzame mobiliteit
Wethouder Van Alphen wil met deze elektrische laadpalen in de gemeente de duurzame mobiliteit stimuleren: “Met de e-laadpalen draagt de gemeente bij aan de landelijke infrastructuur voor laadpunten voor elektrische auto’s. Bovendien past het bij onze duurzaamheidsdoelstellingen. Met het stimuleren van duurzame mobiliteit verminderen we de vraag naar brandstoffen en dragen we bij aan CO2 reductie en een betere luchtkwaliteit.”

Stichting e-laad
De e-laadpalen worden gefinancierd door de stichting e-laad. Dit is een samenwerkingsverband van de landelijke netbeheerders. Stichting e-laad plaatst en onderhoudt publieke oplaadpunten voor elektrische auto's. De stichting heeft inmiddels 3000 laadpunten gerealiseerd. Een gigantische klus, waardoor laadpalen in onze gemeente wat later zijn aangelegd dan oorspronkelijk bedoeld. Aanvankelijk was dit samenwerkingsverband een pilot tot 31 december 2014. Onlangs is besloten dat de activiteiten van stichting e-laad bij de ondersteuning van publieke laadinfrastructuur voor elektrische auto’s de komende jaren gelukkig worden voortgezet.

Laden voor iedereen
De laadpalen in het openbare gebied zijn door iedereen te gebruiken tegen een vergoeding. Dat kan met een algemene oplaadpas, bruikbaar bij alle publieke oplaadpunten in Nederland. Voor het aanvragen van een oplaadpas, zijn verschillende aanbieders. Zie voor meer informatie www.e-laad.nl. Heel handig is de app ‘Love to load’. Ongeacht waar je je bevindt, deze app geeft alle laadpalen in je omgeving aan en of ze al dan niet bezet zijn.

Particuliere aanvragen
De gemeente stimuleert duurzame mobiliteit en wil ook graag iets doen met de vele particuliere verzoeken die zij momenteel binnen krijgt voor een laadpaal in de buurt. Hoewel dit volgens wethouder Van Alphen niet zo eenvoudig is, omdat het de gemeente aan de middelen hiervoor ontbreekt: “We zijn met de regio Haaglanden in gesprek die 14 extra laadpalen met dubbele aansluiting in onze gemeente wil financieren. Dit valt onder de uitrol van in totaal 350 laadpalen in Haaglanden, inclusief de gemeente Den Haag. Hiermee willen we in de acute nood voorzien van E-rijders die niet op eigen terrein kunnen laden. Uiteindelijk moet er een zelfvoorzienend marktmodel komen om aan de toenemende maatschappelijke behoefte tegemoet te kunnen komen. Samen met de andere Haaglanden-gemeenten zijn we nu bezig met een beleid hiervoor. Binnenkort nemen we hierover een bestuurlijk besluit en kunnen we meer openbare laadplekken in de gemeente realiseren.”

Uit de krant