Afbeelding

Jeroen Koers (BRUNA Pijnacker): ‘De folder heeft nog steeds direct effect’

Algemeen 1.038 keer gelezen

Een moderne winkelier communiceert via en langs meerdere kanalen. De eigen site, Facebook, mails naar klanten, een nieuwsbrief wellicht, een advertentie in de lokale krant, al dan niet in combinatie met een online-advertentie én via een papieren folder die veelal ook in een digitale versie te lezen is.

Dat gaat ook op voor BRUNA dat op een aantal momenten in het jaar een folder verspreidt. Zo veel mogelijk huis aan huis. Gezien de coronamaatregelen is het folderen nu even stilgezet, maar normaal zou er in deze weken een Paasfolder verschijnen.

Jeroen zegt dat het effect van een folder gemiddeld drie tot vijf dagen duurt bij BRUNA. Hij voegt daar aan toe dat het effect van een folder altijd groter en concreter is dan een advertentie in de krant. “Daar krijg ik heel weinig respons op. Wel van een redactioneel stukje over een medewerkster die afscheid heeft genomen of een artikeltje over een leuke actie. Dat werkt wel en dan krijg je ook leuke reacties van klanten.”

De man die nu een kleine 2,5 jaar eigenaar is van BRUNA Pijnacker en die voor die tijd bij de Haagse Hogeschool werkte als Teamleider, is dus tegen de Ja-stickermaatregel van de gemeente. Het remt hem en zijn winkel in de mogelijkheden om de klanten zo direct mogelijk te bereiken.

Jeroen vindt dat de gemeentepolitiek te weinig rekening heeft gehouden met de belangen van de ondernemers/winkeliers en dat de winkeliers/ondernemers er ook te weinig bij zijn betrokken. In plaats van “we lossen het samen op” moet je het als ondernemer allemaal zelf maar uitzoeken en oplossen.

En dat in een tijd dat veel winkeliers het al lastig genoeg hebben. BRUNA Pijnacker moest half december voor de gewone aankopen de deuren sluiten. Voor de pakketservice en het pinnen mocht de winkel wel open blijven.

Die laatste twee weken van het jaar zijn precies de periode die doorgaans goed is voor tien procent van de jaaromzet. Jeroen zag met lede ogen dat bij de servicebalie in de supermarkten de mensen op een halve meter elkaar stonden te verdringen vanwege de aankoop van wat normaal zijn producten zijn: kaarten, postzegels, printpapier, cartridges, staatsloten, tabaksartikelen, enzovoort.

Hetzelfde geldt voor een zaak als Het Kruidvat die open mocht blijven omdat zij essentiële producten verkopen maar tegelijk wel allerlei zaken verkocht die de BRUNA niet mocht verkopen.

Jeroen Koers wil er zeker geen huilverhaal van maken. Hij wijst op de totale herinrichting van zijn winkel waar alles een kwart slag is gedraaid. De winkel is nu veel overzichtelijker en opener geworden.

Jeroen zegt dat de winkelregels al iets zijn verruimd en dat veel mensen gebruik maken van het winkelen op afspraak. Klanten weten ons te vinden voor het maken van een winkelafspraak via onze website of gewoon door ons te bellen of te mailen. De reacties van de klanten zijn uitbundig omdat ze lang hebben moeten wachten om weer eens lekker te kunnen rondsnuffelen, ook al is het maar voor tien minuten. Jeroen rekent op verruimingen vanaf 1 april en zou al blij zijn als de situatie zou zijn als gedurende de eerste lockdown toen de klanten met inachtneming van de regels gewoon konden blijven winkelen.

Jeroen blijft alles van de zonnige positieve kant bekijken en zelfs het feit dat hij net niet in aanmerking komt voor de diverse steunmaatregelen, krijgt hem niet uit balans.

Nog even terug naar de folderdiscussie. Hij hoopt dat zo veel mogelijk mensen toch die Ja-sticker gaan gebruiken zodat de folderdichtheid hoog blijft. Terzijde wijst Jeroen er nog op dat het wel heel rommelig wordt met al die verschillende stickers en dat het ook voor de bezorgers er niet eenvoudiger op is geworden.

- Grote zorgen bij ondernemers om Ja-sticker!

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant