Zandtransport door Akkerlanden in Tolhek

Actueel 86 keer gelezen

Pijnacker - Parallel aan de Erasmuslijn van RandstadRail, aan de kant van de nieuwe wijk Tolhek, zal een rijwielpad naar de richting Lansingerland worden aangelegd: fietspad F 217. Door de slappe veenachtig ondergrond is het noodzakelijk dat de grond wordt voorbelast.

Het zou dan gaan om een laag van ongeveer vier meter zand die, gefaseerd, in lagen van een halve meter wordt aangebracht. Er is voor deze werkwijze gekozen om te voorkomen dat, bij een te hoge belasting in een kort tijdsbestek, er schade aan het dijklichaam van RandstadRail ontstaat. Dit dijklichaam is ruim honderd jaar geleden aangelegd voor de Hofpleinspoorlijn. Dat werk heeft toen voor veel problemen gezorgd omdat het zand steeds diep wegzakte. In de omgeving kwam veel water en blubber omhoog. Het befaamde “zandtreintje” reed af- en aan. Men wil nu dus in ieder geval zorgvuldig te werk gaan.

Voor de aanvoer van het zand, dat dus in termijnen plaats zal vinden is gekozen voor een tracé dat via Akkerlanden loopt. Dit is een vrij brede straat met in het midden een ruime groenstrook. Aan weerszijden van de groenstrook is er sprake van eenrichtingsverkeer. Dat betekent dat aan de ene zijde van het groen de volle vrachtwagens komen te rijden, en aan de andere zijde, op hun retourroute, de lege vrachtwagens. Het zand gaat vervolgens via het braakliggende terrein, van de (onlangs overleden) boer Jaap Zegwaard, naar de richting van de RandstadRail, waarlangs het fietspad aangelegd zal worden.

Niet blij

Op dinsdag 17 februari is er in het projectbureau voor de N470 aan het Klapwijkselaantje een inloopvoorlichtingsavond geweest. De heer Visser van de provincie Zuid Holland gaf daarbij uitleg over de plannen en de werkwijze.

Op 25, 26 en 27 februari zal de firma Lengkeek de constructieve staat van de woningen in Akkerlanden vastleggen. Dit om later vast te kunnen stellen of er eventueel sprake is van (trilling)schade aan de (koop)woningen. Ook zullen er trillingmeters worden geplaatst.

De bewoners waren niet blij met het voorgenomen zandtransport door hun straat. Zij vrezen, behalve schade aan de woningen, ook gedurende een maandenlage periode met veel verkeersoverlast opgezadeld te worden. In de straat mag niet harder gereden worden dan 30 kilometer. “Zelfs dat is te hard, stapvoets zou het moeten zijn”, vond men, “desnoods moet er maar een verkeersregelaar komen ook voor de veiligheid van de kinderen”. Ook pleitte men er voor de aanwezige verkeersdrempels (tijdelijk) te verwijderen.

Alternatief

Tijdens de bijeenkomst werd ook er een alternatieve route aangedragen. De zandwagens, die vanaf de Berkelse kant komen aanrijden, zouden een klein stukje door moeten rijden naar de volgende rotonde, die richting interwijktunnel gaat. Een klein stukje verderop staat een flatgebouw met daarvoor een pas gegraven waterpartij. Voorgesteld werd om voorzieningen te treffen dat de wagens dáár, bij die flat, linksaf kunnen (“het zijn toch maar huurwoningen” liet een van de aanwezigen zich ontvallen) om vervolgens hun route naar de richting Erasmuslijn te vervolgen. De afslag zou dan heel kort bij de flat moeten gebeuren, omdat wat verderop de interwijktunnel in de weg ligt.

Afgesproken is dat het alternatief in ieder geval onderzocht zal worden. De heer Marcel Kok en mevrouw Chantal Roozenburg zullen als vertegenwoordigers van de bewoners optreden.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant