Foto: Martijn Mastenbroek
Foto: Martijn Mastenbroek

Gemeente over Hudsongate: goed dat er regels zijn

Actueel 1.424 keer gelezen

Het bericht dat de nieuwe zaak van Hudson aan de Oostlaan nog niet open mag vanwege juridische en ambtelijke regels en wetgeving, heeft voor een heleboel reacties gezorgd op de Facebookpagina van Telstar Online. Veel dorpsgenoten vinden het muggenzifterij van de gemeente. Maar het gemeentebestuur stelt in een schriftelijke reactie aan onze redactie: “Het is goed dat er regels zijn waar mensen, overheid en ondernemers zich aan moeten houden om de veiligheid en leefbaarheid van de inwoners in onze gemeente te waarborgen.”

Overigens ontkent het gemeentebestuur dat er sprake zou zijn van een impasse. “Er is geen sprake van een impasse. Er loopt een vergunningsaanvraag, deze wordt ambtelijk beoordeeld”, zo laat men bij monde van een woordvoerster weten.

In het dorp ging ook het verhaal rond dat de opening vertraging zou oplopen omdat er veel investeerders zijn rondom Hudson Pijnacker. Deze moeten allemaal gecheckt worden op antecedenten. Dit is overigens allemaal netjes in orde, zo laat de gemeente weten: “De crowdfunders zijn vanaf een investering vanaf €1500,- en hoger allemaal gecontroleerd. Er zijn geen bijzonderheden uit het Bibob-onderzoek gekomen en daarmee kan de horecavergunning worden verleend. De ondernemer is hierover geïnformeerd, wel met de mededeling dat hij niet eerder open mag dan dat de rest van de vergunningen verleend zijn. De horecavergunning wordt volgende week verstuurd.”

Vergunningen
Maar hoe zit het met alle andere vergunningen waar zoveel over gezegd is: “Het verstrekken van de vergunningen hangt af van wanneer de benodigde gegevens door de ondernemer aangeleverd worden. Deze zijn nog niet compleet. De ondernemer dient nog documenten aan te leveren voor de aanvraag van een omgevingsvergunning. Deze documenten dienen uiterlijk op 7 december 2023 te worden aangeleverd. Op dit moment zijn nog geen documenten ontvangen. Ook moet de ondernemer vier weken voor ingebruikname van het pand een nieuwe volledige melding brandveilig gebruik worden ingediend. Als voor de deadline alle gevraagde documenten worden ontvangen, dan neemt de gemeente zo snel als mogelijk (binnen de afgesproken termijn) een besluit zodat de ondernemer open kan”, aldus de woordvoerster van de gemeente Pijnacker-Nootdorp.

Dwangsom
En dan nog even over de bouwstop en fikse bewoordingen van de gemeente over mogelijk juridische stappen en een dwangsom voor de eigenaar van het pand. Hoe zit dat nu precies? Wij hebben de gemeente gevraagd dit in begrijpelijke taal uit te leggen. “De ondernemer heeft na de bouwstop voor verschillende overtredingen een last onder dwangsom gekregen, een waarschuwing. Het gaat om het zonder omgevingsvergunning bouwen en slopen van het pand, zonder omgevingsvergunning slopen van het monumentale pand, in gebruik nemen van het pand zonder benodigde vergunningen en in gebruik nemen van het pand zonder benodigde eindbeoordeling, waar het asbestinventarisatierapport onderdeel van is. Mocht de ondernemer zich hier niet aan houden, dan krijgt de ondernemer per overtreding een boete van €5000,-.”

Monument
“Daarnaast wordt naar de status van de monumentale onderdelen van het pand gekeken. Als uit de omgevingsvergunning blijkt dat onderdelen zijn weggehaald, moet de ondernemer de situatie herstellen volgens de verleende omgevingsvergunning”, besluit de gemeentelijk woordvoerster.


Lees ook: Hudson en gemeente in conflict over verbouwing restaurantpand


Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant