Piet Haazebroek, Arjan Kroon, Aad van den Bulk en Aad van de Sande kijken uit naar 3 juni.
Piet Haazebroek, Arjan Kroon, Aad van den Bulk en Aad van de Sande kijken uit naar 3 juni.

Vandaag wordt de laatste Kraaienrit gereden: kom je kijken en zwaaien?

Actueel 6.246 keer gelezen

Een toeterende stoet imposante vrachtwagens en bussen met heel veel blije gezichten van chauffeurs en bijrijders is een begrip in Nootdorp en omgeving. De stoet is gemiddeld twee kilometer lang en het duurt ruim een kwartier voordat de hele stoet is gepasseerd. In 1997 is de Kraaienrit voor het eerst gereden. Ieder jaar in juni was er de stoet, behalve in de coronajaren, en in 2023 wordt de laatste gereden.

De organisatie bestaat uit Aad van den Bulk, Arjan Kroon, Aad van de Sande en Piet Haazebroek. “Ik zag een keer in de regio een stoet van vrachtwagens met kinderen erin. Dat vond ik zo’n mooi initiatief dat ik het leuk vond om dat ook in Nootdorp te gaan doen met cliënten uit Ipse (locatie Craeyenburch). Ik nam contact op met Piet, Aad en Arjan om het idee aan hen voor te leggen. Van het één kwam het ander en op een gegeven moment zijn wij het idee helemaal gaan uitwerken, daar hebben wij een jaar overgedaan. Op 28 juni 1997 werd de eerste Kraaienrit gereden”, vertelt Aad van den Bulk.

Eenmalig
Aad van de Sande: “Idee was om het ooit eenmalig te organiseren, maar na die eerste keer lag er zo’n mooi draaiboek dat wij besloten om door te gaan. Vanuit de organisatie regelen wij alles met de auto’s en eromheen en vanuit Ipse wordt alles geregeld met de cliënten. Zij kennen de cliënten namelijk het beste en kunnen goed beoordelen wat handig is, ook al is het soms niet altijd voorspelbaar.” Zo was er ooit een cliënt die had hoogtevrees en wilde echt niet in een hoge cabine”, lacht Arjan. “Dan wordt het op het laatst schakelen en kijken met welke cliënt er geruild kon worden zodat er een plekje vrijkwam in een lage bus.”

Maximaal 100 auto’s
Er kunnen maximaal 100 voertuigen meerijden. De auto’s komen ’s morgens vroeg op het terrein van Ipse aan, er heerst dan altijd een gezellige opgewonden sfeer bij de bewoners. Ook de bewoners die niet meerijden lopen langs de auto’s. De altijd enthousiaste chauffeurs worden ontvangen met koffie en broodjes. De bewoners van Ipse worden naar de betreffende chauffeur en hun auto gebracht. Er komt een fotograaf langs die cliënt en chauffeur samen op de foto zet zodat beiden na afloop een mooie oorkonde krijgen. Met heel veel herrie, getoeter en knipperende koplampen vertrekt de stoet om 12.30 uur vanaf De Brasserkade.

Route
Aad van den Bulk: “Ieder jaar proberen wij weer een andere route te rijden. De route bedenken wij, stappen met z’n drieën of vieren in de auto en gaan de route rijden. Wij kijken of er problemen zouden kunnen ontstaan bij kruisingen of dat er flitspalen zijn. De stoet stopt nooit bij rood licht en flitspalen kunnen tijdelijk worden uitgezet. Er is altijd veel contact met de politie en met de gemeente voor de benodigde vergunning. De politie rijdt vooraf ook de route om te checken. Tijdens de Kraaienrit rijdt er 10 tot 15 man politie mee en ongeveer 20 personen van het Motor Begeleidings Team (MBT). De politie zet de wegen en kruisingen af, het MBT neemt dit over en uiteindelijk geeft de politie de weg weer vrij.”

Aangescherpte regels
Het wordt steeds lastiger alles te organiseren, ook door alle aangescherpte regels. Daarom wordt dit de allerlaatste rit. Wij hebben bijvoorbeeld met milieuzones te maken. Bepaalde dieselauto’s mogen niet meer overal rijden. Daarnaast haken sponsors af, de gasolie wordt duurder en wordt het steeds moeilijker de vergunningen rond te krijgen.

Voorbereidingen in volle gang
“Wij zijn druk met de voorbereidingen om van de laatste editie op 3 juni weer een mooi feest te maken want een feest dat is het zeker. Naast alle vrijwilligers hebben onze partners en kinderen ook altijd de nodige uurtjes geholpen en sommigen doen dat nog steeds. Die dag gaat alles nog één keer van start. Bij terugkeer van de tocht is er bij Ipse ook weer de vertrouwde disco. De patatkar komt weer en de oorkondes worden uitgereikt.” Heel bijzonder is dat Piet nog nooit de hele stoet heeft gezien. “Als de stoet vertrok, ging ik altijd als een speer met de sticks naar Den Haag om de foto’s te laten afdrukken. Daar hadden we maar twee uur voor, want als de stoet terugkwam moesten de oorkondes met foto’s erop gereed zijn. Dit jaar worden de foto’s bij Ipse ter plekke afgedrukt. Ik ga nu voor het eerst het hele konvooi bekijken”, lacht Piet.

De heren kijken enorm uit naar 3 juni. “Wij gaan ervan genieten en zijn stiekem best trots dat het altijd zo succesvol is geweest. Dat wij zoiets moois voor Nootdorp hebben kunnen doen is best bijzonder. Met heel veel voldoening gaan wij nog één keer kijken naar de lange stoet vrachtwagens en trucks met alle blije cliënten, want daar gaat het om”, besluiten zij.

De allereerste oorkonde uit 1997.
Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant