De tweedeklassers van het Stanislascollege Pijnacker gingen vorige week de paden af, de lanen in, op zoek naar zwerfval.
De tweedeklassers van het Stanislascollege Pijnacker gingen vorige week de paden af, de lanen in, op zoek naar zwerfval.

Sterker de wereld in na een sterke projectweek

Actueel 584 keer gelezen

Pijnacker - Leerlingen van het Stanislascollege Pijnacker waren vorige week overal in de regio te vinden, behalve in klaslokalen. De middelbare school aan de Sportlaan organiseerde een reizen- en projectweek. Dus verdiepten leerlingen zich een week lang in allesbehalve de oude vertrouwde schoolboeken. En konden zij na een enerverende en educatieve week stellen dat ze weer sterker de wereld in gaan.

Sterk de wereld in; dat is de visie van het Stanislascollege Pijnacker. En daar draaide ook de projectweek om. Ook buiten de school en schoolboeken is een wereld die het ontdekken waard is. En daar kun je je natuurlijk óók op voorbereiden.

Dat deden de leerlingen op talloze manieren. Zoals de tweedeklassers van de mavo- havo- en vwo-afdeling, die milieueducatie kregen van gastdocenten. Ze trokken met grijpers en vuilniszakken de wijken in om zwerfafval op te ruimen en ze bedachten oplossingen voor zwerfafval in de buurt, zoals een snoeproute en bin-to-win, een app waarmee je coins verdient als je afval in de afvalbak gooit. Leerlingen vonden het leuk om Pijnacker weer een klein beetje mooier te maken door de straten te ontdoen van zwerfvuil. “Als je met een groepje bezig bent om afval op te ruimen, is dat eigenlijk best wel leuk”, reageerde één van hen. “Zelf gooi ik mijn afval eigenlijk altijd wel in de prullenbak, maar het is wel goed dat school er aandacht aan besteedt”, voegt zijn klasgenoot eraan toe.

Ook leuk: leerlingen van vwo 4 gingen naar het Verkeerstorenhuis in Nootdorp. Daar bakten ze pannenkoeken voor ouderen met dementie. Ook het sjoelen en kegelen in de tuin was een succes. “Het was ontroerend om te zien hoe leuk leerlingen en bewoners het samen hadden”, reageert Inge de Vries, afdelingsleider vwo. Eerder die week bedachten de leerlingen van vwo 4 zelf een muziek- en theaterstuk. ’s Middags voerden ze dit op in de theaterzaal van Cultura&Zo in Nootdorp. “Een mooie samenwerking tussen onze school en CulturA&Zo”, reageert De Vries.

Het is niet onwaarschijnlijk dat u afgelopen week leerlingen van vwo 3 en havo 3 tegen bent gekomen. Zij liepen stage bij talloze bedrijven en organisaties in Pijnacker-Nootdorp en omliggende gemeentes. Ondertussen probeerden leerlingen van mavo 2 uit een escaperoom te ontsnappen door zich te verdiepen in de gevaren van sociale media.

‘Waardevolle week’
Ook de brugklassers zaten niet stil. “Onze leerlingen waren vorige week op een andere, leuke en leerzame manieren bezig met hun ontwikkeling”, legt Marjolein van Steenbergen, afdelingsleider brugklas, desgevraagd uit. “Samen met externe partijen maken we er zo een waardevolle week van.” Zo verzorgde Bureau Horizon wederom een interactieve theaterworkshop, waarin het sociale mediagedrag van leerlingen centraal stond. “Sociale media is erg belangrijk voor jongeren, maar hoe hou je internet leuk en veilig voor jezelf en anderen?”, zegt Van Steenbergen. Door middel van theater-scenes en improvisaties werd een serieuze discussie gestart over veiligheid waardoor de leerlingen op een nieuwe actieve manier gingen nadenken over hun eigen online gedrag. “Er werden mooie en eerlijke verhalen verteld door onze leerlingen. Het was ontzettend mooi om te zien dat onze leerlingen de veiligheid voelden om zich zo te kunnen uiten.”

Ook kwam een rapper langs op school. “Hij liet de leerlingen zien wat freestylen was. Leerlingen mochten woorden roepen waar hij ter plekke mee begon te rappen.” Natuurlijk gingen de leerlingen ook zelf aan de slag met het schrijven van een eigen tekst. Hij leerde ze dat ze hun eigen gevoelens en emoties kunnen verwerken in tekst en muziek en dat dat soms heel goed kan helpen als je even niet zo lekker in je vel zit.

“Wij hebben deze week genoten van onze leerlingen. Van de mooie verhalen, de eerlijke gedachtes die gedeeld werden en de inspirerende teksten die geschreven werden. Het is goed om stil te staan bij het feit dat school niet alleen maar leren uit boeken is, maar vooral ook het leren van en met elkaar”, besluit Van Steenbergen.

Dat gebeurde ook tijdens de reizenweek, waarvoor leerlingen van de voorexamenklassen naar andere oorden in Europa reisden. Van Spanje tot Tsjechië en van Duitsland tot Italië . Want wie sterk de wereld in wil, begint in Europa.

Uit de krant