Logo telstar-online.nl
Piet Vergeer zit in een branche die hard wordt getroffen.
Piet Vergeer zit in een branche die hard wordt getroffen.

Piet Vergeer: “Impact horeca en evenementenbranche enorm”

  •   keer gelezen   Actueel

Nootdorp - De coronacrisis slaat momenteel keihard om zich heen. Op het gebied van gezondheid, de zorg, de totale maatschappij, maar uiteraard ook het bedrijfsleven. De evenementenbranche en horeca worden hard getroffen. Onze redactie sprak uitvoerig met ondernemer Piet Vergeer uit Nootdorp. 

Na de bekende persconferentie van Mark Rutte heeft hij zijn pannenkoekrestaurant Howdy’s en partycentrum het Witte Paard moeten sluiten. De grote vraag is: voor hoe lang nog en hoe groot zijn de economische gevolgen voor zijn branche?

Hoe ging het vóór de coronacrisis met partycentrum Het Witte Paard en pannenkoekenrestaurant Howdy’s? Hoe zag de toekomst eruit?
Uitstekend! Vooral afgelopen twee jaar hebben we een forse groei doorgemaakt. Het fijne is dat je daar nu iets profijt van hebt, waardoor je meer kunt verdragen. Het jaar 2019 was voor ons een topjaar, zowel het aantal trouwerijen als de zakelijke partijen zijn toegenomen, dat komt onder andere door onze pr en nieuwe marketingstrategie. Daarnaast was de kermis 2019 in Nootdorp de beste ooit. Ook het Oktoberfest was echt een topper. Bij Howdy's ging het ook voor de wind, we plusten 12 procent. Dus ja, het ging heel erg goed.

Toen je de eerste berichten over corona hoorde, dacht je toen meteen: dit is foute boel? 
Met mijn accountant van Bloemendaal Ruigrok zeiden we wel meteen tegen elkaar: dit kan wel een tikkie geven! Maar niemand had de impact kunnen bevroeden van wat het nu is. En… wat het gaat worden voor het hele jaar? In het begin, toen we zagen aankomen dat de horeca dicht moest, dachten we nog, misschien twee maanden en dan gaan we weer. Maar elke week wordt het anders. Dat zie je ook. Je ziet wat de hele wereld doet en welke maatregelen daarop volgen, en wat je van virologen hoort. Dat het niet zomaar binnen een paar maanden over is.

En dan moet je ineens dicht. Wat komt er dan allemaal op je pad als ondernemer. En niet op de laatste plaats: hoe gaat dat personeel technisch?
Het was al heel gek dat om 17.30 uur werd aangekondigd dat je om 18.00 uur dicht moest. Dat was best wel een dingetje. Ik zat thuis, mijn dochter en medewerkers draaiden Howdy’s. Dan ga je uiteindelijk maar snel naar Howdy’s toe. We hebben de mensen die aanwezig waren om 18.00 uur laten bestellen en nadat ze uitgegeten waren zijn ze vertrokken. Uiteindelijk waren we om 19.30 uur helemaal dicht. Het waren er niet zoveel hoor, want een week eerder, voor die zondag dat we dicht gingen, hadden we nog respectievelijk 380/400 gasten op zaterdag en zondag. En je zag al het verschil het weekend later, mensen hadden al besloten om niet meer uit eten te gaan. Het leefde al heel erg bij de mensen. Voor de horeca echt moest sluiten, zat ik al bij de accountant, want de feesten en partijen gingen niet meer door. Wij konden toen al aanspraak maken op de regeling van het doorbetalen van personeel. Uiteindelijk kreeg ik een brief dat dit nu automatisch doorgezet werd naar de nieuwe NOW-regeling. Dat is wel goed geregeld. We hebben 45 tot 48 medewerkers, waarvan 11 fulltimers en verder heel veel jeugd die 20 tot 60 uur per maand maken. Iedereen krijgt hun loon doorbetaald in deze periode.

Welke evenementen stonden er allemaal op het programma die je nu ziet verdwijnen? En wat betekent dat voor het bedrijf?
Er stonden heel veel feestavonden gepland: 70/80/90's feesten, Q-Music the Party met Anita Doth. Dat is een van de grote impacts. We hadden vijf weekenden achter elkaar van 14 maart tot begin april grote feesten erin staan. Buiten de reguliere feesten en partijen. Daar komen normaal 500 à 600 gasten samen. Dat zijn voor ons hele voorname feesten. In maart tot en met mei is alles eraf, zoals wij dat noemen. We hadden uiteindelijk 23 trouwerijen en/of huwelijksfeesten erop staan. Alles is afgezegd. Een hele hoop partijen zijn naar volgend jaar doorgeschoven. Zo’n zes naar het najaar. Spannend is dat wel! Je weet niets over de termijn. Ik verwacht dat de horeca dicht moet tot half mei of begin juni en dan nog steeds in het nieuwe 1,5 meter-samenleving.

Momenteel wordt de quarantainetijd benut met kluswerk.

Zijn de kabinetsmaatregelen om het bedrijfsleven te redden voldoende? En überhaupt voldoende voor de evenementenbranche?
Ja, dat is een hele moeilijke. We kunnen nog niets bevroeden. We dachten in maart nog niet aan het cancelen van de Kermis en het Oktoberfest. Dit gaat nog wel het hele jaar duren. Feesten en partijen met 100 man, wanneer mag dat weer? Die anderhalve meter economie: hoe ga je dat vorm geven? Mensen willen dansen, naar de bar lopen. Als je dat gescheiden moet doen… Alle horecabedrijven spreken ook collectief deze zorgen uit, daar is continu discussie over hoe we dat moeten doen.

Stel jullie mogen 28 april weer open, kun je dan meteen fris van start? Of moet je eigenlijk weer vanaf de bodem je bedrijf gaan opbouwen?
Je levert deze maanden in, want de vaste lasten draaien door. PR, gas, water licht en mediacontracten. Het personeel wordt uiteraard totaal doorbetaald. Ik als werkgever krijg deels het salaris vergoed, dat is ongeveer 75 procent. Geen 90 hoor, dat heeft te maken met hele rekensommen. Want als je alle kosten meeneemt, reiskosten, opleidingskosten etc., dat wordt niet meegeteld.

En dan die anderhalve meter: hoe gaan we dat indelen? Neem Howdy’s: hoe gaan we straks om met de nieuwe maatregelen? 
Daar zitten we al over na te denken. Tafels uit elkaar, dat sowieso. Maar je kunt dan wel een stuk minder gasten kwijt. En hoe ga je serveren? We hebben toevallig net een nieuw kassasysteem, waarbij je QR-codes op tafel hebt. Zo kun je zelf een drankje bestellen. Dat is best een mooie investering. Misschien kun je met zo’n QR code nog meer nieuwe eisen vormgeven. Alles van afstand bestellen of zelf afhalen in de keuken. En moeten serveersters met handschoenen en mondbescherming gaan werken? Allemaal nog open vragen.

Heb je nog nagedacht over alternatieven in deze tijd, zoals het thuisbezorgen van pannenkoeken bijvoorbeeld?
Ja, uiteraard hebben we daar over nagedacht toen we dicht moesten. Maar om alle apparatuur te laten draaien, personeel, inkoop, koelingssystemen dat is een heel gebeuren. Puur enkel afhalen, dat is niet rendabel. Dat kost te veel, qua mensen, tijd en moeite. Dat doen we dus niet. Als we open gaan, ik ga uit van half mei/begin juni, gedeeltelijk, gaan we wel een stukje bezorgen. Met honderd gasten binnen, heb je voldoende capaciteit om 'buiten' bezorging te doen. We gaan ons dan ook aanmelden bij Thuisbezorgd!

Howdy’s, maar ook partycentrum het Witte Paard deden voor de coronacrisis goede zaken.

Je kent veel ondernemers in de regio. Hoe moeilijk hebben ze het momenteel en hoelang gaan ze dit nog volhouden? Verwacht je dat veel horeca en evenementenbedrijven gaan omvallen?
Ja, dat is zeker zo. Dat kan ik zeker zeggen. Ik heb diverse mensen gesproken, van geluidsverzorgende bedrijven, ze kunnen hun personeel wel voor 90% vergoed krijgen, maar huur, schulden en andere vaste lasten blijven doorgaan. En het is niet duidelijk hoe lang het duurt met betrekking tot de evenementen. Zeven, acht maanden zijn bijna niet op te vangen. Bedrijven die al vele jaren bestaan, hebben wellicht iets meer vlees op de botten, maar jonge ondernemers hebben hoge hypotheken. Je kan dan zonder omzet niet lang blijven bestaan.

Veel ondernemers zijn volop aan het klussen. Jullie ook?
We zijn al en week of vier bezig om de boel op te knappen. Uiteraard met heel weinig mensen, zo’n vier medewerkers per dag en dan ook ver van elkaar vandaan. We zijn alle tafels bij Howdy’s aan het behandelen. We schuren de boel, lakken alles weer netjes en noem maar op. Het bekende Mexicaanse zaaltje van het Witte Paard wordt ook helemaal onder handen genomen. Eerst volledig gestript, om vervolgens helemaal opnieuw op te bouwen. We kiezen voor industrieel en modern, met nieuwe vloer, wanden en meubilair. Aangevuld met een heuse wedding chapel! Want, getrouwd wordt er altijd, ook na de crisis. Voor de wereld na corona moeten we helemaal klaarstaan, daarom verbouwen we nu. Daar is nu – noodgedwongen – wel eindelijk de tijd voor. We zouden een superjaar draaien, maar ik kan mensen niets verzekeren. We weten niet hoe het gaat uitpakken.

Tot slot: wat zou je tegen al je klanten, bezoekers en zakenrelaties willen zeggen?
We hebben heel veel contact met al onze gasten. Mijn medewerkers Manon en David hebben goed contact met iedereen. Maar onze gasten zien we natuurlijk niet. Ik zou willen zeggen: jullie gezondheid is het allerbelangrijkste en blijf op elkaar letten!

Meer berichten