Unieke transformatie Binckhorst

Regio 17 keer gelezen

Regio - Het Haagse college van burgemeester en wethouders, Rabo Vastgoed en BPF Bouwinvest hebben ingestemd met de volgende stap voor de transformatie van Binckhorst.

De transformatie betekent:

- een groei van enkele honderden naar circa 12.000 bewoners

- een toename van 12.000 naar 18.000 arbeidsplaatsen en

- een groot park met vele gebruiksmogelijkheden van 16 hectare

Binckhorst verandert de komende twintig tot dertig jaar van een bedrijventerrein in een modern, stedelijk, woon-, werk- en leefgebied. Dit 'Nieuw Binckhorst' krijgt een stoere uitstraling en een ondernemend, mondiaal en duurzaam karakter. Dit vraagt om een investering van ruim 2 miljard over 20 jaar.

'De ambities voor Nieuw Binckhorst zijn hoog, maar realistisch. Er is grote behoefte aan de ontwikkeling van woningen, kantoren en vrijetijdsvoorzieningen midden in de stad. Binckhorst is de plek bij uitstek om dit te realiseren. Het wordt een woon- en werkplek zoals nergens in Nederland. De haalbaarheidsstudie toont aan dat de transformatie van Binckhorst haalbaar is,' aldus wethouder Peter Smit (Verkeer, Binckhorst, Binnenstad en Milieu).

Omvangrijk en realistisch programma

Nieuw Binckhorst wordt een gebied van internationale allure, met woningen, hoogwaardige detailhandel, bedrijven, een aantrekkelijke openbare ruimte en een grootschalig park als trekker. Het park draagt bij aan de leefbaarheid, veiligheid en aantrekkelijkheid van het gebied.

Nieuw Binckhorst omvat na realisering in 2030:

- 7.000 woningen (waarvan maximaal 5.000 vóór 2020 gereed),

- 200.000 m' kantoren,

- 65.000 m' bedrijfsruimte,

- 65.000 m' aan vrijetijdsvoorzieningen en

- 65.000 m' aan grote (internationale) publiekstrekkers.

Nieuw Binckhorst wordt levendig en interessant voor een diverse en grote groep mensen. Bestaande bedrijven kunnen in Nieuw Binckhorst blijven indien zij passen in het nieuwe profiel van het gebied. Milieuhinderlijke bedrijven en bedrijven die heel veel ruimte nodig hebben worden uitgeplaatst. In totaal blijft 130.000 m' bedrijfsruimte en 275.000 m' kantoorruimte gehandhaafd.

Nieuwe infrastructuur randvoorwaarde

De gunstige ligging is één van de belangrijke pluspunten van Nieuw Binckhorst. Goede ontsluiting van het gebied is essentieel. Voor de transformatie van Binckhorst is het daarom noodzakelijk dat RandstadRail door het gebied loopt en er een halte krijgt en dat het Trekvliettracé wordt aangelegd. Het Trekvliettracé is een ondergrondse verbinding van de A4/A13/knooppunt Ypenburg naar de Haagse Centrumring.

Samenwerking en ontwikkelstrategie

De ontwikkeling van Nieuw Binckhorst gebeurt door een begin volgend jaar op te richten gebiedsonderneming Binckhorst, waarin de drie initiatiefnemers deelnemen. Het wordt een slagvaardige onderneming die gronden verwerft, saneert en bouwrijp maakt. De onderneming zal ook de gebiedspromotie gaan verzorgen. De drie partijen zijn bereid om €¬ 100 miljoen in de herontwikkeling voor te financieren: de gemeente Den Haag € 50 miljoen en de marktpartijen ieder € 25 miljoen. De exacte afsppraken voor de onderneming worden de komende zes maanden uitgewerkt. Een dergelijke samenwerking in een vroegtijdig stadium en op deze schaal is uniek in Nederland. De eerder gesloten intentieovereenkomst wordt verlengd tot 29 februari 2008. Voor Binckhorst wordt een globaal bestemmingplan met uitwerkingsplicht opgesteld. In het najaar van 2007 start een samenspraaktraject om de meningen, visies en ideeën van belanghebbenden in het gebied in kaart te brengen en waar mogelijk mee te nemen in de herontwikkeling van Binckhorst. Ook is het voornemen een convenant te sluiten met de Kamer van Koophandel, het bestuur van de Bedrijvenvereniging Binckhorst, Laakhaven, Fruitweg, MKB Den Haag en VNO/NCW-West over hoe om te gaan met de belangen van de bestaande ondernemingen. Het motto is dat tijdens de verbouwing de verkoop doorgaat. Er is een verplaatsingsmanager aangesteld.

Haalbaarheidsstudie afgerond

Binckhorst is een belangrijke locatie in Den Haag en de Randstad: 130 hectare groot, strategisch gelegen aan de belangrijkste snelwegen, bij stations en tegen het Haagse centrum aan. Eind 2006 presenteerden gemeente Den Haag, BPF Bouwinvest en Rabo Vastgoed hun ambitie voor dit gebied. Onlangs is een studie naar de haalbaarheid van de herontwikkeling afgerond. De uitkomst geeft partijen vertrouwen in de transformatie en vormt de basis voor de bereidheid om dit gezamenlijk voor te financieren. Wel zijn financiële bijdragen vanuit de rijksoverheid noodzakelijk om de herontwikkeling te realiseren. Bij dit type transformatie zijn die bijdragen ook gebruikelijk.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant