Imke Breteler vindt ontwikkeling kinderen het allermooiste
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=5227763&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=telstar-online.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=263,264" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
Logo telstar-online.nl
Imke Breteler is op haar plek als directeur van de Johannesschool.
Imke Breteler is op haar plek als directeur van de Johannesschool.

Imke Breteler vindt ontwikkeling kinderen het allermooiste

  •   1117 keer gelezen   Actueel

Pijnacker - Imke Breteler is de nieuwe directeur van de Johannesschool waar ze eerder al een aantal jaren als docente werkzaam was voordat ze verkaste naar De Keizerskroon, de RK-basisschool in Keijzershof. Van Keijzershof ging ze met ingang van het schooljaar 2018/2019 terug naar Koningshof waar de Johannesschool te vinden is als onderdeel van het prachtige groen omrande scholeneiland.

De veertigjarige Delfgauwse voelt zich helemaal senang op de Johannesschool waar ze met het achttien mensen tellende team, de tweehonderd leerlingen en hun ouders/verzorgers wil werken aan de ontwikkeling van een eigentijdse school. Imke is van oorsprong een Rotterdamse. Haar vader was daar huisarts en haar moeder doktersassistente. Zelf koos ze voor een studie theaterwetenschappen. Ze was een aantal jaren werkzaam in de theatersector en organiseerde onder meer een jaarlijks groot festival. Op haar 27ste maakte ze de switch naar het onderwijs. In haar jonge jaren had ze altijd gezegd dat ze 'juf' wilde worden en dat ging ze nu ten uitvoer brengen. "De theaterwereld was leuk maar ik wilde dichter bij de basis van de samenleving werk gaan doen. En dat kan op een basisschool ontzettend goed: kinderen helpen bij het ontwikkelen van hun talenten en wensen; ze begeleiden op weg naar de zelfstandigheid, de vrijheid en de zelfbewustheid van de volwassene die sterk in het leven staat, dat is ontzettend mooi werk. Ik vind het geweldig om met en voor kinderen te werken en te zien hoe ze zich ontwikkelen, ieder op haar of zijn eigen wijze."

Ze begon in 2005 met haar verkorte studie aan de PABO en stond vanaf 2007 voor de klas. Na een aantal jaren groeide de wens om schoolleider te worden en dan nog meer de stimulator en coördinator te zijn van het totale proces binnen een school. "Dit is mijn eerste baan als schoolleider en tot nu toe bevalt het me heel goed. De Johannesschool is een prachtige school, met tweehonderd leerlingen, een prachtig opgeknapt schoolgebouw in een mooie omgeving met ook een uitdagend groen schoolplein waar de kinderen heerlijk kunnen spelen en bewegen." Imke vertelt dat ze ernaar uitkijkt om samen met het team een nieuw schoolplan te gaan ontwikkelen voor de periode 2019-2023. Ze vertelt soepeltjes dat het klassikale onderwijs van de Johannesschool gebaseerd is op vijf pijlers. Pijler 1: een veilig pedagogisch klimaat voor iedereen binnen de school (als je je niet veilig en prettig voelt, kun je niet lekker leren). Pijler 2: onderwijs op maat met centrale instructie gevolgd door verlengde instructie op basis van wat de individuele leerling nodig heeft. Pijler 3: het ontwikkelen van zelfstandig leren waarbij leerlingen stapsgewijs hun taken en activiteiten leren plannen. De vierde pijler is creativiteit in diverse verschijningsvormen en de vijfde pijler is samenwerkend leren.

"Om ervoor te zorgen dat kinderen voorbereid zijn op de toekomst, willen we hen ook leren om met elkaar taken uit te voeren en zaken af te stemmen. Ze leren communiceren en verschillende rollen te vervullen binnen een leertaak, met een gezamenlijk doel. We vinden het belangrijk dat kinderen niet alleen kennis en vaardigheden opdoen maar dat ze zich tegelijk heel bewust ontwikkelen als mens." Gedragsregels worden bij de Johannesschool niet geformuleerd in geboden en verboden, maar in positieve termen. Een prettige rustige gezellige sfeer op school en in de klas, daar begint en eindigt alles mee. De school telt op dit moment precies acht groepen en de gemiddelde klasgrootte is goed te doen en overzichtelijk. Zelf hebben Imke en haar partner Barend van de Kraats ook twee opgroeiende kinderen. De oudste van twaalf zit in de brugklas in Pijnacker en de jongste van negen in groep 6 in Delfgauw. "De combinatie van werk en gezin gaat goed. Ik werk vier dagen. We hebben een zelfstandig team, dus kan ik met een gerust hart één dag per week niet op school zijn. De overige vier dagen ga ik er vol tegenaan", aldus Imke die heel graag leest en zich uitleeft in zang en beweging bij het Musical en Popkoor Delft dat binnenkort in De Veste optreedt!


<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=5227763&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=telstar-online.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=263,264" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
Meer berichten

Poll

Vuurwerkverbod in Pijnacker-Nootdorp



Reageren!
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=9767773&size=160x600&promo_sizes=120x600&cb=[CACHEBUSTER]&promo_alignment=center&referrer=telstar-online.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=263,264" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>

Poll

<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=5227765&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=telstar-online.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=263,264" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>