
De belangrijkste kenmerken van de identiteit van Pijnacker-Nootdorp vonden de respondenten: het groen, de ruimte, de molen van Nootdorp, de Dobbelplas en de rust. Foto: Guus van Bilsen
3.800 online bezoekers dachten mee met de omgevingsvisie
Tijdens de beeld- en oordeelvormende vergadering van afgelopen donderdag gaven Annemarieke Wamsteeker en Kjell Wansleeben, ondersteund door wethouder Ilona Jense, een korte toelichting bij de eerste resultaten van de participatie omgevingsvisie. Binnenkort krijgt de raad een uitgebreid verslag hiervan. Volgens planning zou in november 2021 de omgevingsvisie worden voorgelegd aan de raad om begin 2022 in werking te kunnen treden.
De Omgevingsvisie is een nieuw instrument waarin de gemeenteraad zijn integrale visie op de gehele fysieke leefomgeving voor de lange termijn geeft. Hoe wonen, werken en recreëren we? Hoe zit het tegen die tijd met energie, vervoer en bereikbaarheid? In de toekomst is zo’n visie verplicht. Pijnacker-Nootdorp gaat er nu al mee aan de slag en maakt een omgevingsvisie voor 2050. De gemeente wil graag dat de samenleving deelneemt in het proces. De visie wordt hierdoor inhoudelijk beter, completer en draagt bij aan een visie die de komende jaren een bron van richting, ruimte en inspiratie vormt.
In oktober en november 2020 is de participatie onder de inwoners en stakeholders gehouden. Een uitdagende taak in coronatijd, waarin er moest worden uitgeweken naar andere vormen van participatie. Voor de participatie is gebruik gemaakt van een Panorama. Dit is een (online) presentatie met veel foto’s en toelichtende tekst over de Omgevingsvisie. Om meer bekendheid te creëren rondom de participatie, is gebruik gemaakt van social media, advertenties in lokale kranten, billboards langs de weg, themagesprekken met stakeholder en gastlessen om het Stanislascollege in Pijnacker.
Resultaten
In totaal dachten er ruim 3.800 online bezoekers mee met de Omgevingsvisie. Er waren 793 unieke respondenten. De vragenlijst bestond uit 17 vragen. De respondenten konden zelf kiezen hoeveel en welke vragen ze willen invullen. In totaal zijn er 11.442 vragen ingevuld. Ook werden er 9 themabijeenkomsten georganiseerd en zijn er vier middelbare schoolklassen bezocht. De vragenlijst bestond uit vragen met betrekking tot 9 thema’s. Op de vraag welke thema’s de respondenten het belangrijkste vinden, werd met een ruime meerderheid ‘groen’ en ‘wonen’ genoemd. De overige zeven thema’s zijn: werken, veiligheid, glas, mobiliteit, gezondheid en sociaal, identiteit en duurzaam.
De grootste groep respondenten is tussen de 46 en 55 jaar. De kleinste groep respondenten waren de jongeren tot 26 jaar. Van de respondenten komt er 44% uit Nootdorp en 38% uit Pijnacker. De belangrijkste kenmerken van de identiteit van Pijnacker-Nootdorp vonden de respondenten: het groen, de ruimte, de molen van Nootdorp, de Dobbelplas en de rust. Jan Nederveen (PPN) vraagt zich af of corona nog enige invloed heeft gehad op de antwoorden. Volgens wethouder Ilona Jense is daar moeilijk de vinger op te leggen. Wel zouden de antwoorden enigszins gekleurd zijn, omdat mensen de eigen buurt nu meer zijn gaan waarderen.
-
15:08
16
-
Food Forward programma van start
13:35
-
12:07
4
-
Voorzichtig meer lucht tijdens de lockdown
20 uur geleden
3
-
Gezonde snacks voor uw hond gratis thuisbezorgd
1 dag geleden
-
Doe mee met de Workout Wandeling van Fysical Delfgauw!
2 dagen geleden
1
-
2 dagen geleden
22
-
Vacature teeltmedewerker in Pijnacker
2 dagen geleden
-
Boer Bas Noten op woensdag in Pijnacker, maar elke dag online!
2 dagen geleden
-
2 dagen geleden
5
-
2 dagen geleden
2
-
Vacature Allround Plaat en Metaalbewerkers
3 dagen geleden
-
Thérèse Schox overleden
3 dagen geleden
18
-
Ook Parade wil 3 maart open
3 dagen geleden
1
-
3 dagen geleden
14
Nieuwsoverzicht
-
Geen overleg met omwonenden over deelscooters
15:08
16
-
Food Forward programma van start
13:35
-
Vaccineren bij Pieter van Foreest: indianenverhalen onderzocht
12:07
4
-
Voorzichtig meer lucht tijdens de lockdown
20 uur geleden
3
Meeste reacties



