Een persoonlijk coronaverhaal uit Nootdorp | Telstar Online - Actueel nieuws uit Pijnacker-Nootdorp
Logo telstar-online.nl
<p>Foto: Ivan Samkov</p>

Foto: Ivan Samkov

Een persoonlijk coronaverhaal uit Nootdorp

  •   keer gelezen   Actueel

Ik ben besmet geraakt met COVID-19. Ik heb deze besmetting opgelopen via de school van mijn kinderen. 

Om inzichtelijk te maken waarom ik denk dat de besmetting via de basisschool is gegaan heb ik alle mij bekende besmettingen in een overzicht gezet. Dit ziet er als volgt uit:

Groep dochter van 10
- 13 oktober 2020: stagiair groep positief getest en stagiair andere groep 7 positief getest, klassen blijven open
- 17 november 2020: lerares hoort dat ouders die zij het weekend ervoor heeft gezien, positief besmet zijn, klas wordt na de middagpauze naar huis gestuurd, lerares gaat in quarantaine
- 19 november 2020: test lerares is positief
- 23 november 2020: 4 leerlingen uit de klas worden positief getest, tests zijn uitgevoerd naar aanleiding van COVID-19 symptomen
- 25 november 2020: algemeen bericht dat meer (gezinsleden van) kinderen uit groep positief getest zijn en dat 1 kind uit groep getest is maar er nog geen uitslag is. Uit WhatsApp berichten blijkt hierover het volgende:
- 22 november vader kind groep positief getest
- 25/11 kind groep positief getest
- 25/11 kind groep positief getest
- 25/11 kind groep positief getest
- 26/11 kind groep positief getest
- 27/11 kind groep positief getest
- 28 november 2020: tweede leraar groep 7 (niet duidelijk welke groep) wordt positief getest
- 30 november 2020: klas gaat weer naar school
- 1 december 2020: WhatsApp bericht vader en broer kind groep positief getest
- 3 december 2020: gezinslid kind klas positief getest, leerling wordt niet getest
- 4 december 2020: gezinslid kind klas positief getest, leerling wordt niet getest
- 5 december 2020: Whats-App bericht kind groep positief getest
- 7 december 2020: gezinslid kind klas positief getest, leerling wordt niet getest
- 7 december 2020: leerling klas positief getest

Omdat ik uitsluitend een kind in één groep en één groep 8 heb, weet ik niet of er in de andere groepen 7 ook kinderen of gezinsleden van kinderen besmet zijn. Overigens worden besmette ouders alleen voor één groep vermeld, ook als ze kinderen in meerdere groepen hebben. Zo heb ik op 27 november 2020 gemeld dat ik positief getest was maar is dit niet opgenomen in bovenstaand overzicht van meldingen via de school. Het is onduidelijk hoeveel gezinsleden van kinderen in de groep met kinderen in andere klassen positief getest zijn waarbij dit alleen in de andere klassen is doorgegeven.

Groep oudste dochter
- 13 oktober 2020: lerares groep X positief getest
- 15 oktober 2020: stagiair en 2 leraren groep Y positief getest

Op deze dag gingen alle kinderen van de groep nota bene samen met de bus op schoolreisje naar de Efteling, dat alle leraren van groep Y positief getest waren werd pas 2 uur nadat de bus was vertrokken aan de ouders medegedeeld. Omdat ik alleen een kind in groep Z heb, weet ik niet welke kinderen en gezinsleden van kinderen in de groepen X en Y positief getest zijn.

- 15 oktober 2020: directeur school positief getest
- 23 november 2020: gezinslid kind groep positief getest, kind niet getest
- 27 november 2020: gezinslid kind groep positief getest, kind niet getest
- 7 december 2020: gezinslid kind groep positief getest, kind niet getest

Overig
- 23 november 2020: medewerker positief getest via school (bevestiging besmetting via deze weg)
- 14 december 2020: 4 leraren positief getest (andere leraren dan de groepen van mijn kinderen)
- 14 december 2020: 4 leraren in afwachting van testuitslag (andere leraren dan de groepen van mijn kinderen)
- 14 december 2020: besluit school te sluiten op 15 december 2020 wegens groot aantal besmettingen. Dit was voor het officiële besluit de scholen vanaf 16 december 2020 te sluiten.

Ook mijn jongste dochter werd kort ziek, maar is niet getest. Daarna kreeg ik zelf verschijnselen en heb me laten testen. Deze test was positief. Uit contact met zowel de GGD als de huisarts bleek dat bekend is dat besmettingen op basisscholen en van ouders via hun kinderen na uitbraken op basisscholen veel voorkomen. Het is voor mij tergend dat dit toch nog steeds ontkent wordt. Vooral omdat ik me heel strikt aan alle voorschriften heb gehouden, besmet ben geraakt en uiterst nare gevolgen ondervind.

De, in ieder geval voor mij, ernstige gevolgen bestaan uit het volgende. Omdat het lastig uit te leggen is, gebruik ik de metafoor van een computer, omdat die duidelijk en herkenbaar is.

Mijn werkgeheugen is bijna leeg. Alles wat ik uit het blote hoofd kon, zoals eenvoudige tafels of sommetjes, kost veel moeite en moet bewust gebeuren.

Ik kan niet meer bij de informatie op de “harde schijf”. Ik ben jurist, heb veel zaken en normaal weet ik met een klein beetje concentratie precies wat er in de verschillende zaken speelt, welke wetgeving en jurisprudentie daarbij betrokken is etc. Nu is het net of de deuren naar deze info toe dicht zitten. Het enige wat lijkt te helpen is herhalen, herhalen en nog eens herhalen.

Simpele zaken als boodschappen afrekenen kosten ook veel moeite, ik moet echt over iedere stap nadenken: boodschappen links scannen, bonuskaart links scannen, klikken op afrekenen en bankpas rechts scannen. Normaal gaat zoiets vrijwel vanzelf, nu moet ik echt nadenken en loop dan nog te hannesen.

Nieuwe informatie opnemen kost ook heel veel moeite. Ik ben gewend heef veel te lezen, informatie snel op te slaan en “bestanden bij elkaar in te voegen”, dus nieuwe informatie in mijn hoofd meteen te gebruiken voor meerdere dossiers. Dat lukt niet. Ik kan met moeite nieuwe informatie opslaan, maar soms moet ik een zin wel drie of vier keer lezen voordat ik het begrijp en de info blijft plakken. Het lukt daarna nauwelijks te begrijpen in welke dossiers het van belang is en hoe ik het kan gebruiken.

Soms, als ik teveel probeer, gaat mijn hoofd ineens weer op “helemaal leeg”, net als een computer die uitgaat terwijl je net lekker bezig was maar vergeten om tussentijds op te slaan. Het is dan net of ik in een grote, lege marmeren hal sta die helemaal leeg is. Ik weet dan weer even helemaal niets, ja, mijn naam en wie mijn kids zijn, maar vraag je me mijn telefoonnummer, dan weet ik dat al nauwelijks.

Ik ben dus besmet via kinderen die niet zouden bijdragen aan de verspreiding van het virus, ben niet erg ziek geweest (één week flink hoofdpijn, één week benauwd en nooit te laag zuurstofgehalte (ik heb mijn saturatie meerdere malen per dag gemeten en die is niet onder de 97% geweest) maar heb nu wel problemen.

Ik heb nu nog wel één belangrijke twijfel inzake vaccinatie. Toen ik eenmaal merkte hoe heftig de gevolgen van een COVID-19 besmetting kunnen zijn, was mijn eerste gedachte dat ik me direct zou laten vaccineren. Immers, opnieuw besmetting worden is niet uitgesloten en zelfs al zou mijn hoofd weer goed gaan functioneren, dan wel ik dit niet nog eens meemaken. Echter, er zijn aanwijzingen dat de cognitieve gevolgen niet worden veroorzaakt door het virus zelf, maar door een te heftig reagerend immuunsysteem. Daarbij komt de uitleg over het rna-vaccin zoals dat van Pfizer, waarbij de immuunreactie van het lichaam hetzelfde is als bij een besmetting maar ziekte door het virus uitblijft. Wat nou als deze vaccinatie bij mij dezelfde reactie triggert als ik nu heb? Dan werkt een vaccin misschien tegen ziekte door het virus maar dus niet beschermend voor de gevolgen van mijn immuunreactie en herhaalt het probleem zich. Ik ben absoluut niet tegen vaccineren, in tegenstelling, ik vind het een prachtige manier om het lichaam sterk te maken tegen besmettingen. Maar als mijn immuunsysteem zelf de bron van het kwaad is, wat moet ik dan doen? Is er dan wel een manier om deze ellende te voorkomen of loop ik dan altijd risico, bij vaccinatie door mijn reactie daarop en bij niet-vaccineren door het risico op nieuwe besmetting, bijvoorbeeld weer via de basisschool van mijn kinderen?

Mocht u overigens denken, als je nog zo kunt schrijven, dan zal het wel meevallen, dan moet ik opmerken dat het mij enorm tegenvalt. Dit kleine stukje tekst kost me een uren en ik moet stukjes steeds herschrijven en over woorden nadenken (ook woorden zijn vaak lastig te vinden, iets dat mij zelden eerder gebeurde). Dit terwijl ik voortdurend over dit gebeuren nadenk en in mijn hoofd probeer woorden te vinden om mensen uit te leggen wat er mis gaat in mijn hoofd, maar ook waar ik zo gefrustreerd over ben, namelijk het ontkennen van besmettingen via basisscholen en het steeds focussen op ouderen en zwakkeren, die natuurlijk beschermd moeten worden, maar het miskennen van de ellende die COVID-19 veroorzaakt bij mensen die niet kwetsbaar of ouder zijn en niet in het ziekenhuis hoefden te worden opgenomen. Dit moet wel worden meegewogen omdat geen land zich kan veroorloven dat een aanzienlijk deel van de mensen niet meer goed kan functioneren. Bij mij gaat het dan om cognitieve problemen, bij anderen om blijvende problemen met longen en conditie.

Ik hoop dat ik hiermee in ieder geval twee punten onder de aandacht breng, namelijk besmettingen via basisscholen en dan meer specifiek via kinderen, en de ernstige gevolgen van een milde besmetting.

Inwoonster van Nootdorp - Naam en adres bekend bij de redactie

Meer berichten