Dimitri en Anthonie hebben ieder dag veel plezier in hun (vak)werk. (foto Roger Berk)
Dimitri en Anthonie hebben ieder dag veel plezier in hun (vak)werk. (foto Roger Berk)

Het gaat nog steeds voortvarend met Leezr Optiek

Algemeen 801 keer gelezen

Precies een jaar geleden hadden we in deze krant een enthousiast verhaal van de toen 45 jaar jonge Anthonie Breur, die in september van dat eerste coronajaar 2020 Leezr Optiek had overgenomen.

Voor de man die in Hoek van Holland woont, was dat qua werk een terugkeer naar Pijnacker. Van 2012 tot 2018 had Anthonie zijn eigen Eye Wish-winkel aan het Emmapark. Anthonie gaf deze winkel destijds op, omdat hij het werk onvoldoende kon combineren met zijn privéleven.

De man die meer dan 25 jaar ervaring heeft in het vak, ging weer in loondienst werken, totdat zich de mogelijkheid aandiende om in Winkelcentrum Ackershof 1 de gerenommeerde optiekzaak van Leezer over te nemen van Rob Pauw die er na een hele lange periode een punt achter zette.

Anthonie zei vorig jaar al: “Ik hoefde daar niet heel lang over na te denken. Het is een schitterende winkel op een perfecte locatie met allemaal topzaken er omheen. Er is hier altijd loop en je moet wel erg slechte ogen hebben, wil je onze winkel over het hoofd zien.”

Onlangs waren we weer terug in de winkel en zagen met eigen ogen zonder bril dat de nieuwe eigenaar in een jaar tijd de inrichting nog moderner en gezelliger had gemaakt. Met een leuk zitje, een ruimtevergrotende spiegel en niet te vergeten een prima koffie-apparaat voor wie trek heeft in een kwaliteitsbakkie. Bij een kwaliteitsbril en bij kwaliteitsservice hoort immers kwaliteitskoffie.

Anthonie heel relaxed: “Wij nemen altijd echt uitgebreid de tijd voor de klant. De aankoop van een bril is niet zomaar iets en iemands ogen – en het vermogen daarvan – zijn zo ontzettend persoonlijk dat wij altijd en bij iedereen heel zorgvuldig op zoek willen gaan naar de meest optimale maatoplossing.”

Vorig jaar zei Anthonie al het volgende en daar staat hij nog steeds helemaal achter: “Het mooie van dit vak is de combinatie van met techniek bezig zijn en met allerlei verschillende mensen omgaan. Je moet technisch zijn maar ook heel communicatief. Ik hoop dat ik beide ben. Een ander belangrijk onderdeel van het vak is: welke bril past het beste bij het gezicht van de toekomstige drager en wat sluit het beste aan bij zijn of haar wensen op dit vlak?”

Hij vertelde vorig jaar ook dat zijn toekomstdroom was/is om nog eens een styliste aan te nemen die zich helemaal kan richten op dit onderdeel van het vak. “Wij hebben het zelf namelijk al heel druk met alles wat er gedaan moet worden voordat we toe zijn aan het uitzoeken van de bril.”

De toekomstdroom van die styliste is nog niet uitgekomen maar wel heeft Anthonie sinds een aantal maanden ‘een droom van een collega’. Namelijk Dimitri. Vent van dezelfde leeftijd, technisch en vakmatig heel goed onderlegd, rustig maar heel bekwaam, en behept met hetzelfde droge gevoel voor humor als Anthonie zelf.

“Onze vaste medewerker Suzan koos voor een andere uitdaging en tijdens mijn zoektocht naar een opvolger voor haar stuitte ik op Dimitri. Ben echt heel blij met hem. Zit net zo lang in het vak als ik en we vullen elkaar heel mooi aan. Eigenlijk is het met deze man hier iedere dag een feestje. Hoe serieus we ook met ons vak bezig zijn en met de dienstverlening, toch is er altijd tijd voor een geintje. We streven er naar om het ook voor de klanten zo leuk mogelijk te maken.”

De uitdaging is: op zoek gaan naar de diepere oorzaken van iemands oogproblemen. Alleen oogmeting is niet voldoende. “Ik probeer door te vragen en ga zo op zoek wat er onder de oppervlakte misschien nog verborgen zit. Dat is ook bepalend voor de verdere keuzes die de klant samen met de vakvrouw of vakman maakt. Verder is het heel belangrijk om vast te stellen waar de persoon in kwestie de bril precies voor nodig heeft. Multifocaal is leuk maar als je vooral veel dichtbij moet kijken, dan ligt een andere oplossing misschien meer voor de hand.”

Het allerbelangrijkste vindt Anthonie Breur kwaliteit. Dat geldt voor alles. Zeker ook voor het product, de monturen en niet te vergeten de persoonlijk aan te meten glazen. “Ik heb voor verschillende ketens gewerkt maar hier mijn bestemming gevonden, omdat ik helemaal zelf kan bepalen hoe ver ik ga in service en kwaliteit. Heel ver dus!”

Leezr Optiek is bezig met een vervangingsslag wat betreft de monturen. Er komen mooie nieuwe merken bij en enkele huidige merken gaan er uit, vandaar dat er nu een 50 procent korting actie loopt. Reden genoeg om de winkel eens binnen te stappen. Dat kan heel goed coronaverantwoord. Ook met dit fenomeen gaat Anthonie Breur heel serieus om, maar zeker niet verkrampt!


Uit de krant