Boezem II in de startblokken

Actueel 559 keer gelezen

Pijnacker - Dit jaar start de gemeente Pijnacker-Nootdorp met de verkoop van de kavels op het bedrijventerrein Boezem II. Het terrein wordt op dit moment bouwrijp gemaakt. Het bestemmingsplan en het beeldkwaliteitplan zijn in werking getreden. Daarnaast zijn de voorbereidingen voor het opzetten van parkmanagement en het collectieve systeem voor warmte-/koudevoorziening (WKO) in volle gang.

Projectleider Angela Lie en de beide contactpersonen bedrijven Yvonne van Elst en Pedro van der Valk zijn actief betrokken bij de uitgifte van het nieuwe bedrijventerrein Boezem II.

“De belangstelling voor dit bedrijventerrein is groot. Circa zeventig bedrijven hebben zich al bij ons als belangstellende gemeld. Het terrein ligt ten oosten van het bestaande bedrijventerrein De Boezem en is circa 22 hectare groot, daarvan is 13,5 hectare uitgeefbaar”.

Boezem II heeft veel te bieden voor een variëteit aan bedrijvigheid. “Van lichte industrie, ambachtelijke en bouwbedrijven, tot aan groothandels en bedrijven die een relatie hebben met de in dit gebied zo belangrijke glastuinbouw. Er zijn ook goede mogelijkheden voor bedrijven met showrooms, voor bijvoorbeeld auto’s, bouwmaterialen, sanitair en keukens.

In het kader van efficiënt verkavelen vindt op Boezem II kaveluitgifte plaats vanaf 1500 meter . Het bedrijventerrein is zeker ook bedoeld voor ondernemers die een kleiner bedrijfspand van minimaal 400 vierkante meter willen bouwen. Door bouwplannen te koppelen sturen wij als gemeente aan op een intensief ruimtegebruik en het minimaliseren van grondkosten voor ondernemers”.

Vierde kwartaal 2009:

bouwrijp eerste fase

Het bouwrijp maken van het bedrijventerrein wordt in twee fasen uitgevoerd (zie bijgaande situatieschets). Naar verwachting zijn de woon/werkkavels van de Katwijkerlaan Zone en de bedrijfskavels in het eerste deel van de Centrale Zone in het vierde kwartaal van dit jaar grotendeels bouwrijp.

Beeldkwaliteitsplan

Het bestemmingsplan en het beeldkwaliteitsplan zijn met ingang van 24 april 2009 in werking. In het beeldkwaliteitsplan zijn criteria benoemd bebouwing, materiaal- en kleurgebruik, gevelopbouw, reclame, inrichting en gebruik van de buitenruimte. Het bestemmingsplan en beeldkwaliteitsplan zijn in te zien op de website van de gemeente.

De gemeente wil in Boezem II een collectief systeem voor warmte-/koudevoorziening door middel van warmte-/koudeopslag realiseren. In de winter wordt voor verwarming gebruik gemaakt van warmtepompen in combinatie met lage temperatuurverwarming.

In de zomer is een energieverslindende airco niet meer nodig, want de koeling wordt bereikt met water op grondwatertemperatuur. De warmte die in de zomer wordt opgenomen, kan in de winter weer worden gebruikt. Deze investering verdient zich voor de meeste bedrijven binnen ongeveer tien jaar terug.

“Momenteel wordt de laatste hand gelegd aan de voorbereidding voor de selectie- en aanbestedingsprocedure voor het uitgeven van een concessie aan een partij, die het systeem zal gaan aanleggen en beheren, aldus Angela Lie. “Naar verwachting wordt begin 4e kwartaal 2009 de definitieve gunning verleend en liggen de kosten en voorwaarden voor de toekomstige bedrijven definitief vast. Daarna gaan de voorbereidingen voor de aanleg van start, zoals het uitwerken van het ontwerp en het verkrijgen van de vergunningen. Dit betekent wel dat er in Boezem II geen reguliere gasvoorziening wordt gerealiseerd. Indien een bedrijf dit voor zijn bedrijfsvoering nodig heeft, dient hijzelf voor eigen rekening en risico een gasvoorziening aan te leggen. Het is de bedoeling om de warmte-/koudevoorziening vóór de winter 2010/2011 in bedrijf te hebben”.

Ondernemers van Boezem II gaan samen met de gemeente een coöperatie voor parkmanagement oprichten. Ze trekken daarin gemeenschappelijk op en leveren samen een financiële bijdrage aan het parkmanagement. Dit richt zich op het onderhoud van de openbare ruimte, bewegwijzering, beveiliging etc. De oprichting van de parkmanagement-organisatie gebeurt in nauw overleg met de Ondernemersvereniging Pijnacker-Nootdorp en de Kamer van Koophandel. Een deel van de werkzaamheden is uitbesteed aan een professionele parkmanager van het bedrijf Ericis. Bij aankoop van de grond betaalt de ondernemer een bijdrage van € 2,50 per vierkante meter aan het parkmanagement. Daarnaast moet een eigenaar van een kavel een jaarlijkse bijdrage betalen aan de coöperatie.

Uitgifte kavels

De minimale maat voor een bedrijfspand bedraagt 400 vierkante meter bedrijfsvloeroppervlak. In het kader van efficiënt verkavelen vindt kaveluitgifte plaats vanaf 1.500 meter. Ondernemers, die een kleiner bedrijfspand willen bouwen en derhalve minder dan 1500 vierkante meter grond nodig hebben, krijgen te maken met aanvullende voorwaarden voor het koppelen van verschillende bouwplannen. Hiermee stuurt de gemeente actief aan op intensief ruimtegebruik en het minimaliseren van grondkosten voor de ondernemers. De gemeente zal bij het combineren van bouwplannen, indien gewenst, in de beginfase een actieve en coördinerende rol vervullen.

De gemeente wil de ontwikkeling van de woon-/werkkavels in de Katwijkerlaan Zone in handen geven van een projectontwikkelaar. De plannen moeten nog nader worden uitgewerkt.

Grondprijzen

De grondprijzen per m² zijn als volgt -

- Centrale Zone € 240,-

- Boulevardgedeelte € 260,-

- Katwijkerlaan Zone € 355,-

- Kansen Zone € 220 à 240,-

De grondprijzen zijn exclusief BTW, exclusief verplichte startbijdrage parkmanagement (ca € 2,50 per meter), excl. bijdrage basis electricitietsnet ca. € 5 per meter (prijspeil 1-1-09, de prijzen worden jaarlijks geïndexeerd).

Informatiebijeenkomst 8 juni

Op 8 juni a.s. organiseert de gemeente een inloopavond voor geïnteresseerde ondernemers. De bijeenkomst vindt plaatse in het Partycentrum het Witte Paard, Gildeweg 2 in Nootdorp. Men kan binnen lopen tussen 16.30 en 19.30 uur.

U bent van harte welkom! Voor deelname aan deze bijeenkomst kunt u zich aanmelden via servicepuntbedrijven@pijnacker-nootdorp.nl

Servicepunt Bedrijven

Het Servicepunt Bedrijven is het aanspreekpunt voor het bedrijfsleven en maakt ondernemers wegwijs. U kunt hier terecht voor: informatie over economische ontwikkelingen, hulp bij het aanvragen/afhandelen van vergunningen en persoonlijke begeleiding bij het vestigen/verplaatsen van uw onderneming.  

Yvonne van Elst en Pedro van der Valk: contactpersonen bedrijven Henk van Althuis: projectleider economische zaken, glastuinbouw, parkmanagement, keurmerk veilig ondernemen.

Telefoon: 14015

Mail: servicepuntbedrijven@pijnacker-nootdorp.nl

Internet: www.pijnacker-nootdorp.nl >ondernemen

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant