Afbeelding

Storing SKP blijkt cyberaanval

Actueel 7.171 keer gelezen

Pijnacker - SKP is afgelopen zaterdag getroffen door een cyberaanval. Dat heeft de directie van het bedrijf vandaag bekend gemaakt.

“Dit heeft een uitval van onze diensten veroorzaakt. Wij werken met man en macht om alle problemen te herstellen en zo snel mogelijk de dienstverlening weer op orde te krijgen. Houdt onze website in de gaten voor updates”, zo laat men vandaag weten. In veel gevallen draaien de servers inmiddels weer, maar er zijn nog steeds abonnees die problemen ondervinden, onder andere met het versturen van e-mail. 

Ook Stichting Wandelevenementen Pijnacker is getroffen door de storing. Vrijwilliger Hans van der Neut koos er vanmorgen voor om een persbericht noodgedwongen niet te e-mailen naar de redactie van Telstar/Eendracht, maar het uit te printen en ouderwets door de brievenbus te gooien. Het leverde wel weer een gezonde ochtendwandeling op!

“Direct nadat de eerste storingen zijn geconstateerd zijn we hard aan de slag gegaan om de oorzaak te vinden en de problemen op te lossen. In de loop van de dag bleek het om een aanval van buitenaf te gaan door hackers. Dit probleem wordt door ons zeer serieus genomen, en er zal aangifte worden gedaan bij de politie. Onze prioriteit ligt bij het herstellen van de diensten voor onze klanten”, vertelt directeur Maurice Kneppers.

Deze zogenaamde ransomware heeft een uitval van alle diensten veroorzaakt. “Gelukkig zijn we afgelopen weekend in staat geweest onze internet en televisiediensten gedeeltelijk in de lucht te krijgen. Helaas zijn er nog problemen met onze telefoniedienst, werkt de SKP e-mail niet en kunnen er nog individuele klanten zijn die internetproblemen ervaren.”

Er wordt nog steeds met man en macht gewerkt om de nog bestaande problemen op te lossen en de dienstverlening volledig te herstellen. “We zijn ons zeer bewust van de impact die dit heeft (gehad) voor u als klant/onze klanten, iets waarvoor we ons bij deze dan ook willen excuseren”, zegt Kneppers.

Het doel is zo snel mogelijk de gehele dienstverlening van SKP weer op orde te krijgen. “Helaas kunnen we op dit moment nog niet zeggen wanneer dit zal zijn. Ook kunnen wij nog niets zeggen of er gegevens verloren zijn gegaan . Volgt u onze website en onze sociale media voor regelmatige updates van onze kant.”

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant