Het is belangrijk om 'civiele kunstwerken' goed te onderhouden.
Het is belangrijk om 'civiele kunstwerken' goed te onderhouden.

Opmerkelijk lokaal initiatief omtrent civiele kunstwerken

Actueel 1.790 keer gelezen

Dorpsgenoten Bas Gelton (30) en Erik Bevaart (64) zijn momenteel bezig met het aandacht vragen voor het onderhoud van bruggen, tunnels, viaducten, dijken, kades, sluizen en gemalen.

De verzamelnaam hiervoor is civiele kunstwerken en daar heeft Nederland er erg veel van. Gelukkig maar, want zo houden we droge voeten en vormen sloten en rivieren geen grote belemmering in het verkeer. Als je doorgaans iemand vraagt wat het meest waardevolle nationale bezit is, hoor je zelden zeggen: “Onze civiele kunstwerken”. Maar juist deze worden geschat op een waarde van 300 miljard euro! Toch worden deze niet altijd goed onderhouden, iets wat de meeste politieke partijen lijken te onderschatten en niet hoog op hun verlanglijstjes hebben staan. Daarom pleit dit duo voor een jaarlijkse dag: Dag van de Civiele Kunstwerken op 23 september. Gelton doet dit vanuit zijn betrokkenheid als gemeenteraadslid en Bevaart, voorzitter van de Stichting Cultuur Support, vanwege zijn interesse in cultureel erfgoed.
“Over het onderhoud in Pijnacker-Nootdorp hoeven we ons gelukkig geen zorgen te maken”, aldus gemeenteraadslid Bas Gelton. “Maar bij onze buurgemeenten is gebleken dat er soms plotseling hoge kosten gemaakt moesten worden. In Zoetermeer zorgden scheurtjes in de Nelson Mandelabrug vorig jaar hiervoor en Delft had jarenlang heel wat te stellen met de Sint Sebastiaansbrug.”
Rijkswaterstaat geeft aan dat de komende decennia er heel veel onderhoud nodig is. “Er rijden meer én zwaardere vrachtwagens over bruggen en viaducten dan wat gebruikelijk was ten tijde van het ontwerp en de bouw. Als er nu ergens een brug of tunnel tijdelijk niet in gebruik is, geeft dat bovendien dan weer extra belasting op nabijgelegen verkeerswegen”, aldus Bevaart.Gelton en Bevaart staan niet alleen in hun overtuiging. De Algemene Rekenkamer waarschuwt al jaren voor de komst van deze enorme kostenpost.
Het kabinet Rutte IV trok jaarlijks €1,25 miljard uit voor het inlopen van achterstanden bij beheer en onderhoud van de infrastructuur, maar alleen al het onderhoud aan bruggen, viaducten, dijken enzovoorts gaat veel meer kosten, al snel twee tot drie miljard euro per jaar, zo blijkt uit het Landelijk Prognoserapport Civiele Infrastructuur van het TNO uit 2021.
Nu er op 22 november verkiezingen voor de Tweede Kamer zijn, hopen Gelton en Bevaart dat alle politieke partijen dit beseffen en het nut inzien hiervan. Vaak worden er beloftes gedaan over uiteenlopende onderwerpen die meestal geld kosten. Onderhoud aan civiele kunstwerken wordt in verkiezingsprogramma’s vaak over het hoofd gezien.
Zodoende heeft Gelton alle politieke partijen in de Tweede Kamer hierover aangeschreven. De reacties zullen met veel belangstelling worden bekeken. Ook rond de vorming van een nieuw kabinet zal hij opnieuw bij de politieke spelers aankloppen om op het belang te wijzen. “Het onderwerp zou wel eens breed onderschat kunnen worden”, vermoedt Gelton. “In Nederland liggen ongeveer 85.000 bruggen en viaducten, maar het merendeel van de bruggen is eigendom van gemeenten. Dus niet alleen Tweede Kamerleden moeten het belang hiervan inzien, maar ook alle raadsleden in geheel Nederland”.

Via de VNG hoopt hij die oproep te kunnen doen, want zo’n 8600 raadsleden afzonderlijk benaderen is geen doen. Gelton en Bevaart bepleiten de Dag van de Civiele Kunstwerken op 23 september. Dat is namelijk de geboortedag van ir. Cornelis Lely (1854-1929), de initiator van de Afsluitdijk. Ook is hij drie maal minister geweest. “Een man met visie, inlevings- en doorzettingsvermogen, eigenlijk een voorbeeld voor hoe de hedendaagse politici zouden moeten zijn”, aldus Bevaart.
Het pleidooi is te lezen op www.cultuursupportpn.nl/waardevol-bezit/. Het duo hoopt dat jaarlijks op 23 september het waardevolste nationale bezit de aandacht krijgt die het verdient.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant