Gezonde Surinaamse gerechten | Telstar Online - Actueel nieuws uit Pijnacker-Nootdorp
Logo telstar-online.nl

Gezonde Surinaamse gerechten

  •   keer gelezen

Het Surinaamse eten staat erom bekend dat het lekker kruidig is en dat er vooral veel kip gebruikt wordt. Maar als je kijkt naar de Surinaamse keuken dan zie je ook dat er veel groentes in de gerechten worden gebruikt. Als basis voor eten wordt vaak een keuze gemaakt tussen: rijst, noedels en roti. 

Met groenten, kip en heerlijke kruiden breng je zo gezonde Surinaamse gerechten op tafel. Het leuke aan de Surinaamse keuken is dat het enorm veel invloeden van buitenaf heeft. Dat komt door de rijke migrantengeschiedenis dat het land heeft. De mengelmoes aan culturen is ook terug te zien in de keuken. In deze blog gaan we het hebben over twee bekende Surinaamse recepten: bami en roti. 

Chinese invloed: bami
Suriname heeft een grote populatie aan chinese migranten. Over de jaren heen hebben zij niet alleen hun culturele invloed op Suriname gehad, ook in de keuken is de chinese invloed goed terug te zien. Bami is een gerecht dat oorspronkelijk uit China komt. ‘Ba’ staat voor vlees en ‘mie’ zijn de noedels die je van dit bekende gerecht kent. Samen vormen ze dus eigenlijk de noedels met vlees. De Surinaamse versie van bami heeft de typerende smaak van Surinaamse kruiden, met malse kipstukjes en veel groente. 

Hoe maak je Surinaamse bami?
In Surinaamse recepten wordt altijd gebruik gemaakt van speciale kruidenpasta’s. Faja Lobi is een merk dat veel gebruikt wordt en waar je veel verschillende soorten pasta’s in het assortiment vindt. Voor dit bami recept heb je Faja Lobi Bami Trafasie Speciaal en Trassie Trafasie nodig. Allereerst bereid je de mie volgens de verpakking. Tegelijkertijd bak je gesnipperde uitjes in de pan gaar. Vervolgens voeg je de gesneden kip toe en bak je wortel en prei mee. Dan komen de kruidenpasta’s en de tomatenpuree erbij. Even meebakken en dan kan je de mie erdoorheen scheppen. De selderij is garnering. In 15 minuten heb je een gezond Surinaams gerecht op tafel!

Hindoestaanse invloed: roti
Roti is een basis voor veel maaltijden in Suriname. Het is een rond plat brood waarmee je wokgerechten als het ware kan ‘opscheppen’ en eten. Dippen is natuurlijk ook. In Suriname vind je veel hindoestaanse migranten en zo ook zij hebben hun invloed gehad op de Surinaamse keuken. Roti is misschien wel een van de bekendste en populairste invloeden wat betreft recepten. Maar Surinaams eten is geen Surinaams eten zonder invloeden met een eigen twist eraan. Daarom gaan we Surinaamse roti maken. Hiervoor haal je onder andere de kruidenpasta’s van Faja Lobi in huis. 

Hoe maak je dit heerlijke gerecht?
Een eerste stap bij het maken van roti is het koken van de eieren. Daarna verhit je olie in de pan en voeg je de gesneden ui, knoflook en peper toe. Als deze lichtbruin zijn doe je er de kippenbouten of kippendijfilet bij. De volgende stap is de kruidenmix voor Roti. Dat zijn Faja Lobi Kruidenmix voor Roti en Faja Lobi Sandhia’s Roti. Daarbij voeg je ook kippenbouillon poeder en aardappelpartjes toe. Beetje water erbij en laat het zo’n 30 minuten met de deksel erop gaar sudderen. Als laatste doe je de hardgekookte eieren erbij en klaar is kees; dit licht pittige en gezonde roti gerecht kan op tafel! 

Snel op tafel en gezond
Typisch Surinaams is het gebruik van kruidenpasta’s en het wokken van groenten en kip. Door de verschillende soorten pasta’s van Faja Lobi te gebruiken kan je ontzettend veel Surinaamse gerechten bereiden, met ieder een eigen internationaal tintje. De vele invloeden in de Surinaamse keuken hebben ervoor gezorgd dat je altijd zal genieten van de rijke smaken en de gezonde toevoegingen van verse groenten. En dan mogen we natuurlijk niet de kip vergeten. Surinaams eten is pas echt af met malse stukjes kip erin. Kies vaker voor het Surinaamse eten; het staat snel op tafel en is gezond. 

Meer berichten