Bedrijvengids

Telstar Online

Onbegrijpelijk vindt Martijn Mastenbroek (redacteur Telstar-Online) het dat nog niet elk gedrukt huis-aanhuis blad een digitale nieuwssite heeft. Niet binnen vierentwintig uur of één keer per week, maar binnen één minuut moet het lokale nieuws bereikbaar zijn. Met twee miljoen bezoeken in 2011 en tien miljoen pageviews mag hij met recht trots op zijn kindje, www.telstar-online.nl, zijn.

"Met dit soort cijfers hoef ik echt niet meer uit te leggen aan ondernemers hoe interessant dit medium is. We hebben vooral ook een heel hoog aantal lokale bezoekers. Zo'n 7000-8000 mensen zien jouw naam, jouw winkeltje voorbij komen zeg maar, als ze op zoek zijn naar het lokale nieuws", laat de bekende Pijnackerse reporter weten. Zijn commerciële collega Alex van Holland, groot geworden bij Reed Elsevier, rekent met gemak voor aan klanten welke voordelen er te behalen zijn als er gekozen wordt voor een bedrijfsplek op de nieuwssite.

Pijnacker-City
Zelf is Mastenbroek nieuwsjager van het eerste uur. Met zijn eigen site PijnackerCity viel hij destijds met zijn nieuwsneus in de boter toen de oranjerellen van 6 mei 2006 zich voor zijn ogen ontrolden toen hij een rustige nacht dacht te hebben. "Ja, de Oranjefeesten liepen destijds volledig uit de hand. We volgden de ontwikkelingen op de voet en kwamen steeds met follow-ups. We hadden nog nooit zoveel hits en reacties gehad. Daarna werd het zaak die bezoekers vast te houden", blikt Martijn terug.

Verkocht
Deze nieuwsgierige jongeling was ook opgevallen bij Telstar Uitgeverij. De directie van de papieren nieuwsversie op woensdag voelde de hete adem in de nek van deze nieuwsconcurrent en bood aan het concept over te nemen. "Maar niet zonder mij erbij", eiste de slimme journalist. En zo geschiedde. In 2007 ging www.telstaronline.nl daadwerkelijk online en de zolderkamer was verleden tijd.

Bovenop
Mastenbroek waakt wel over een goede balans met de gedrukte Telstar. "Het is opmerkelijk hoeveel uitgeverijen bang zijn dat een digitale nieuwssite de papieren versie schaadt. Goed overleg is belangrijk. Welk nieuwtje geef je weg en waar ga je later dieper op in. Het 'snelle' nieuws over een brand gaat direct via Telstar-Online. Het interview met de gedupeerde van het afgebrande pand volgt een week later in de krant", legt Martijn de samenwerking uit met de andere redacteuren. Zijn mooiste compliment kreeg Martijn van burgemeester Buddenberg van de gemeente Pijnacker-Nootdorp. Hij gaf aan elke dag het nieuws te lezen op TelstarOnline en vaak eerder geïnformeerd te zijn dan via zijn eigen organisatie.

Toekomst
Vooruit kijkend naar de toekomst zijn er nog heel veel mogelijkheden onder de 'paraplu' van de krant. Telstar gaat verder met het doorontwikkelen van Telstar TV, het online marktplein, de bedrijvengids, vacatures en wat er verder nog verzonnen gaat worden door de mensen die nieuwsgierigheid en objectiviteit tot kunst verheven hebben. "We krijgen zoveel scoops van lezers en tips waar we wat mee kunnen. Dat en onze snelle fotografen ter plaatse maken het een waanzinnig mooi vak. Geen dag is hetzelfde", aldus Mastenbroek.

Contactgegevens

Telstar Online

Boezemweg 21

2641KG Pijnacker

Tel 015-3615477

Maandag
Dinsdag
Woensdag
Donderdag
Vrijdag
Zaterdag
Zondag

09:00 - 22.00 u
09:00 - 22.00 u
09:00 - 22.00 u
09:00 - 22.00 u
09:00 - 22.00 u
09:00 - 22.00 u
09:00 - 22.00 u