Veiligheid RandstadRail was onvoldoende

Regio 39 keer gelezen

Pijnacker-Nootdorp - Tijd en geld stonden bij de aanleg van de RandstadRail hoger op de agenda dan veiligheid. Hierdoor waren de veiligheidsvoorzieningen voor de nieuwe lightrail-spoorlijn tussen Den Haag, Zoetermeer en Rotterdam onvoldoende, en kon zich kort na oplevering in 2006 een reeks ontsporingen voordoen.

Tot deze conclusie komt de Onderzoeksraad voor Veiligheid, dat zich over de ongevallen boog. De raad onder leiding van Pieter van Vollenhoven zegt onder meer dat veiligheidsrichtlijnen van het ministerie van Verkeer en Waterstaat onvoldoende zijn opgevolgd bij de aanleg van de RandstadRail. De raad adviseert naleving van deze regels nu verplicht te stellen.

De Inspectie van Verkeer en Waterstaat concludeerde eerder al dat wissels, zonder dat het werd opgemerkt, tijdens de aanleg beschadigd raakte, de verkeersleiding kreeg te maken met veel technische storingen en dienstleiders waren onvoldoende getraind. Ook verliep de communicatie tussen bestuurders en dienstleiders gebrekkig.

In november vorig jaar ontspoorden vlakbij Nootdorp (haltes Forepark en Ternoot) twee tramstellen. Het ging om voertuigen van de Rotterdamse vervoerder RET en van de Haagse HTM, die rijden op de Erasmuslijn tussen Den Haag Centraal en Rotterdam Hofplein. Vijftien reizigers raakten lichtgewond, twee van hen moesten naar het ziekenhuis voor hechtingen. In het voertuig zaten op het moment van het ongeval honderd tot 120 passagiers.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant