Staken op school betekent tijd voor onderwijsontwikkeling
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=5227763&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=telstar-online.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=263,264" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
Logo telstar-online.nl

Staken op school betekent tijd voor onderwijsontwikkeling

  •   1394 keer gelezen   Regio

Regio - In het onderwijs werken is voor de personeelsleden van het ’s Gravendreef College het mooiste wat er is. Wat het onderwijs nodig heeft om aan te sluiten bij alle ontwikkelingen, is tijd om te ontwikkelen. Dat maakt dat het onderwijs de leerlingen beter voorbereid op hun toekomst en dat werken in het onderwijs aantrekkelijker wordt. Zij werken liever aan onderwijsontwikkeling dan dat zij staken en sluiten 30 januari de school om dit met elkaar te doen!

Zoals bekend heeft de onderwijsvakbond AOB een tweedaagse staking afgekondigd op 30 en 31 januari a.s. in het primair en voortgezet onderwijs. Ook het CNV heeft zich bij deze actie aangesloten. Het ’s Gravendreef College (school voor vmbo, havo met een locatie in Leidschenveen Den Haag en een in Leidschendam) vult, gedragen door alle personeelsleden, de onderwijsstaking op een alternatieve, positieve manier in.

Achtergrond
Docenten en schoolleiding van het ’s Gravendreef College zijn het eens met de doelen van de staking: om de veranderingen die zich in de maatschappij in razend tempo voltrekken ook te vertalen naar de scholen is er extra tijd nodig om ons onderwijs verder te ontwikkelen. Om hiervoor tijd te genereren, zullen docenten minder lesuren per week moeten geven. Dat betekent dat er structureel meer geld naar het onderwijs moet. Daarnaast is er het lerarentekort, zeker in de Randstad.

Kanttekening
Het is echter de vraag of de manier waarop de laatste tijd aandacht gevraagd wordt voor het onderwijs (of de stikstofcrisis, of het boerenprotest, of de zorg, of… vul maar in) het doel nog wel bereikt en of de sector niet in een verkeerd daglicht komt te staan; met andere woorden: of de nadruk niet te veel op de negatieve kanten van ons vak ligt (werkdruk, te weinig tijd, te weinig geld) in plaats van de mooie kanten van ons beroep te belichten, die het meer dan de moeite waard maken daar meer tijd in te steken.

Alternatieve invulling

Vandaar dat het ’s Gravendreef College heeft besloten om op 30 januari a.s. geen lessen te verzorgen, maar een alternatieve invulling aan de staking te geven: de docenten werken met elkaar aan de ontwikkeling van hun onderwijs, daarbij ondersteund door twee onderwijs vernieuwende organisaties, Schoolblocks en Lessonup.

Woensdag is directeur Leonie Drabbe te gast in het radioprogramma Dossier Mastenbroek op Den Haag FM. Rond 21.10 uur vertelt ze alles over de alternatieve staking op haar school. Het programma is beluisteren op 92.0 FM of via www.denhaagfm.nl.

Filmpje
Vooruitlopend op 30 januari is er een filmpje gemaakt waarin het ’s Gravendreef College aangeeft wat het onderwijs nodig heeft. Wij denken nl. dat we op deze positieve manier de juiste aandacht kunnen genereren voor de stakingsdoeleinden en door ze vanuit een andere (positieve) kant te belichten, denken wij dat we meer begrip van - en sympathie voor de doelen krijgen.


<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=5227763&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=telstar-online.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=263,264" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
Meer berichten
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=9767773&size=160x600&promo_sizes=120x600&cb=[CACHEBUSTER]&promo_alignment=center&referrer=telstar-online.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=263,264" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=5227765&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=telstar-online.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=263,264" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>