Logo telstar-online.nl
COLUMN

Schengen

  •   keer gelezen   Column

Met een strenge blik kijkt de douanier mij aan. "U kent de nieuwe regels niet?" Even later zie ik mijn tube gel in een grote vuilcontainer verdwijnen. "50 milliliter te veel", zo zegt hij. "Volgende!"

Ik reis binnen de Europese Unie van Rotterdam the Hague Airport naar Berlijn. Vrij reizen noemen ze dat, ook wel bekend als: Schengen. Ondanks dat gegeven, heb ik toch plichtsgetrouw mijn paspoort op zak. Het maakt het reisgevoel net even compleet.

Daarnaast verkeerde ik in de veronderstelling dat de personalia op het vliegticket wordt gecontroleerd met de gegevens in mijn paspoort. Anders zou iedereen met mijn vliegticket kunnen instappen aan boord van het vliegtuig waar nog geen halve tube gel mee naar binnen mag. Veiligheid voor alles! Toch?

Slaapdronken neem ik plaats in het vliegtuig en reis in mijn hoofd al af naar dikke braadworsten en liters bier. "En alleen de vogels vliegen van Oost- naar West-Berlijn. Worden niet teruggefloten, ook niet neergeschoten", zo zing ik binnensmonds en mijzelf volhoudend dat vliegen de meest veilige manier van reizen is. Ongemakkelijk draai ik wat op mijn stoel en kauw op mijn laatste Fisherman Friends.

Na een aantal dagen Berlijn binnenstebuiten te hebben gekeerd, sta ik met de smaak van 'oké nòg één curryworst en een halve liter dan', in de rij om te boarden. Ik scan de barcode van mijn ticket en loop regelrecht de luchthaven van Berlijn op. Niemand controleert mijn naam. Ik heb een boardingpass, dus ik mag doorlopen door de poorten van op dat moment ook nog eens de best beveiligde luchthaven van Duitsland, omdat er een paar dagen daarvoor een ISIS-strijder was opgepakt met zieke plannen op het vliegveld.

Wat zou de reden zijn van het nalaten van een persoonscontrole? Gaat het ten kosten van de wachttijd? En wat is eigenlijk het wegsmijten van mijn tube gel waard als je niet eens weet wie je voor je hebt staan?

Iedereen had zomaar met mijn boardingpass een reisje kunnen maken naar Duitsland, of naar maar liefst 25 andere Schengenlanden. Iedereen, en totaal van de radar.

Martijn Mastenbroek

Meer berichten