De laatste metro vanuit Den Haag rijdt rond een uur 's nachts naar Pijnacker-Nootdorp.
De laatste metro vanuit Den Haag rijdt rond een uur 's nachts naar Pijnacker-Nootdorp.
ONDERZOEK

Burgerpanel voorstander van nachtmetro

Actueel 1.191 keer gelezen

De redactie van Telstar/Eendracht ontvangt al jaren klachten over de slechte nachtverbinding van RandstadRail op de E-lijn tussen Rotterdam en Den Haag. Uitgaanspubliek, maar bijvoorbeeld ook inwoners die nog tot in de late uurtjes hebben gewerkt, kunnen geen gebruik maken van de dienst, omdat er in de nachtelijke uren simpelweg geen metro rijdt.

De lijn werd in 2016 geopend en is zeer succesvol. Dagelijks maken duizenden reizigers gebruik van het tracé. Dit leidt in de zomerperiode vaak tot grote en soms oververhitte drukte in de metrostellen. Met RandstadRail is gepoogd het openbaar vervoer in de regio aantrekkelijker te maken en de verkeersdruk op de autowegen te verlagen. Een goede nachtverbinding zou de kers op de taart zijn, maar ondanks politieke druk en smeekbedes van reizigers, blijft de frequentie in de nacht gelijk met die van het oude Hofpleinlijntje uit 1908.

Ruim 365 deelnemers (van de inmiddels meer dan 700 leden, red.) aan het Burgerpanel tippijnackernootdorp.nl zijn gevraagd naar de behoefte van een gedegen nachtnetwerk. Maar liefst 96 procent van de inwoners geeft aan gebruik te maken van Randstadrail. 40 procent gebruikt de verbinding voor het werk en 72 procent voor recreatie. 87 procent van de respondenten zegt ook in het weekend weleens gebruik te maken van de verbinding. Overigens geeft 76 procent van de panelleden aan dat ze over de kwaliteit van het vervoer zeer te spreken zijn. De nachtmetro is wél een heikel punt. 61 procent van de ondervraagden zegt zich weleens te hebben moeten haasten om de laatste RandstadRail te halen. "Na het theaterbezoek was de laatste metro weg", schrijft iemand. "Door het missen van de metro kon ik niet meer naar huis", vertelt een van de panelleden.

Nachtmetro
Op de vraag: Er moet een nachtmetro komen richting Pijnacker-Nootdorp, antwoordt 72 procent van de respondenten het hier (zeer) mee eens te zijn. "Een keer per uur is genoeg", stelt iemand. "Voor mijn kinderen zou het ideaal zijn als ze terugkomen van een avondje stappen", vindt een ouder. Ook is er een kritisch geluid. Een panellid vreest geluidsoverlast en dronken feestvierders die laat in de nacht thuiskomen. Ruim 60 procent geeft aan gebruik te zullen maken van de nachtmetro.  De invulling van de nachtmetro staat wel ter discussie. Moet de frequentie worden opgevoerd naar 24/7 of is bijvoorbeeld een verruiming naar 04.00 uur in het weekend voldoende?

Meer betalen
Duurzaam is de huidige nacht- en weekenddienstregeling in ieder geval niet, want een grote meerderheid van de inwoners geeft aan noodgedwongen gebruik te maken van taxi's, bussen of eigen gemotoriseerd vervoer. "Als ik nu bijvoorbeeld laat uit school kom, dan is er voor mij geen optie dan behalve met een taxi of auto om naar huis te komen", klinkt er onder meer vanuit tientallen reacties. Inwoners van Pijnacker-Nootdorp zijn bereid om meer te betalen voor een ritje in de nachtmetro, zo blijkt uit het onderzoek. Zo'n 51 procent van de inwoners zegt bereid te zijn om meer te betalen voor een enkeltje naar Pijnacker-Nootdorp. "De kosten moeten gedekt worden, dus een nachttarief is logisch", vindt een panellid. "Maximaal 5 euro", stelt een ander. "Waarom zou een nachtmetro duurder moeten zijn, dat is een nachttrein toch ook niet?", is er ook te lezen.

Aanbevelingen
Omdat onze krant zeer geïnteresseerd is in de mening van de lezers, hebben wij in het onderzoek ook de ruimte geboden om richting de gemeente Pijnacker-Nootdorp, autoriteiten en lokale politiek tips te laten horen met betrekking tot het openbaar vervoer en met name het nachtnetwerk. Zes volle A4'tjes met aanbevelingen zijn er binnengekomen. Van kleine aanbevelingen tot stevig onderbouwde tips. "Tot nu toe stelde de gemeente zich veel te formeel op", klinkt er in een verwijt. "Niet alleen in verkiezingstijd iets roepen. Een nachtmetro, nu", schrijft een deelnemer van het Burgerpanel. "Maak het mogelijk voor uitgaanspubliek om in het weekend 's nachts vanuit Den haag, Rotterdam en eventueel Delft en Zoetermeer weer in Pijnacker-Nootdorp te komen. Verhoog wel toezicht door politie op tijdstippen dat mogelijk beschonken mensen door Pijnacker-Nootdorp struinen, maar dat geldt ook voor beschonken mensen uit Pijnacker-Nootdorp zelf", zegt een ander. "Laat tenminste om het uur een metro rijden. Dat is beter dan niks. Of regel een nachtbus die wél bij Pijnacker Centrum stopt want dat gaat ook niet altijd goed", is ook te lezen.

Onderzoek online
Ondanks de inzet van met name Gemeentebelangen Pijnacker-Nootdorp is er helaas nog steeds geen goede nachtverbinding. Men loopt spaak bij de regionale bestuurders van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag. Maar de gemeenteraad heeft ook een investering in een pilot afgeschoten. Laten we hopen dat ons onderzoek bijdraagt aan een goede toekomstige besluitvorming.

Het volledige onderzoek is hieronder te lezen. Aanmelden voor het Burgerpanel kan op tippijnackernootdorp.nl.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant