Afbeelding

Sportieve bijdrage Pijnacker aan gezond leven in Zuid-Afrika

Actueel 743 keer gelezen

Sport kan mensen over de hele wereld binden. Dat bleek vorige week in Kaapstad maar eens te meer. 10 Nederlandse ondernemers beklommen om half 5 's ochtends bij zonsopkomst de "Lionshead" om gezond leven te promoten. Deze bedrijven waren onderdeel van de 30 Nederlandse bedrijven die in Zuid-Afrika op handelsmissie waren.

Ze waren daar om samen met lokale ondernemers te zoeken naar nieuwe oplossingen voor waterproblemen en om nieuwe technologie te ontwikkelen. De KNVB, waaronder Johan Neeskens, was ook mee om trainers op te leiden. Op dit moment is de Volvo Ocean Race, de bekendste zeilrace die alle continenten aandoet, in Kaapstad. Deze race is behoorlijk oranje getint. Twee van de 7 boten zijn Nederlands en volgend jaar zomer eindigt dit spektakel in Scheveningen. De race promoot nieuwe oplossingen voor waterproblemen, zoals vervuiling en droogte. Dat dit de een goede mogelijkheid was voor Nederlandse ondernemers om oplossingen te verzinnen en samen te werken met Zuid-Afrikaanse bedrijven werd al snel duidelijk. Mirco Rossi, lid van de Sportraad Pijnacker-Nootdorp, en de Nederlandse Consul in Kaapstad Bonnie Horbach, waren de managers van deze handelsmissie. "Van drones die zelfstandig plastic uit het water halen tot de ontwikkeling van groene daken die meer water vasthouden, diverse kansen werden in samenwerking met lokale ondernemers gepakt", aldus Mirco.

Veel van de ondernemers die mee naar Kaapstad waren kwamen uit de buurt: Delft, Rotterdam en Den Haag. Onze gemeente was ook vertegenwoordigd met sportieve ondersteuning. Op voetbal-gebied zorgde de KNVB met bekende namen als Johan Neeskens, Pierre van Hooijdonk en Regie Blinker voor training en opleiding van lokale coaches en jeugd. Voetbal ontwikkelt mensen en stimuleert participatie wat van groot belang is in een land als Zuid-Afrika. Het programma Worldcoaches zorgt dat coaches naast de scholing op voetbaltechnisch gebied ook op sociaal vlak getraind worden. Minder suiker en fastfood eten is een belangrijk aandachtspunt voor de gezondheid in Zuid-Afrika. De Nederlandse ondernemers beklommen om gezondheid te promoten de Lionshead berg aan de rand van Kaapstad. Wie de top haalde kreeg een shirt van De Viergang met "I did it" er op. De Viergang stimuleert al langer het eten van minder suiker met de zogenaamde Suikerchallenge. Lionshead is een pittige klim met als beloning een schitterend uitzicht over Kaapstad. Dennis de Witte, ondernemer van AquaSmartXL, was als eerste boven en pakte een rood shirt. "Sport zorgt voor verbinding op menselijk vlak en ook met zaken doen. Daarom wil ik graag als ik zaken doe in het buitenland met lokale mensen sporten". Dennis ging na de klim daarom ook nog in Kaapstad naar een sportschool voor een sessie Capoeira. Zakelijk ging het ook goed en startte hij een nieuwe samenwerking.

Telstar_IMG_5987

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant