Foto: Martijn Mastenbroek (c)
Foto: Martijn Mastenbroek (c)

Drie gemeenten en provincie frustreren groei Rotterdam the Hague Airport

Regio 1.829 keer gelezen

VNO-NCW West is verontwaardigd over het standpunt van de bestuurlijke regiegroep Rotterdam-The Hague Airport (gemeenten Rotterdam, Lansingerland, Schiedam, provincie Zuid-Holland) over de ontwikkeling van Rotterdam-The Hague Airport. Dit advies laat de luchthaven onzeker over haar toekomst. Het biedt geen enkele duidelijkheid over het teruggeven van geluidwinst, waardoor de noodzakelijke groei met nieuwe zakelijke bestemmingen op losse schroeven komt te staan.

Het standpunt van de provincie en slechts 3 gemeenten frustreert volgens de ondernemersorganisatie de ontwikkeling van Rotterdam-The Hague Airport en is slecht voor het economisch vestigingsklimaat van Zuid-Holland. "Het besef dat bij een regio die internationaal wil meetellen, een internationale luchthaven de ruimte moet krijgen, is kennelijk achter de horizon verdwenen", aldus Bert Mooren, directeur van VNO-NCW West.

Het standpunt staat haaks op het advies van onafhankelijk 'verkenner' Joost Schrijnen, dat op verzoek van de overheden en na een zorgvuldige dialoog met de maatschappelijke omgeving is uitgebracht. Kernpunt van het advies van Schrijnen is dat de luchthaven zicht krijgt op groei binnen de huidige geluidruimte als het helikopterverkeer naar een andere locatie wordt verplaatst. De vier overheden houden daarentegen rekening met het terugdringen van het commercieel vliegverkeer als het verkeer van politie- en traumahelikopters op luchthaven Rotterdam-The Hague Airport blijft groeien.

"Het is bizar dat de vier overheden de luchthaven in totale onzekerheid laten over haar toekomst. Er is een prima mogelijkheid dat het helikopterverkeer wordt verplaatst naar een geschiktere uitvalsbasis. De luchthaven is zelfs bereid hierin te investeren. Dan ontstaat er geluidwinst en kan de luchthaven haar zakelijk profiel versterken met nieuwe bestemmingen. De gemeenten en provincie geven echter geen enkele duidelijkheid over het teruggeven van deze geluidwinst aan de luchthaven", aldus Mooren. "Blijkbaar realiseren zij zich onvoldoende dat een belangrijk bedrijf als de luchthaven van groot belang is voor de regionale economie en werkgelegenheid."

Schrijnen heeft zijn advies als ondeelbaar gepresenteerd, maar de provincie en de drie gemeenten hebben het in stukken gebroken. Daarmee nemen zij ook afstand van het collegeprogramma van de provincie Zuid-Holland. "Van de mooie woorden die de provincie wijdt aan het economische belang van de luchthaven is niets overgebleven", aldus Mooren.

VNO-NCW West pleit voor verstandige groei van de luchthaven met een goede balans tussen economie en milieu. De resultaten van onderzoeken van MeMo2 en de gemeente Rotterdam geven aan dat de overgrote meerderheid van inwoners en ondernemers de luchthaven buitengewoon waardeert.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant