Afbeelding

RET start in de zomer OV-betalen met barcode

Regio 1.191 keer gelezen

In de nieuwjaarstoespraak van Pedro Peters stond dit jaar de vraag centraal: Is de RET klaar voor de toekomst? Om klaar te zijn voor de toekomst moet worden ingespeeld op de snel veranderende wereld en de veranderende vraag van de reiziger.

Om de Randstad ook in de toekomst in beweging te houden is de vraag hoe het beste kan worden ingespeeld op trends en ontwikkelingen. Voor het antwoord werkt de RET samen met andere partijen. In december lanceerden RET en de andere OV-bedrijven samen met ANWB, KNV VNO-NCW en RAI hun gezamenlijke visie op mobiliteit in Nederland. Door de oprichting in 2016 van branchevereniging OVNL én de coöperatie, waarin alle OV-bedrijven samenwerken aan de invoering van nieuwe betaalmethoden, verbeterde de onderlinge samenwerking. 

In 2017 worden veel concrete stappen gezet om nieuwe betaalmethoden in te voeren. Zo maakt de RET op dit moment alle toegangspoortjes geschikt voor het betalen - naast de gewone chipkaart - met mobieltjes, bankpassen en barcodes. Op korte termijn wordt samen met Vodafone en KPN gestart met het betalen met je mobieltje voor de eerste duizenden reizigers. RET start deze zomer met betalen met barcode. Als eerste met het Luxor Theater, waarbij de theaterbezoekers hun vervoer online kunnen bestellen. De barcode geeft toegang tot het OV. Later dit jaar start ook een pilot waarbij de eerste reizigers in de metro van de RET en de trams van de HTM kunnen betalen met hun bankpas. "Deze nieuwe betaalmethoden komen niet in plaats van, maar als extra keuze naast de vertrouwde OV-chipkaart om het OV zo laagdrempelig en makkelijk mogelijk te maken", zo stelde Pedro Peters, algemeen directeur RET. 

Na een periode van 12 jaar stopt Peters op 1 juni 2017 als algemeen directeur van de RET. Klaar voor de toekomst zijn we natuurlijk nooit helemaal, maar ik ben trots en tevreden over waar de RET nu staat. Voor de 7e keer op rij steeg de waardering van onze reizigers, het zwartrijderspercentage is historisch laag en het aantal reizigerskilometers groeit in 2017 verder door de komst van de Hoekse Lijn, de metroverbinding tussen Rotterdam en Hoek van Holland. Daarnaast is met ingang van 2017 de nieuwe railconcessie voor de komende tien jaar ingegaan; vanaf dit jaar rijdt de RET met trams en metro's zonder een euro overheidssubsidie voor de exploitatie. Daar hebben we jaren aan gewerkt en ben ik apetrots op.' 

Lightrail is de toekomst
De bevolking groeit. De snelwegen raken voller en het spoor zit aan de grenzen van haar capaciteit. Ondertussen houdt de trek naar de grote steden aan, waardoor drukke steden nog drukker worden en rustigere gebieden nog stiller. Om Nederland in beweging te houden zijn grote investeringen van de rijksoverheid in mobiliteit nodig. Voor de langere afstanden tussen de steden zijn hoogfrequente intercity's de toekomst. En om de gebieden binnen en tussen de grote steden met elkaar te verbinden is lightrail de toekomst. Dit wordt gesteld in de mobiliteitsvisie die de OV-bedrijven afgelopen jaar samen met verschillende branchepartijen lanceerden. 

Peters: 'Dat lightrail werkt zien we hier in de regio allang met de E-lijn, waar we inmiddels 500% meer reizigers vervoeren dan de oude Hofpleinlijn. Dit jaar wordt ook het treintraject tussen Schiedam en Hoek van Holland omgebouwd tot lightrailverbinding. Vanaf april wordt de Hoekse Lijn omgebouwd en verzorgt de RET het vervangende busvervoer. Vanaf september zal de RET met metro's gaan rijden op dit traject. Deze lijn is wel meteen de laatste investering. Het nieuwe kabinet zal ruimte moeten maken voor nieuwe investeringen.' 

Nieuwe betaalmethodes naast de ov-chipkaart
Op het gebied van nieuwe betaalmethoden worden in 2017 veel concrete stappen gezet. Naast de pilot waarbij reizigers in de trams van de HTM en bij de metro van de RET kunnen betalen met een bankpas, kunnen reizigers in de komende maanden al daadwerkelijk met hun mobieltje betalen voor het OV in heel Nederland. Samen met Vodafone en KPN wordt dit initiatief gestart. 

De RET start deze zomer met betalen met barcode. Eerst samen met het Luxor Theater. Theaterbezoekers kunnen dan online bij hun reservering voor de voorstelling ook hun RET-reis regelen. Zij ontvangen een barcode waarmee ze kunnen in- en uitchecken in de metro. Peters: 'Na Luxor zullen we betalen met barcode snel verder uitbreiden. Denk bijvoorbeeld aan Ahoy en Transavia op Rotterdam The Hague Airport. Bij je vliegticket ook gelijk je OV-reis regelen, handig voor alle bezoekers uit het buitenland.'

RET in cijfers
Met een 7,6 als gemiddeld rapportcijfer waardeerde de reiziger de RET voor de 7e keer op een rij met een hoger cijfer, zo bleek uit de OV-klantbarometer van CROW-KpVV. Het aantal reizigerskilometers bij de bus en de tram nam toe met 5%. De metro steeg dit jaar 'slechts' 1%. Dit wordt met name veroorzaakt door de maandenlange werkzaamheden aan het nieuwe eindstation Den Haag Centraal. Metrolijn E kon hierdoor niet doorrijden tot het eindpunt. Na de oplevering van het station is het aantal reizigers wel snel hersteld. Door de komst van de Hoekse Lijn, de metroverbinding tussen Rotterdam en Hoek van Holland, verwacht de RET in 2017 groei van het aantal reizigerskilometers. De RET sloot 2016 af met een winst van ruim 5 miljoen euro.

Veiligheid
De veiligheidscijfers laten een stabiel beeld zien. Het aantal zwartrijders blijft historisch laag met 0,8% op de metro, 0,4% op de tram en bus 0,2 %. Ook het aantal ernstige geweldsincidenten, al dan niet met letsel, is in 2016 gezakt. Peters: 'Dat klinkt mooi en dat is het ook, maar ik blijf het veel te veel vinden. Ieder geval van agressie tegen een collega is onacceptabel.' Dieptepunt waren de overvallen op buschauffeurs. Door de intensieve samenwerking met politie zijn wel alle daders gepakt.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant