Spoorlopers groot probleem

Regio 58 keer gelezen

Regio - In de strijd tegen treinvertragingen door mensen die overlast bij het spoor veroorzaken, heeft ProRail de hulp van beveiligsbedrijven G4S en Andor Security ingeroepen.

Ze worden in reguliere diensten als beveiliger langs het spoor ingezet waarbij hun aandacht uitgaat naar iedere vorm van spoorlopen. Daarnaast staan ze vanuit tien verschillende locaties in het land paraat om per direct in te springen bij vermoeden van risico op koperdiefstal. Spoorlopen vormt een hardnekkig probleem. Koperdiefstal maakt daar onderdeel van uit en zorgde alleen al in 2011 voor reizigers en vervoerders voor zeker 17.000 minuten treinvertraging. Daarbij worden de dieven steeds brutaler en zijn ze sneller geneigd materieel te stelen dat direct de treindienst hindert.

Samenwerking
De particuliere beveiligers vormen een aanvulling op de bestaande aanpak met buitengewoon opsporingambtenaren (BOA's) van ProRail en de politie. In het afgelopen jaar is al ervaring opgedaan met de beveiligingsbedrijven. De samenwerking wordt nu nauwer en intensiever. De beveiligers opereren in wisselende teams onder andere in de vorm van bewaking met hond. De directe inzet tegen koperdiefstal gebeurt op basis van allerlei signalen zoals het verdacht rondhangen van mensen in de spooromgeving. ProRail heeft omwonenden opgeroepen dit te melden.

Handcomputers
De beveiligers maken met handcomputers aantekeningen en foto's die rechtstreeks naar de politie en de BOA's worden gestuurd. Waar de BOA's veelal overdag werken, omdat zij bijvoorbeeld ook bij overwegen controleren, worden de beveiligers hoofdzakelijk, maar niet uitsluitend, in de nacht ingezet.

Effect
Gezien de enorme omvang van het spoorwegennet en het open karakter ervan, vergt de aanpak van spoorlopen een lange adem. ProRail probeert daarbij constant de aanpak te verbeteren en met de hulp van specialisten zoals beveiligsbedrijven de problematiek terug te dringen. Het effect daarvan zal waarschijnlijk pas over langere tijd meetbaar zijn.

ProRail zorgt voor 7002 kilometer spoor en beheert 389 stations. Over het spoor rijden dagelijks 5500 reizigerstreinen met bijna 1,2 miljoen reizigers en rijden er ruim 350 treinen met een gezamenlijke vracht van 110.000 ton goederen. Daarmee is het Nederlandse spoorwegnet een van de drukste van Europa. Er zijn 13 verkeersleidingsposten die het treinverkeer in Nederland aansturen. Bij ProRail werken 4000 mensen.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant