Simon Loos heeft al trekkers op CNG rondrijden.
Simon Loos heeft al trekkers op CNG rondrijden.

Interesse vloeibaar aard- en groengas

Actueel 82 keer gelezen

Pijnacker-Nootdorp - Vorig jaar werd groots het groengas concept door de gemeente Pijnacker-Nootdorp gepresenteerd. Bij BP-tankstation Ruyven werd een CNG-vulpunt geopend en er rijdt zelfs een gemeentewagen rond op samengeperst aardgas.

Maar de ontwikkelingen gaan snel. Sinds kort is er ook interesse uit de markt voor LNG (vloeibaar aard- of groengas) aangejaagd door de transportsector (grotere vrachtwagens). Naar verluidt staat een aantal transport gerelateerde bedrijven in onze gemeente al stiekem te springen om een dergelijk vulstation. Waarom is er bij het BP-tankstation Ruyven eigenlijk alleen maar CNG (samengeperst aardgas) te verkrijgen? Telstar Online vroeg het aan een groengas-expert van de gemeente Pijnacker-Nootdorp. 

Het aardgasvulpunt van het BP-tankstation Ruyven komt voort uit het Eu- en nationale beleid om het rijden op CNG (samengeperst aardgas) te bevorderen. De overheid streeft naar een landelijk netwerk van ten minste 120 vulpunten. Aardgas behoort immers tot de minst belastende motorbrandstoffen van dit moment voor de luchtkwaliteit en past binnen de nationale CO2reductiedoelstellingen. Met deze doelstelling wil het rijk de kip-ei-situatie doorbreken: voldoende vulpunten maakt rijden op CNG aantrekkelijker, en voldoende voertuigen op CNG resulteert weer in meer vulpunten (marktwerking).

In 2011 heeft BP/MultiEnergy het CNG-vulpunt gerealiseerd op basis van gemeentelijke milieuambities en passend in het project van Stadsgewest Haaglanden ‘Rijden op groen gas’. Doel hiervan is om in 2012 in onze regio negen CNG-vulpunten en 2012 CNG-voertuigen op aardgas te hebben gerealiseerd. Hiervoor is in 2011 het convenant ‘Rijden op groen gas in Haaglanden’ ondertekend door de Haaglandenpartners (ook gemeente Pijnacker-Nootdorp) en de belangrijke automotive partijen.

Is CNG wel goed bruikbaar?
De auto-industrie levert tot nu toe wereldwijd voor het personenauto- en bestelbusachtige segment alleen CNG-uitvoeringen. CNG is een minstens net zo’n veilige brandstof als benzine, past op nagenoeg elk tankstation en is voor pomphouders een commercieel levensvatbaar product. Gemiddeld bedraagt de actieradius, afhankelijk van het type, zo’n 300 tot ruim 400 kilometer. Met voldoende vulpunten in de regio en landelijk heeft het personenwagen- en bestelbussegment op CNG een eigen, levensvatbare markt naast de andere brandstoffen. Ook bussen voor het openbaar vervoer in Haaglanden rijden op CNG. De groengaswagen van de gemeente (een Iveco bestelbus met een CNG-actieradius van 1000 kilometer) is uitsluitend gebouwd voor rijden op CNG. De wagen tankt bij BP in Emerald.

LNG nieuwe brandstof
Sinds kort is er interesse uit de markt voor LNG (vloeibaar aard- of groengas) aangejaagd door de transportsector (grotere vrachtwagens). LNG is net als CNG economisch en milieutechnisch aantrekkelijk. Een liter vloeibaar aardgas heeft ongeveer dezelfde energiedichtheid als diesel of benzine en daarmee aantrekkelijk voor dit marktsegment. Deze ontwikkeling staat nog in de kinderschoenen en moet door de marktpartijen zelf opgepakt worden. In Oss staat het enige stationaire LNG-vulpunt dat ons land rijk is. De techniek en veiligheidservaring komt voornamelijk uit de Verenigde Staten waar de transportsector al langer op LNG rijdt. Uniforme, landelijke regelgeving is momenteel nog in ontwikkeling. In tegenstelling tot een CNG-vulpunt, is een LNG vulpunt complex en qua veiligheid en vestigingsmogelijkheden enigszins vergelijkbaar met LPG-vulpunten die aan strikte voorschriften en afstanden zijn gebonden. Daarom is voor een LNG vulpunt een gemeentelijke omgevingsvergunning noodzakelijk.

Verzoek om LNG-installatie
Voor een LNG-installatie op eigen terrein is een omgevingsvergunning van de gemeente noodzakelijk en de gemeente heeft in ieder geval nog geen vergunningaanvraag hiervoor ontvangen (of geweigerd) voor welke locatie dan ook. Op basis van de aanvraag (en aangeleverde informatie) kan de gemeente bepalen of er een vergunning kan worden verleend. Transportbedrijf Simon Loos (rijdt onder andere voor Albert Heijn in Delfgauw) heeft overigens al dertig LNG-wagens ingekocht, zo blijkt uit deze publicatie.

 

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant