Bestrijding van gladheid in de gemeente

Actueel 34 keer gelezen

Pijnacker-Nootdorp - De bestrijding van gladheid is arbeidsintensief en wordt bij nacht en ontij uitgevoerd door medewerkers van de afdeling Wijkbeheer.

Bij het bepalen van de te strooien wegen, fiets- en voetpaden zijn afwegingen gemaakt tussen milieu, veiligheid, snelheid en kosten. Belangrijk uitgangspunt is dat bij gladheid fietspaden en wegen binnen ongeveer vijfhonderd meter van de woningen in de bebouwde kom gestrooid zijn. Inwoners kunnen voor eigen gebruik, tijdens de openingsuren van het afvalbrengstation aan de Molenweg in Nootdorp, zelf een kleine hoeveelheid strooizout ophalen.

Voor het strooien van de wegen en fietspaden geldt dat men start met het strooien van de hoofdroutes (wegen en fietspaden) en de busroutes, het gaat hier om ongeveer 150 kilometer. De strooiroutes zijn zo samengesteld dat deze binnen drie uur na alarmering zijn gestrooid.

In verband met de verkeersdrukte strooit men bij voorkeur buiten de spits. Na de hoofdroutes volgen de schoolroutes, de omgeving van de weekmarkt en de voetgangersgebieden. Op www.pijnacker-nootdorp.nl vindt u een kaart met de strooiroutes en een overzicht van wegen en fietspaden onder Inwoners > Verkeer > Straatbeeld en werkzaamheden > Gladheidbestrijding.

Provinciale strooiroute

Met de provincie Zuid-Holland zijn afspraken gemaakt over het strooien van doorgaande wegen. Hoewel de gemeente verantwoordelijk is voor gladheidbestrijding op delen van de Oost- en Westlaan, Klapwijkseweg, Katwijkerlaan, Vlielandseweg en Delftsestraatweg, neemt de provincie deze wegen in haar strooiroute mee. De gemeente heeft een abonnement bij Weer-Online. Dit bedrijf geeft specifieke informatie over mogelijke gladheid in de regio en neemt contact op met de gemeente wanneer ijzel en sneeuwval wordt verwacht. Ook krijgt de gemeente informatie van de provincie en Rijkswaterstaat als zij uitrukken voor een preventieve strooironde. Toch kan, vooral bij licht vriezend weer, zeer plaatselijk gladheid ontstaan. Hiertegen is niet te strooien. Het blijft dus altijd oppassen.

Effect

Op wegen met relatief veel verkeer is het effect van strooien snel te merken. Op wegen met minder verkeer en fietspaden duurt dit langer. Strooizout heeft het meeste effect rond het vriespunt. Bij lagere temperaturen en veel sneeuwval neemt het effect snel af. Bij een temperatuur van ongeveer -9°C is de werking van strooizout bijna nihil. Per strooironde wordt ongeveer twaalf ton zout gebruikt.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant