Praten over varianten voor A13/A16

Regio 64 keer gelezen

Regio - Vanaf 2012 beschikt de stadsregio Rotterdam over een miljard euro voor de aanleg van de A13-A16. Het stukje snelweg tussen de A13 en de A16 waar al jarenlang over wordt gepraat, komt daardoor snel dichterbij.

Dat betekent werk aan de winkel voor (deel)gemeenten, belangengroepen en politieke partijen. De PvdA heeft alvast op maandag 26 november een bijeenkomst georganiseerd.

Het nieuwe stuk snelweg zal straks een verbinding gaan vormen tussen de A13 en de A20 en sluit aan op de A16. Het traject volgt min of meer de huidige Doenkade en buigt af bij het Hoge en Lage Bergse Bos richting het Terbregseplein. Twee jaar geleden werd voor de aanleg de Tracé/mer-procedure gestart, de officiële, wettelijke weg die bewandeld moet worden om deze weg aan te leggen. Sindsdien wordt door de betrokken partijen ook gepraat over de diverse varianten van hoe de weg met name door het bos zal worden aangelegd. Als de procedure zonder problemen verloopt verwacht Rijkswaterstaat in de periode 2012-2014 met de werkzaamheden te starten.

Wel of niet verdiept

Het door het ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft door de toegezegde 1 miljard euro in ieder geval de vervulling van een wens dichterbij gebracht: het nabij Hillegersberg en de Rotte de weg verdiept, dan wel ondergronds aanleggen.

Inmiddels is de Variantenstudie Rijksweg 13/16 klaar. Daarin worden diverse voorstellen gepresenteerd, die in de volgende fase van het onderzoek nauwkeurig worden bestudeerd. In de nota wordt ondermeer de aansluiting aan het Terbregseplein gepresenteerd met een hoge of lage passage). Voor de aansluiting op de Hoofdweg/President Rooseveltweg, Terbregsepark zijn vier mogelijkheden bedacht: van hoog tot verdiept, en voor de Rottepassage, heel voor de hand liggend, een tunnel of brug.

Interessant wordt het bij de passage Rotte-Grindweg. Het rapport noemt als mogelijkheden een weg door het Lage Bergse Bos via een tunnel of verdiepte ligging in een beton bak. Een halfverdiepte ligging of een tunnel op het maaiveld - een extra heuvel in het bos dus - zou ook kunnen. En dan is er ook nog het buitenboogtracé met de keuze uit een maaiveldligging met brug (leuk voor de golfers die daarmee een extra heuvel in het parcours krijgt) of een verdiepte bakconstructie.

Dan komen we bij de Bergweg Zuid/Grindweg. De mogelijkheden zijn hier een passage van de Grindweg en de watergangen door middel van een aquaduct. Voor het stukje weg door de Boterdorpsepolder kan men weer kiezen uit een verdiepte ligging of een weg op het maaiveld. Het stukje langs het Schiebroeksepark, Vlinderstrik en de HSL zal ook de nodige aandacht vragen. Ook hier wordt weer aan een verhoogde of verdiepte ligging gedacht; de verhoogde variant volgt nagenoeg de huidige N209, de verdiepte variant loopt noorderlijker. In elk geval kan men straks ook ter hoogte van de Ankie Verbeek Ohrlaan van en naar de nieuwe weg (een aansluiting op de N471 dus).

Door een tunnel

Als wordt gekozen voor een boortunnel, dan zou bij dit punt de automobilist van de toekomst ondergronds gaan voor een ondergrondse rit tot voorbij het Terbregseplein. De A13/16 kan daardoor wel een heel duur stukje weg worden. Meer voor de hand ligt een combinatie: een stuk weg over het maaiveld, een stuk verdiept en een stuk door een tunnel. De betrokken partijen kunnen in ieder geval een keuze maken: er zijn acht varianten, met ieder een eigen prijskaartje.

Volgend jaar start een onderzoek van Rijkswaterstaat naar de effecten, inpassing en kosten van een aantal van deze varianten. Het jaar daarop, in 2009 dus, volgt de ter visie legging van de trajectnota/mer en een tweede inspraakronde. Daarna pas neemt de minister een besluit over de aanleg van de A13/A16. Na nog een derde inspraakronde wordt uiteindelijk in 2010 een definitief besluit genomen over het aan te leggen tracé.

De PvdAbijeenkomst is een initiatief van de afdelingen Hillegersberg-Schiebroek en Langsingerland. De avond begint om 20.00 uur en wordt gehouden in het Atrium Humantitas aan de Achillesstraat 290. De avond is tot stand gekomen in samenwerking met Leo Bruijns, gemeenteraadslid van de PvdA Rotterdam en Fadoua Oilad Adj Amar, deelraadslid PvDA Hillegersberg-Schiebroek. Tijdens de bijeenkomst worden de acht varianten van de weg belicht door een spreker van Rijkswaterstaat. Daarna worden acht groepjes gevormd, die ieder de voor- en nadelen van een variant bespreken. Na de pauze worden de meningen van de acht groepen gevoegd bij die van de stadsfractie en de PvdAfracties van Hillegersberg-Schiebroek en Langsingerland.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant