Recht op geheimhouding van uw gegevens

Gemeente 62 keer gelezen

Pijnacker-Nootdorp - De gemeente heeft van iedere inwoner persoonsgegevens opgeslagen in de Gemeentelijke Basisadministratie persoonsgegevens (GBA-bevolkingsadministratie).

Deze gegevens worden vastgelegd en bijgehouden omdat u, als inwoner, voor de (gemeentelijke) overheid bereikbaar moet zijn. Deze gegevens vertrekt de gemeente aan vrijwel alle overheidsorganen. Afhankelijk van het doel kunnen deze gegevens ook aan particuliere(n) instellingen en bedrijven (derden) worden verstrekt.

Voor een aantal instanties of personen kunt u een verzoek om geheimhouding indienen. Het gaat dan bijvoorbeeld over gegevensverstrekking aan kerken. advocaten, notarissen, deurwaarders, financiële instellingen en particulieren. De Wet Gemeentelijke Basisadministratie persoonsgegevens (Wet GBA) verbiedt gegevensverstrekking voor commerciële doeleinden. Hiervoor is een verzoek om geheimhouding niet nodig.

Verzoek indienen?

U kunt schriftelijk een verzoek om geheimhouding indienen bij de afdeling Burgerzaken, Postbus 1 2640 AA Pijnacker. Formulieren zijn kosteloos verkrijgbaar in het gemeentekantoor in Pijnacker en het servicepunt in Nootdorp. Vergeet hierbij niet een kopie van een geldig legitimatiebewijs bij te voegen.

Inzien gegevens

U heeft altijd recht op inzage in uw eigen gegevens. Wilt u zien wat de gemeente precies over u geregistreerd heeft en welke gegevens aan wie zijn verstrekt, neemt u dan contact op met de afdeling Burgerzaken.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant