In Pijnacker is er wekelijks een open inloopspreekuur op vrijdag van 10:00 uur tot 12:00 uur.
In Pijnacker is er wekelijks een open inloopspreekuur op vrijdag van 10:00 uur tot 12:00 uur.

Bibliotheek Oostland helpt inwoners digitaal op weg

Actueel 970 keer gelezen

Iedereen die hulp kan gebruiken met de CoronaCheck-app of het printen van een QR-code is welkom bij het spreekuur Informatiepunt Digitale Overheid (IDO) van Bibliotheek Oostland. Ook met andere vragen rondom het digitaal regelen van overheidszaken kunnen inwoners hier terecht. Denk hierbij aan belastingen en toeslagen, het regelen van zorg, het zoeken van werk, het betalen van verkeersboetes en nog veel meer. 

Veel zaken worden tegenwoordig op het Internet geregeld. Dat gaat immers sneller, makkelijker en is beter voor het milieu. Helaas is niet iedereen even vaardig op de computer. De digitale wereld gaat zo snel en veranderd nog sneller, dat het voor sommige doelgroepen niet meer bij te benen is. Om de inwoners toch tegemoet te komen is het IDO in het leven geroepen. IDO is een landelijk initiatief dat inmiddels bijna twee jaar bestaat, maar waar pas sinds de zomer steeds meer aandacht voor komt vanuit de inwoners. Het streven is om in elke gemeente in Nederland een IDO te openen in de plaatselijke bibliotheek. Er is gekozen om de IDO onder te brengen in de bibliotheken, omdat de bibliotheek laagdrempelig is”, zegt Neeske Fase van bibliotheek Oostland.

Bibliotheek Oostland werkt nauw samen met Welzijn Lansingerland en het SWOP en andere lokale partners. De lijntjes zijn kort, waardoor het makkelijker is om mensen door te verwijzen naar de juiste instantie. Inwoners hoeven geen afspraak te maken. Het IDO is bedoeld om wegwijs te maken in de digitale wereld, maar is bijvoorbeeld niet bedoeld om formulieren in te vullen.

“Daar zijn de medewerkers niet voor bevoegd”, zegt Fase. Wel kunnen de bibliotheekmedewerkers indien gewenst een afspraak maken met de juiste organisatie of instantie om de inwoners verder te helpen. “Mensen zijn vaak ontzettend dankbaar dat we ze op weg kunnen helpen. We hebben zelfs wel eens bloemen gekregen”, zegt Fase.

Ervaringen
Nel de Jong-Visser is voorzitter van Stichting de Verbeelding en las in de Telstar dat ze met vragen bij het informatiepunt terecht kon. Het lukte haar niet om een deel van de formulieren van de Kamer van Koophandel zelf in te vullen. “Ik heb het eerst zelf geprobeerd. Eigenlijk heb ik het altijd zelf gedaan, maar die sites veranderen zo snel. Het laatste stukje lukte thuis niet.” Onder het toeziend oog van vrijwilliger Bas Van Marwijk lukte het op de computer in de bibliotheek wel. “Het ging heel goed en het viel uiteindelijk wel mee. Ik was in ieder geval veel sneller klaar als dat ik het alleen had gedaan”, zegt Nel de Jong-Visser tevreden. Van Marwijk is blij dat te horen. Hij was op zoek naar vrijwilligers werk op de vrijdag. Van Marwijk wilde graag mensen helpen en via het SWOP kwam hij bij het IDO uit. “Het leek mij een mooi iets om te doen. De ervaringen zijn goed. Mensen zijn blij dat ze geholpen kunnen worden”, zegt Van Marwijk.

Inloopspreekuur
In Pijnacker is er wekelijks een open inloopspreekuur op vrijdag van 10:00 uur tot 12:00 uur. In Berkel en Rodenrijs is het spreekuur iedere dinsdag van 10:00 uur tot 12:00 uur. De spreekuren in de avond komen te vervallen, zolang de bibliotheekvestigingen ’s avonds gesloten zijn vanwege de coronamaatregelen. Op werkdagen kunnen inwoners met hun vragen terecht in de vestiging Pijnacker en Berkel en Rodenrijs tussen 14:00 uur en 18:00 uur. Inwoners van Lansingerland kunnen ook terecht bij een van de inloopspreekuren van Samen Lansingerland en op donderdag 25 november en donderdag 23 december van 09.00 uur tot 10.45 uur in de bibliotheek van Bergschenhoek. Fase vindt het jammer dat de bibliotheek al om 18:00 uur moet sluiten. Er werd namelijk goed gebruik gemaakt van het spreekuur in de avonden.

Meenemen
Het is handig om een mobiele telefoon mee te nemen waarop een SMS kan worden ontvangen. Als inwoners een DigiD hebben met werkende inloggegevens kunnen ze deze ook meenemen. Mocht deze niet in bezit zijn, dan helpen de medewerkers met de aanvraag daarvan. Om de aanvraag te kunnen doen, is het belangrijk om een BSN-nummer en een paspoort of identiteitskaart mee te nemen.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant