Afbeelding

Ingezonden: Deelautovereniging!

Actueel 1.782 keer gelezen

Wanneer je door Pijnacker loopt, valt één ding op. De waanzinnige hoeveelheid geparkeerde auto’s. Overal wordt het straatbeeld ontsierd door al die auto’s. En die auto’s staan daar vooral om stil te staan. Gemiddeld meer dan 23 uur per dag. Wat zou het mooi zijn, als we meer auto’s samen zouden gebruiken. Dan zouden we – als we dat in heel Pijnacker doen – minder dan een kwart van de hoeveelheid geparkeerde auto’s hebben. En het scheelt ook nog eens bakken met geld.

Zelf hebben we 6 jaar geleden onze auto weggedaan en op zich bevalt dat heel erg goed. Voor 90% van de bestemmingen kun je prima op de fiets of het OV terecht (Randstadrail!). Het enige probleem is dat Pijnacker de minst deelautovriendelijke plaats in de regio is. In Berkel staan 5 deelauto’s in Nootdorp 3, in Delfgauw 2, in Delft enkele tientallen, in Zoetermeer enkele tientallen. Dus dat maakt het lastig, dat je al gauw 10 minuten moet fietsen om een deelauto te halen bij Berkel Westpolder of in Delfgauw op de Laan der 7 Linden. Er heeft in Pijnacker een korte tijd een deelauto van Greenwheels gestaan, maar daarvan was ik zo ongeveer de enige gebruiker.

Op heel veel plaatsen in Nederland zijn deelautoverenigingen ontstaan. Vaak gaat het dan primair om het delen van de tweede auto, die gemiddeld nog veel minder gebruikt wordt dan de eerste auto. Vaak stelt één van de deelnemende leden een tweede auto beschikbaar als gemeenschappelijke deelauto. Op die manier konden mensen er aan wennen, er is inmiddels heel veel software en appjes aanwezig om de auto te reserveren, te betalen etc. Op die manier besparen de leden maandelijks tientallen euro’s doordat de vaste lasten van de auto gedeeld worden. Bovendien krijgen deze deelauto’s vaak een vaste parkeerplek van de gemeente.

Deelauto’s geven ook een mooie mogelijkheid om kennis te maken met elektrisch rijden. Wat nog mooier is, is het initiatief van We Drive Solar in Zoetermeer. Daar is een helemaal op zonne-energie rijdende deelauto en de gebruikers zijn er razend enthousiast over. Zou het niet een idee zijn om ook in Pijnacker te gaan brainstormen om een We Drive Solar-vereniging op te richten? Steeds meer mensen ontdekken hoe leuk en gemakkelijk het is om een deelauto te gebruiken, en juist bij een vereniging is er een sociale druk om de auto goed te onderhouden.

Wat dan toch ook nodig is, dat er een stuk of twee ‘commerciële’ deelauto’s in Pijnacker komen. Zodat je niet onthand zit als je echt even een auto nodig hebt en de auto van ‘de vereniging’ is bezet. Alleen op dit moment is er sprake – in Pijnacker althans – van een kip-ei effect. Omdat er geen commerciële deelauto is, durven mensen niet over te stappen, en dat maakt het dan weer onaantrekkelijk voor de marktpartijen om er één neer te zetten. Maar ook voor de gemeente zou het toch fijn zijn als er veel minder parkeeroverlast is, dus wellicht dat de gemeente voor een jaar of twee het risico op aanloopverliezen van zo’n deelauto voor haar rekening te nemen.

Maar de eerste vraag is: Als je je realiseert hoe weinig je je (tweede) auto gebruikt en hoeveel geld je kunt besparen zou je dan willen proberen hoe het is om een auto gezamenlijk te gebruiken? Liefst een elektrische op zonne-energie. Het overgrote deel van de mensen die overstapt is er heel enthousiast over. Als je belangstelling hebt, kun je me mailen op hans.voerknecht@kpnmail.nl of bellen op 06-24664103.

Hans Voerknecht, Pijnacker


Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant