Foto: Morris Bennis / instagram.com/morris_drone
Foto: Morris Bennis / instagram.com/morris_drone
Omzet- en banenverlies dreigt

Lokale ondernemers: “VVD, laat ons niet in de kou staan”

Actueel 2.988 keer gelezen

Pijnacker-Nootdorp - Er is al een hele tijd gedoe over het invoeren van de Ja-Ja-sticker. De gemeenteraad wil minder oud papier bij het restafval, maar daar worden de lokale ondernemers nu de dupe van. Ze zijn op zijn zachts gezegd helemaal over de rooie en vooral vanwege de houding van de lokale VVD. “Nota bene de ondernemerspartij”, zegt Sabine Zondag van de Plus in Pijnacker namens heel veel winkeliers in Ackershof en de Parade.

Ze vindt het onbegrijpelijk dat de VVD de invoering van de Ja-Ja-sticker onder deze condities steunt. Een direct gevolg hiervan is namelijk het niet meer overal huis-aan-huis kunnen bezorgen van folders. Dit geldt voor heel wat lokale ondernemers, zoals Sabine Zondag zelf, maar ook boekhandel Van Atten, fietsenwinkel Wijtman en ga zo maar door. Dit gaat zorgen voor omzetverlies en lokale ondernemers raken!

“Volgende week donderdag moeten ze het besluit gaan nemen en de VVD is de partij die voor de meerderheid moet gaan zorgen”, zegt Sabine die hoopt dat de VVD zich alsnog zal gaan inzetten voor de lokale ondernemers en hun stem intrekt.

Coronatijd
Vooral de timing is erg vervelend. Lokale ondernemers moeten momenteel alle zeilen bijzetten om het hoofd boven water te houden. Een omslag van folders naar een digitale nieuwsbrief is een gigantische operatie. “Er wordt gezegd dat we met maart 2021 voldoende tijd hebben om ons hier op voor te bereiden. Maar welke ondernemer heeft er nu tijd om zich hier op voor te bereiden”, zegt Sabine namens de ondernemersvereniging. “Het is juist nu belangrijk dat we het centrum bruisend houden en dat de lokale ondernemers blijven bestaan. Dan moet je ondernemers niet gaan belemmeren om hun bedrijf commercieel te promoten.”

Betrokkenheid
Bovendien zijn ondernemers wederom niet door de burgemeester en wethouders betrokken bij een onderwerp dat juist hen aan gaat. “Wij vinden dat we het samen moeten doen, dat er overleg moet zijn en dat we gezamenlijk moeten kijken naar duurzame oplossingen. De ondernemers zijn zeker bereid om te kijken naar alternatieven van adverteren, maar niet nu! Wij zijn bang dat op deze wijze de consument zich nog meer online gaat oriënteren en steeds vaker zal kiezen voor grote spelers zoals Bol.com, Hello Fresh, Wehkamp en Amazon.”

Lokale VVD
De ondernemers richten zich rechtstreeks tot de VVD, de ondernemerspartij bij uitstek. “Onze lokale politici realiseren zich volgens mij niet dat ondernemers het heel erg zwaar hebben en dat het voor velen een kwestie van overleven is. Juist nu in deze barre tijden een dergelijke maatregel doorvoeren is voor de ondernemers onbegrijpelijk”, aldus Sabine namens een heleboel lokale ondernemers.

Omzetverlies en werkloosheid
Jeffrey Muller van Spotta, de grootste verspreider van folders en huis-aan-huisbladen van Nederland, begrijpt de zorgen van Sabine Zondag. Hij stelt dat 25 procent van de werkgelegenheid onder jongeren in Pijnacker-Nootdorp wegvalt (1 op de 4 start start zijn of haar eerste baantje met het bezorgen van folders en kranten, red.) en vreest daarnaast omzetdaling bij de lokale detailhandel. Muller is bereid om - zelfs op korte termijn - mee te denken met de gemeente Pijnacker-Nootdorp over het intensiveren van het opt-out systeem voor ongeadresseerd reclamedrukwerken én huis-aan-huisbladen: met als doel minder (en misschien zelfs nog wel minder) oud papier bij het afval.

Reactie lokale VVD
De VVD-fractie laat in een reactie weten: “De VVD vindt dat de keuze voor de Ja-Ja-sticker breder moet worden afgewogen en is voor de Ja-Ja-sticker vanwege de noodzaak om de afvalberg terug te dringen. Dat is ook belangrijk voor de portemonnee van elk bedrijf en huishouden. Ongevraagd bij elk huishouden stapels reclame in de bus gooien leidt ertoe dat een belangrijk deel ongelezen de prullenbak in gaat. Met de Ja-Ja-sticker krijgen mensen folders die erin zijn geïnteresseerd.”

“Ook de nadelen voor ondernemers schatten we anders in. We zien juist dat heel veel ondernemers in deze coronatijd het internet als ondersteuning zien van hun activiteiten. We hebben veel vertrouwen in die innovatieve kracht. We hebben goed geluisterd naar de argumenten die Sabine Zondag namens ondernemers heeft ingebracht. Het gaat met name om op een eenvoudige wijze de beschikking te krijgen over de Ja-Ja-stickers. Dat willen we goed regelen”, aldus een woordvoerder van de VVD.


Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant