De tocht brengt ieder jaar duizenden mensen op de been. De Engelse Lus op de Oost- en Westlaan is het hoogtepunt van de motortoertocht. (foto's: Martijn Mastenbroek)
De tocht brengt ieder jaar duizenden mensen op de been. De Engelse Lus op de Oost- en Westlaan is het hoogtepunt van de motortoertocht. (foto's: Martijn Mastenbroek)

Laatste keer Beatrixrun: politietop stopt begeleiding motortoertocht

Actueel 5.402 keer gelezen

De korpsleiding van de Landelijke Politie heeft besloten om géén ondersteuning meer te bieden aan de Beatrixrun. Door capaciteitsproblemen is het niet meer mogelijk om motorbegeleiders te leveren. Dit betekent vrijwel zeker het einde van de legendarische motortoertocht.

Het nieuws is keihard aangekomen bij de organisatie, maar bovenal bij alle deelnemers aan de tocht, die sinds 1984 wordt verreden door ruim honderd zijspanmotorrijders met in het zijspan een verstandelijk gehandicapte passagier. "In oktober van dit jaar kregen wij het nieuws te horen", vertelt Gerco Veltrop.

De voorzitter van de werkgroep Beatrixrun kreeg een brief van de politie dat ze per onmiddellijke ingang stoppen met het begeleiden van maar liefst elf (verkeers)evenementen. De reden? "Geld- en capaciteitsproblemen", weet hij. "Het is voor de drie motoragenten die met hart en ziel ons evenement hebben begeleid natuurlijk ook zuur. We hebben met ze om de tafel gezeten, maar ze moeten zich houden aan de nieuwe beleidsregels."

Veltrop heeft nog wel gekeken naar alternatieven: "Er was een idee vergelijkbaar met een puzzeltocht om in kleine groepjes of individueel de route te gaan rijden. Maar dan zou de groep uit elkaar vallen, en dat is nu juist onze kracht. Het samen doen en samen zijn, als één groep! In theorie zouden wij het evenement zelf kunnen begeleiden, maar dat is in de praktijk niet te doen. Wij mogen bijvoorbeeld niet met toeters en bellen door rood licht rijden en een kruispunt afzetten. Je hebt gewoon politie nodig, ook voor begrip bij overige verkeersdeelnemers, want het is natuurlijk geen 1984 meer. Zonder politiebegeleiding wordt ook het aanvragen van vergunningen lastiger."

Uiteindelijk moest Veltrop de knoop doorhakken. "Wij hebben onszelf de vraag gesteld: kunnen wij zonder politie de veiligheid van onze deelnemers garanderen? Het antwoord daarop is nee." Deze conclusie valt hem zwaar: "Natuurlijk ben ik verdrietig en boos. Ik heb alle emoties sinds oktober al zo'n beetje gehad. Er zijn motorrijders die al 25 jaar met dezelfde passagier rijden. Het wordt heel moeilijk om straks te vertellen dat het voorbij is. Wat we als werkgroep hebben aangegeven in onze correspondentie aan de (verzorgers van) passagiers is, dat we het begrijpen wanneer ze besluiten niet mee te rijden omdat ze dat emotioneel niet aankunnen. Vooralsnog hebben we van rijders vooral tot nu toe de reactie dat ze er allemaal voor de laatste keer zeker nog bij willen zijn."

Op 4 mei volgend jaar wordt de laatste Beatrixrun gereden. "Dat er toch nog een afscheidsrit komt, hebben we te danken aan onze burgemeester Francisca Ravestein", benadrukt Veltrop. "Ze heeft het voor elkaar gekregen dat we volgend jaar nog eenmaal politiebegeleiding krijgen. We gaan er een mooie tocht van maken en zeker niet beladen. Iedereen moet er een goed gevoel aan overhouden", besluit hij.

De redactie van Telstar/Eendracht heeft de top van Politie Eenheid Den Haag vrijdag om een reactie gevraagd. Tot op heden hebben wij nog geen reactie ontvangen.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant