Afbeelding

Centrummanager Titus Appel vol energie en samenwerkingslust

Actueel 1.422 keer gelezen

De 43-jarige in Tukkersland geboren Rotterdammer Titus Appel is half oktober aan de slag gegaan als 'centrummanager' van Pijnacker. Hij is aangesteld en wordt betaald door de gemeente, de winkeliers en de vastgoedeigenaren van de 'winkelcentra' Ackershof 1 en 2. We noemen deze twee apart omdat een van de opdrachten van Appel is om de 'losse delen' van het centrum veel meer met elkaar te verbinden. Een gesprek met een concrete aanpakker die heus wel ziet dat er veel moet gebeuren maar die ook bespeurt dat er heel veel krachten en mensen zijn die er iets beters van willen maken.

We spreken elkaar tijdens de lunch in het restaurant van Fratelli in Het Witte Huis, waar het op dat moment eigenlijk ook te rustig is zoals het ook op het grote Raadhuisplein voor de deur te rustig is op deze laatste vrijdagmiddag in november. Het weer is helemaal niet slecht en natuurlijk is het nog geen weekend, maar toch is er te weinig leven in de brouwerij, vindt ook Titus Appel.

Tijd voor een uitgebreide lunch hebben we niet – dus wij zijn vandaag ook al geen grote centrumbesteders – en Titus steekt meteen van wal. Bewust voert hij dit soort gesprekken niet ergens in een duf kantoor maar gewoon midden in zijn werkgebied, het centrum van Pijnacker. De ene keer zit hij bij Fratelli, dan weer bij Brocante en dan weer bij Richard. Richard? "Ja dat is de man van Delifrance."

Na zijn entree medio oktober is Titus Appel meteen aan de slag gegaan met zijn opdracht: in kaart brengen wat er schort aan het centrum van Pijnacker en samen met alle betrokken partijen een verbeterplan ontwikkelen.

Eerst nog even kort iets over Titus zelf: hij is een marketingman die verbonden is aan het bureau DZP, De Zaken Partner. Dit is een stevig bureau met vestigingen in Amsterdam, Den Haag en Rotterdam. Het bureau heeft ruime ervaring met het 'opwaarderen' en transformeren van onder meer winkelcentra in steden, stadsdelen en dorpen.

Ook zijn ze thuis in het creatief weer 'invullen' van lege panden en het activeren en verbinden van ondernemers in een bepaald gebied, bijvoorbeeld via een zogenoemde BIZ. Een BIZ is een Bedrijven Investerings Zone en het doel daarvan is dat ondernemers/winkeliers op de een of andere manier een financiële bijdrage leveren aan gezamenlijke investeringen in bijvoorbeeld een winkelgebied.

BIZ mislukt
Laat het opzetten van zo'n BIZ in Pijnacker Centrum nou net mislukt zijn vorig jaar. Er was onvoldoende belangstelling en bereidheid om geld uit te geven voor zo'n BIZ. Titus Appel kan de scepsis van winkeliers op dit gebied en ook op andere onderdelen best begrijpen. "Ik kan me heel goed verplaatsen in de individuele winkelier die iedere dag keihard moet werken om zijn of haar hoofd boven water te houden. Die winkelier kan haar of zijn geld ook maar één keer uitgeven en betaalt veelal een hoge maandhuur waar niet altijd de juiste inkomsten tegenover staan. De middenstand heeft het gewoon heel moeilijk en moet opboksen tegen het grootwinkelbedrijf, tegen internet, tegen steeds lastiger regelgeving, hoge kosten op allerlei gebied, enzovoort."

Dezelfde scepsis ervaart Titus Appel ook als hij individuele winkeliers tegemoet treedt en het gesprek met ze aangaat. "Ze zien mij als de zoveelste die er wat aan komt doen om het totale winkelcentrum op een hoger plan te brengen. Ze zien dit als een probleem dat al jaren speelt zonder dat er echt iets is verbeterd en wie ben ik dan om het ineens wel voor elkaar te krijgen dat er meer beleving komt in het centrum en meer verbinding tussen de losse delen. De scepsis begrijp ik dus heel goed, maar daar laat ik me niet door terugschrikken. Bovendien heb ik bij de eerste gezamenlijke bijeenkomst gemerkt dat de bereidheid om meer eenheid en samenwerking aan te brengen, weldegelijk aanwezig is."

Heel concreet
Genoeg inleidende beschietingen, nu concreet. Wat gaat Titus concreet doen? En wat zijn tot nu toe concreet zijn bevindingen? We beginnen zo concreet mogelijk. De Kerstmarkt op zaterdag 15 december op het Raadhuisplein. Die moet zo veel mogelijk een totaalverhaal zijn van stands die met elkaar een echte Kerstmarkt vormen, inclusief bijbehorende horeca. Er moet wat lekkers te eten en te drinken zijn.

In eerste instantie was de horeca niet heel erg te porren maar nu zijn niet alleen Fratelli en Delifrance aanwezig en in de buurt, maar werken ook De Drie Heeren aan de westkant van het plein en De Guyter en Ommekantje aan de oostkant van het plein mee door een kraam met 'heerlijkheden' neer te zetten. Verder is er ook een en ander te beleven qua kerstmuziek.

Een ander concreet punt is de invulling van het leegstaande pand van Shoeby aan de voorzijde van Ackershof 2. Dat is voor Titus Appel een soort 'hoofdkwartier' geworden voor zijn activiteiten die twee drie dagen per week vergen. "In dat leegstaande pand gaan we op woensdagmiddag en ook in het weekend leuke activiteiten opzetten. Op woensdag is er een clown actief voor de kleintjes en op vrijdag willen we iets gaan doen met toneel en op zaterdag is de ruimte beschikbaar voor webshops die concreet iets laten zien. Hierbij zien we er wel op toe dat de webshops niet concurrerend zijn met de fysieke winkels."

Bewegwijzering
Titus Appel is half oktober meteen begonnen met het in kaart brengen van wat Pijnacker Centrum te bieden heeft. De beeldvorming daarover bij de 'klagende consument' is negatief. Berkel is veel leuker en heeft veel meer te bieden, maar heel concreet is dat gewoon niet zo, heeft Titus vastgesteld. Wat concreet echt ontbreekt is een viswinkel, maar verder is eigenlijk alles aanwezig. Titus is al bezig om een goede viskraam naar het Raadhuisplein te krijgen, zonder dat daarbij de woensdagmarktviskramen gehinderd worden.

We hebben dus bijna alles maar voor een buitenstaander is het niet eenvoudig te vinden omdat de bewegwijzering van en naar alle kanten te mager en te matig is. "Als ik uit de RandstadRail stap in Pijnacker Centrum heb ik geen idee waar ik heen moet om bij het winkelcentrum van Pijnacker te komen. Hooguit een vermoeden. Ook vanuit de richting Delft en Zoetermeer kan het veel beter. Daar moeten we dus snel mee aan de slag. Als ik op vrijdagmiddag als buitenstaander wil lunchen in het centrum dan moet ik echt bekend zijn hier om te weten waar dat kan. Dat is typisch iets voor een dorp waar iedereen geacht wordt toch wel te weten waar iets is. Maar Pijnacker is geen klein dorp meer, maar een plek met potentiële aantrekkingskracht op buitenstaanders die nog niet weten waar alles is."

Beleving
Het grootste probleem van Pijnacker Centrum is dat het nog grotendeels een boodschappencentrum is: je gaat gericht naar AH, Dirk en/of naar de bakker en de slager om boodschappen te doen en eigenlijk zijn dan de parkeersituatie en de infrastructuur zelfs te goed voor het mooie. Je kunt je auto heel gemakkelijk heel dichtbij je bestemmingsplek neerzetten om vervolgens alles bij elkaar te garen wat je nodig hebt en hup weer naar huis te rijden.

Pijnacker Centrum moet aantrekkelijker en uitdagender worden als verblijfsgebied. Daar is Berkel met zijn centrum veel verder in. Daar gaan mensen echt winkelen in plaats van boodschappen doen. De routing loopt daar beter door en zonder dat die onderbroken wordt door 'lege gaten' zoals in Pijnacker. Het is speelser daar en je loopt eigenlijk vanzelf een soort natuurlijke wandeling met een leuke aankleding met plantenbakken, met gevarieerde horeca, hier en daar een leuk bruggetje en wat hoogteverschillen.

Zonder steeds naar Berkel te verwijzen, is de vraag: hoe kunnen we dat in Pijnacker verbeteren? De oversteek tussen Ackershof 1 en 2 blijft een oversteek. "Maar je kunt hem wat natuurlijker maken door bijvoorbeeld in het hele centrum een rode of groene loper neer te leggen. Ik zeg bewust groene loper, omdat Pijnacker van oudsher een groen dorp is met hoog ontwikkelde tuinbouw. Misschien kunnen we daar iets mee doen", zegt Titus, in dit opzicht nog niet heel concreet. Heel concreet zou je de aankleding van het centrum met planten en gezellige elementen kunnen verbeteren.

Wild idee
Een heel wild idee van de centrummanager is om het Raadhuisplein gedeeltelijk met gras te bekleden zodat het een speel- en verblijfsgebied voor kinderen en gezinnen wordt. De markt zou dan tussen de bomen aan de zijde van het oude Rabopand gesitueerd kunnen worden. Titus denkt dat het belangrijk is dat de inrichting en invulling van het plein aan die kant gunstig moet zijn voor het totale plein dat nu hoe dan ook nog 'hoogst ongezellig groot en leeg is' en geen natuurlijke verbinding tussen Ackershof 1 en 2.

Concreet denkt Titus Appel ook aan het versterken en professionaliseren van de winkeliersvereniging. Nu is die nog te veel afhankelijk van slechts enkele zelfstandige winkeliers. Meer eenheid in uitstraling is nodig en een regelmatige communicatie met de doelgroep over wat het centrum te bieden heeft, ook qua evenementen door het jaar heen. Ook daar moet een verbeterslag in worden gemaakt.

Titus Appel vindt dat je duidelijke keuzes moet maken en daar dan met z'n allen achter gaan staan. "Doe je een koopzondag doe het dan allemaal en niet voor één keer. De consument moet niet hoeven twijfelen. Denk niet dat een koopzondag of het opvoeren van het aantal evenementen meteen resultaat geeft. Dat kost tijd en dus geld. Je moet het echt samen doen en samen betalen. Het zal ook tijd en moeite kosten om iedereen daarvan te doordringen en toch is het de manier. De mogelijkheden om er wat moois, goeds en bloeiend van te maken zijn er gewoon", aldus Titus Appel die in principe tot eind 2019 in touw is en dan het zou moeten kunnen overgeven aan een winkeliersvereniging voor het hele centrum, dus inclusief de aanloopstraten als Oostlaan/Westlaan, Kerkweg, Emmapark, Stationsstraat, enzovoort!

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant