Afbeelding

Leerlingen Stanislascollege krijgen masterclass debatteren

Actueel 1.017 keer gelezen

Pijnacker - Leerlingen uit 4 vwo van het Stanislascollege in Pijnacker hebben vorige week woensdag een masterclass debatteren gevolgd. Medewerkers van de Debatunie leerden ze presenteren en argumenteren.

Tijdens het ochtendprogramma kregen de deelnemers een workshop presenteren, die werd gevolgd door een korte presentatie. Ze kregen trucjes aangeleerd over hoe je je fysiek kunt gebruiken om overtuigend over te komen en tips over hoe je argumenten zo overtuigend mogelijk formuleert. Op de oefeningen die hieruit voortvloeiden kregen de leerlingen individuele feedback, zodat zij zich optimaal konden voorbereiden op het middagprogramma.

Hierbij gingen de leerlingen met elkaar in debat over actuele stellingen. Op sommige momenten vlogen de vonken er vanaf en de organisatoren vanuit de Debatunie, maar ook de leerlingen uit vwo 5 die zitting hebben in de Debatclub, waren onder de indruk van het niveau. Aan het eind van de rit bleek dat sommige leerlingen tegen de dag hadden opgekeken, maar dat de praktijk een stuk interessanter was dan zij vooraf hadden verwacht. "De begeleiding vanuit de Debatunie was inspirerend en enthousiasmerend", vertelt Eline. "Aan het eind van de dag was iedereen beter in het presenteren dan aan het begint", vult Martha, die volgens de jury één van de beste debaters was, aan.

Al met al kon coördinator Inge Smolenaars terugkijken op een geslaagde dag. "Vandaag stond in het teken van een bredere vorming van de leerlingen. We willen ze voorbereiden op de toekomst door hun vaardigheden aan te scherpen. Dit soort masterclasses zijn niet vakgebonden, hoewel de leerlingen zich er in de lessen Nederlands en de keuzewerktijd wel op hebben voorbereid. In vwo 5 staat dit jaar, in voorbereiding op de Griekenlandreis die de leerlingen in april ondernemen, een masterclass Griekenland op het programma, terwijl onze leerlingen uit vwo 6 zich in de vorm van een masterclass gaan verdiepen in de literatuur tijdens de Eerste Wereldoorlog. Door boeken en verhalen uit verschillende landen uit die periode te onderzoeken hopen we de leerlingen meer inzicht in de zienswijzen van alle partijen."

Uit de krant