Afbeelding

Groter taboe rond de dood in onze regio

Actueel 973 keer gelezen

Zuid-Hollanders praten minder over hun eigen overlijden. Maar liefst 61 procent geeft aan hier niet met iemand over te praten. Ook ligt het percentage Zuid-Hollanders dat vindt dat ‘omgaan met de dood’ onderdeel moet vormen van het onderwijs beduidend lager dan landelijk: 41 procent (landelijk 49 procent). 

Daarnaast is men in Zuid-Holland minder van mening dat er meer met kinderen over de dood gepraat moet worden. Slechts 48 procent is het hier mee eens (landelijk: 56 procent). Dat blijkt uit het grootschalig Nationaal Onderzoek naar de Dood.  ‘Praten over de dood kan spannend, confronterend of zelfs ongepast zijn. Soms weten we niet goed hoe het moet en doen we het dus liever niet’. Zegt Martin Vijverberg, locatiemanager van DELA in Rotterdam. ‘Er zijn allerlei manieren om de dood bespreekbaar maken. Een laagdrempelige manier om hierover met elkaar en jonge kinderen te praten, is bijvoorbeeld onze jaarlijkse Lichtjesavond in januari die op bijna iedere DELA-locatie georganiseerd wordt’, aldus Martin.

Zuid-Hollanders geven nog verder een kijkje in hun uitvaartvoorkeuren. In Zuid-Holland…

  • geeft 67 procent aan dat men de wensen voor de afscheidsdienst niet heeft vastgelegd. Ook heeft 44 procent geen wensen over wat er met het lichaam gebeurt na overlijden
  • worden in het geval dat er wel wensen zijn, deze mondeling gedeeld (73 procent)
  • heeft 26 procent een testament
  • Geeft 19 procent aan natuurbegraafplaatsen als afscheidslocatie te willen
  • geeft 69 procent aan niet geïnspireerd te willen worden door rituelen uit andere culturen voor de eigen afscheidsdienst

We zien een groeiende belangstelling voor onze natuurbegraafplaatsen.’, zegt Martin. ‘Steeds vaker hebben mensen de wens om begraven te worden midden in de vrije natuur. Zo komen meer en meer mensen een kijkje nemen op DELA Ijsselhof, onze natuurbegraafplaats in Gouda.’

Over het Nationaal Onderzoek naar de Dood
Het Nationaal Onderzoek naar de Dood, uitgevoerd in opdracht van DELA door Markteffect onder 2104 respondenten, bestaat uit een online-onderzoek met 33 vragen. Het doel van het onderzoek is om inzicht te krijgen in de beleving, emoties en gedragingen van mensen in Nederland met betrekking tot de dood. De resultaten bieden waardevolle inzichten en geven een beeld van hoe de Nederlandse samenleving omgaat met dit onderwerp. DELA, een landelijke uitvaartverzorger en -verzekeraar, wil met door de uitkomsten van het onderzoek te delen het thema ‘dood’ bespreekbaar maken onder een groot publiek.


Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant