Afbeelding

Prine Time – muziekhistorie anno nu

Actueel 2.345 keer gelezen

Schrijver, muzikant, producer en publicist René van Broekhoven is maar wat trots op zijn nieuwe album Prine Time.  Het is het eerste en enige album ter wereld dat geheel gewijd is aan de muziek van de legendarische singer/songwriter John Prine, stelt hij tevreden vast. 

Interview: Martin Reitsma - Foto: René van Broekhoven

Wie is René van Broekhoven? 
Ik ken hem als een creatieve multitasker, muziekproducer, muzikant en programmamaker en muziekjournalist. Zijn recensensies en columns op Facebook zijn de moeite van het lezen waard. Studio Westmaas, een onderdeel van de RBS Groep, is uitermate professioneel opgezette ‘man cave’. Hier zijn al heel wat fraaie muziekproducties tot stand gekomen. Wie was John Prine? Bob Dylan noemt hemde Mark Twain van de Americana. Uit de mond van deze gelauwerde tekstschrijver een groot compliment. Prine bracht in zijn carrière zo’n 25 albums uit. Sam Stone van zijn eerste album was zijn grootste hit in 1971. Angel from Montgomery van datzelfde album werd in de versie van Bonnie Raitt een grote hit en Hello In There dat daar ook op stond is een klein meesterwerk. Met de Hello In There Foundation houden de nabestaanden van Prine (hij overleed in 2020 aan de gevolgen van COVID) de herinnering aan hem in leven. 

Wat spreekt je zo aan in de muziek van John Prine?  
“Alles, de muziek, de teksten. Op Prine Time heb ik 18 songs vertolkt van de man die ooit als postbode begon en daarna zou uitgroeien tot een van de grootste artiesten die het muziekgenre Americana heeft voortgebracht. Zijn liedjes zijn ‘perfectly crafted’, zoals hij in één van zijn liedjes beschrijft. Zijn teksten zijn vaak poëtisch, zoals in het fraaie ‘I Remember Everything’, Summer’s End en Souvenirs. Maar ook vaak realistisch. Zoals in Ain’t Hurtin’ Nobody, Egg and Daughter Nite of Paradise’ . Prine’s songs getuigen van een scherp observatievermogen, zoals in Illegal Smile, in In Spite of Ourselvesof en in Speed of the Sound of Loneliness“. Verder staan er op het album twee stukken van de Blaze Foley en één liedje van Sturgill Simpson. Beiden in Europa vrij onbekend.”

Je maakt me nieuwsgierig naar de inhoud van dit album, het klinkt alvast veelbelovend. Waar komt die passie voor Prine’s muziek vandaan?  
“Wat mij aanspreekt zijn de humor en spitsvondigheid van Prine. Vaak ‘bitter sweet’ maar nooit ver weg. Zoals in Please Don’t Bury Me of in Saddle in the Rain. Die 18 liedjes op ‘Prine Time’ vormen muzikaal bezien een afwisselend geheel. Uitgevoerd door internationale cast van muzikanten en vocalisten.”

Van Broekhoven’s passie voor Prine’s muziek klinkt door in de manier waarop de songs zijn gearrangeerd, opgenomen en vertolkt, merken ook anderen op. Zoals de Amerikaanse jazzfluitist/saxofonist Mark Lewis. 
“Het doet volkomen recht aan de muzikale erfenis van mijn beroemde landgenoot. Ik heb zelf een aantal van mijn albums in de studio’s van René opgenomen. Hij wist als engineer en producer precies hoe hij mijn muziek moest laten klinken. De kwaliteit van dit album verrast me dan ook niet. Ik was vereerd aan dit album een paar bijdragen te mogen leveren.”

Ook de Amerikaanse trombonist en zanger Joe Bowie, bekend van de Amerikaanse formatie ‘Defunkt’ laat zich in lovende bewoordingen over het album uit. 
“Als producer weet René als geen ander aan te sluiten bij wat muzikanten in de opnamen terug willen horen. Niet altijd even eenvoudig, want muzikanten hebben soms grote ego’s en lange tenen. Maar het lukt hem keer op keer. Zijn mixages klinken bovendien altijd opmerkelijk helder transparant, daar hou ik van!

René, eigen beheer producties zijn doorgaans niet erg winstgevend. Hoe denk je uit de productkosten van dit album te komen? 
“Uit de verkoop van de CD. Bijvoorbeeld via online winkels als bol.com. Maar het album staat natuurlijk ook op Spotify, iTunes, Deezer en Tidal. De opbrengst via deze streaming platforms is voor uitvoerenden echter dermate gering dat op die manier het realiseren van komende muziekprojecten niet kan worden gefinancierd. De ‘winst’ moet voor mij komen uit de manier waarop het album wordt gewaardeerd, ha-ha!” 

Hoe zijn de reacties tot nu toe?
“Als ik de reacties peil van mensen die het album kochten of integraal hebben beluisterd zijn die eigenlijk onverdeeld positief tot lovend. Maar uiteraard zijn er ook (met name uit de hoek van mede-muziekmakers) soms wat kritische noten te horen. Niks mis mee, van sommige kan ik leren. Ach, de kinnesinne die daarin soms doorklinkt stemt me inmiddels alleen nog maar vrolijk. Ik schrijf zelf vaak recensies over boeken, films of albums. Daarin probeer ik altijd maar te bedenken hoeveel werk, kosten en passie de makers daarin hebben gestopt. Kritiek leveren is prima, maar hou het constructief, denk ik dan maar.” 

Zijn er ook reacties waar je niet zoveel mee kan? 
Hm, ja laatst vond iemand dat dit ‘tribute’ Prine Time’ weinig voor hem weinig toevoegde aan het originele materiaal van John Prine. Ik vind dat een onzin-argument. Ten eerste zou je daarmee alle ’klassieke’ orkesten wel kunnen opdoeken aangezien die voor een deel van hun repertoire nog steeds de muziek van eeuwenoude componisten naspelen. Het met subsidies in stand houden van deze orkesten kost de belastingbetaler alleen maar geld. Dus ook degenen die nooit een voet in een concertgebouw zullen zetten. Nu zal iedere dirigent met veel muzikale kennis en ervaring roepen dat de uitvoering met het orkest waarvoor hij ‘op de bok staat’ wel degelijk een extra-dimensie toevoegt aan het repertoire van de grote klassieke componist waarvan hij de muziek vertolkt. En hij zal dat op een aantal punten ook kunnen beargumenteren. Precies datzelfde kan en doe ik. Elke ‘kenner’ of ‘fan’ van het Prine repertoire die de moeite neemt om Prine Time integraal te beluisteren zal (mits hij of zij over voldoende muzikale bagage beschikt) ontdekken dat er zowel qua arrangement als uitvoering verschillen te ontdekken zijn. Ik moet er trouwens bij zeggen dat de meneer die de toevoeging aan het repertoire van Prine te gering vond inmiddels het album integraal heeft beluisterd en daarna aanmerkelijk milder was in zijn commentaar. Dit album is niets anders dan een eerbetoon. Ik heb de productie ervan zelf bekostigd. Alleen zij die het album in bezit willen hebben betalen een eenmalig bescheiden bedrag. De rest kan het gratis beluisteren via Spotify, iTunes Tidal of welke streamingdienst dan ook.”   

Geen winstoogmerk dus, maar je wilt wellicht een jongere generatie op deze manier toch kennis laten maken met de muziek van Prine? 
“Precies! Dat gebeurt al en dat stemt me vrolijk en dankbaar. Het is verfrissend, de reacties van de meestal jongere en daarmee wellicht wat minder bevooroordeelde luisteraars die de liedjes gewoon blijken te waarderen om wat ze zijn. Goed in het gehoor liggende melodieën met een fraaie ‘hookline’, voorzien van fraaie teksten en uitgevoerd door musici die hun vak verstaan. En last but not least met veel passie, respect en liefde voor het genre (Americana) geproduceerd. Winstoogmerk is er niet inderdaad. Ook hoef ik met ‘Prine Time’ geen promotie te bedrijven om zalen vol te krijgen. Zelfs mijn eigen foto of naam ontbreekt op de cover van het album. Het voornaamste doel van het uitbrengen van dit album is om een eigentijdse versie uit te brengen van Prine’s muziek. Die van zichzelf overigens al tijdloos is, ha-ha!”

 Eigen ervaring
Nadat ik dit interview heb uitgewerkt ben ik dermate nieuwsgierig geworden naar het album met de muziek van Prine dat ik hem diverse malen ben gaan beluisteren. Het is een aangename verrassing geworden. René van Broekhoven heeft met dit album bij mij beslist de juiste snaar geraakt. De professionaliteit en luisterplezier spatten ervan af.  Het album is muzikaal volkomen in balans, het biedt een prima mix van sterke songs in tal van muzikale stijlen. Van Broekhoven heeft met deze ode aan Prine dan ook het beste uit de muziek én zichzelf gehaald. Hij brengt de teksten en sfeer van de songs treffend op mij als luisteraar prima over en doet met dit album recht aan de indrukwekkende nalatenschap van John Prine.  

 Meer informatie over ‘Prine Time’ wordt geboden in een gevisualiseerde podcast op YouTube 


Op het YouTube kanaal van René van Broekhoven is verder een aantal videoclips van de songs op ‘Prine Time’ te bekijken. Verder is een soortgelijk programma over zijn vorige muziekproject ‘Cross Country’ te zien. Ook alleszins de moeite van het beluisteren waard. 


Prine Time is het vierde album dat door de RBS Groep / Studio Westmaas wordt uitgebracht. Als speciale aanbieding zijn het derde album Cross Country en Prine Time tijdelijk als ‘package deal’ van € 15 per stuk te koop. De verzendkosten worden bij deze aanbieding niet rekening gebracht. 

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant