Remco Verwaijen geeft presentatieworkshops en -lessen.
Remco Verwaijen geeft presentatieworkshops en -lessen.

Remco Verwaijen: ‘Leer leerlingen ook presenteren’

Actueel 2.181 keer gelezen

Van een spreekbeurt op de basisschool, tot het verdedigen van een scriptie op een universiteit; tijdens je opleiding sta je met enige regelmaat voor een groep. En wat te denken van het leven daarna? Er is tegenwoordig bijna geen baan meer te bedenken waarbij het niet belangrijk is om jezelf, een product of idee te presenteren. Maar krijgen de leerlingen van nu hier wel regelmatig genoeg les in? Wat presentatietrainer Remco Verwaijen uit Den Haag Ypenburg betreft niet: “Leer kinderen al vanaf de onderbouw dat het leuk en belangrijk is om een verhaal voor een groep te kunnen vertellen.”

De meeste kinderen zien nog op tegen een spreekbeurt of boekbespreking. Net als de cito-toetsweken, zorgen deze presentatiemomenten voor veel spanning. “En dat is zonde, en eigenlijk ook onnodig,” vindt Remco. “Door presentaties, in welke vorm dan ook, een regelmatig terugkerend onderdeel van het lesprogramma te maken, raken leerlingen vertrouwd met het overbrengen van een boodschap of verhaal op een groep. Hoe eerder je daarmee begint, hoe beter. Het draait voor het overgrote deel om het opbouwen van vertrouwen.”

Spreken in het openbaar, het staat al jaren bekend als de grootste angst die je kunt hebben. Recent onderzoek door de universiteit van West England in Bristol onder hun studenten, bevestigt dit wederom. Verschillende thema’s kwamen in dit verdiepende onderzoek naar boven: angst om veroordeeld te worden, fysieke ongemakken tijdens presentaties, vermindering van het studieplezier en onzekerheid over het onderwerp. Als oplossing was men bijna unaniem: ‘leer ons presenteren!’ De vraag naar praktische lessen en ruimte om in een vertrouwde omgeving te oefenen, bleek bij vrijwel iedereen te leven.

Om in deze bestaande behoefte te voorzien, geeft Remco sinds 2 jaar presentatieworkshops en -lessen op basisscholen. “Op de basisschool speelt het gevoel om veroordeeld te worden natuurlijk al, maar dat gevoel wordt op latere leeftijd alleen maar groter. Op de middelbare school brengt de pubertijd nog eens een lading extra hormonen mee, waardoor het voor een jongere alleen nog maar belangrijker is, wat een ander van hem of haar vindt. Daarom is het belangrijk om nog veel eerder aan het zelfvertrouwen van kinderen te werken en ze voldoende tips mee te geven.”

Gelukkig zijn er steeds meer lesmethodes waarin het geven van presentaties een vast onderdeel is van het programma. Maar workshops die specifiek op het presenteren zijn gericht, daar hebben de leerlingen het meest aan. Daarnaast geeft Remco via Pool West, de invalpool voor het basisonderwijs in de regio west, ook regelmatig lessen op de basisscholen. “Ik merk dat de leerlingen dat makkelijk een hele dag volhouden. De interesse is er en de wil om beter te worden zeker ook!”

In de workshop Presenteren laat Remco Verwaijen zien hoe leerlingen een boodschap of verhaal overtuigend kunnen overbrengen op een groep. Door middel van kleine oefeningen die aansluiten bij hun belevingswereld krijgen leerlingen vertrouwen in het geven van een presentatie. Stap voor stap, met ruimte voor eigen ideeën en vooral voor humor.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant