Afbeelding

Mariaschool wint de Bijenkorf’s ontwerpwedstrijd

Actueel 1.212 keer gelezen

Op 25 januari maakte de Bijenkorf vanuit de winkel in Den Haag de winnaar van hun ontwerpwedstrijd de Winkel van de Toekomst bekend, waarin kinderen van 6 tot 16 jaar gevraagd werd hun idee over een winkel die goed is voor mens, dier en milieu te verbeelden. 

Tot en met 9 maart zijn de zeven beste ontwerpen te zien in de etalages van het warenhuis. De uiteindelijke winnaar wordt voor een jaar kinderdirecteur en enkele ideeën van de winnaar worden daadwerkelijk gerealiseerd.

Duurzame toekomst van de retail
Met de ontwerpwedstrijd richt de Bijenkorf zich tot de jongere generatie – de klanten van de toekomst – om te ontdekken wat hun ideeën zijn, om zo samen bij te dragen aan een duurzame toekomst van de retail, de maatschappij en de wereld. De jury, bestaande uit Thiëmo Heilbron (oprichter Fawaka Ondernemersschool), Rupert Parker Brady (retailexpert), Inge Schmitt (hoofd creatief de Bijenkorf) en Justin Pariag (manager sustainable business de Bijenkorf), boog zich begin januari over de inzendingen om zeven finalisten te kiezen. In elk van de zeven winkels van de Bijenkorf is tot en met 9 maart een ontwerp van een finalist te bewonderen.

“Jonge mensen laten zich minder beperken tot wat echt kán en zijn daardoor veel creatiever. Bij de Bijenkorf zijn we dagelijks bezig met verduurzamen, met als concrete doelen CO2-neutraal te zijn in 2040 en uitsluitend nog duurzamere merken te verkopen in 2025. De ideeën van de kinderen hebben mij geïnspireerd weer echt buiten de kaders te denken”, zegt Justin Pariag, Manager Sustainable Business bij de Bijenkorf.

Uitvoerbaarheid, creativiteit, duurzaamheid en inclusiviteit
Vandaag werd uit de finalisten de uiteindelijke winnaar gekozen: groep 7a van de Mariaschool in Pijnacker. Volgens de jury had dit gezamenlijke ontwerp alles in zich: uitvoerbaarheid, creativiteit, duurzaamheid en inclusiviteit. In de loop van het jaar wordt een aantal van hun ideeën uitgevoerd en zij mogen een jaar lang de plek van kinderdirecteur bij de Bijenkorf invullen. In die hoedanigheid gaan ze o.a. directievergaderingen bijwonen, meepraten over duurzaamheid in de Groene Sessies die de Bijenkorf regelmatig organiseert en een bezoek brengen aan het duurzame distributiecentrum van de Bijenkorf in Tilburg.

“Van glijbanen die stroom opwekken tot een Bijzonder Goed-afdeling en ramen met zonnepanelen; ideeën die op het eerste gezicht wellicht onhaalbaar klinken, maar dat zeker niet zijn. Ik ben erg nieuwsgierig naar de uitvoering. Dat deze klas collectief aan de inzending heeft gewerkt is voor mij een extra plus”, vertelt Rupert Parker Brady, jurylid de Winkel van de Toekomst.

“De leerlingen hebben ontzettend goed samengewerkt om hun creatieve, duurzame, verrassende ideeën voor de winkel van de toekomst tot leven te brengen. We zijn vereerd dat de Bijenkorf de klas als winnaar heeft uitgekozen voor haar landelijke ontwerpwedstrijd. Ik ben ontzettend trots op deze nieuwe ‘kinderdirecteuren’ van de Bijenkorf”, aldus Licette Quak, juf groep 7a Mariaschool.

De toekomst is groen
De wedstrijd werd georganiseerd in het kader van de duurzaamheidscampagne van de Bijenkorf De Toekomst is Groen en de ambitie van het warenhuis om voorop lopen in de transformatie en verduurzaming van de retail. Uit een in 2021 uitgevoerd onderzoek bleek dat een overgrote meerderheid van de Nederlandse consumenten vindt dat het fysieke warenhuis moet blijven bestaan, vooral als plek om geïnspireerd te worden. Duurzaamheid speelt een belangrijke rol. Veel Nederlanders vinden dat winkels hierin hun verantwoordelijkheid moeten nemen en blijken open te staan voor ‘groene’ diensten die de levensduur van spullen verlengen, zoals huren, tweedehands kopen, inzameling en reparatie. De Bijenkorf gaf afgelopen jaar vintage kleding een permanente plek in het assortiment en startte met een verhuurservice voor servies. 

Uit de krant