Foto: Andrew Neel
Foto: Andrew Neel

Zelfmoordpreventie bereikbaar via 113 én gratis via 0800-0113

Actueel 353 keer gelezen

Pijnacker-Nootdorp - Woensdagavond werd door Martijn Mastenbroek bij Den Haag FM uitgebreid aandacht besteed aan suïcidepreventie en het werk van 113. Wat doet 113 allemaal? Hoe verlopen de gesprekken? Hoe is het om voor 113 te werken? Wat kan je doen als iemand in je omgeving depressief oogt? Hoe is het bij de hulplijn tijdens de corona crisis? 

Veel vragen waarop Ben Oranje, hulpverlener bij 113, uitgebreid ingaat. Onze regio is begin dit jaar namelijk weer opgeschrikt door een aantal zelfdodingen. Lange tijd was praten over zelfdoding en het delen van deze gevoelens een taboe. Het is juist goed om hierover te praten. Ben Oranje van 113 Zelfmoordpreventie staat dagelijks in contact met hulpvragers en vertelde er meer over.


Beluister hierboven het interview terug.

Sinds 1 juli is 113 Zelfmoordpreventie bereikbaar via het telefoonnummer 113. Voormalig staatssecretaris Paul Blokhuis (VWS) heeft zich hard gemaakt voor het beschikbaar stellen van dit telefoonnummer, zodat mensen met suïcidale gedachten beter de weg kunnen vinden naar de hulp van 113 Zelfmoordpreventie. 

Omdat het telefoonnummer 113 momenteel niet gratis bereikbaar is en 113 op de factuur van bellers ervan verschijnt, is de hulplijn van 113 Zelfmoordpreventie vanaf nu ook bereikbaar op het gratis nummer 0800-0113, bellen naar dit nummer verschijnt anoniem op de factuur. Om te zorgen dat de hulplijn voor iedereen optimaal bereikbaar is, blijft voor de zekerheid ook het ‘oude’ nummer 0900-0113 bestaan. Bellers betalen hiervoor hun gebruikelijke telefoonkosten.  

Bereikbaarheid
Mensen die worstelen met suïcidale gedachten en hierover willen praten kunnen 24/7 contact opnemen met de hulplijnen van 113 Zelfmoordpreventie. Naast een telefonisch gesprek kan dit ook via de chat, op www.113.nl. 113 doet er alles aan zo goed mogelijk bereikbaar te zijn. Op piekmomenten kunnen de lijnen bezet zijn en horen bellers een bandje waarin hen wordt gevraagd om in gevallen van levensgevaar met 112 te bellen. Hulpvragers kunnen ook hun gegevens achterlaten om op een rustiger moment te worden teruggebeld. 

Verschil tussen 112 en 113
De hulplijn van 113 Zelfmoordpreventie is er om te praten over zelfmoordgedachten of advies te vragen als iemand zich zorgen maakt over een naaste. Wanneer mensen direct hulp nodig hebben van de politie, brandweer of ambulance, bijvoorbeeld mensen die een zelfmoordpoging hebben ondernomen, moeten zij 112 bellen. 113 Zelfmoordpreventie kan zelf geen hulpdiensten naar hulpvragers sturen. Het is belangrijk om het verschil tussen de nummers goed duidelijk te maken, zodat mensen zo snel mogelijk goed geholpen kunnen worden. Deze boodschap horen mensen dan ook in de welkomstboodschap als zij bellen en wordt gecommuniceerd op de website.

Anonimiteit
Bellen met de hulpverleners van 113 Zelfmoordpreventie is altijd anoniem. Dit betekent dat de hulplijn geen contactgegevens kan zien of locatie kan herkennen. Hulpvragers hoeven hun identiteit niet te vermelden bij het chatten of bellen en op facturen van bellers naar 0800-0113 wordt niet weergegeven dat er met de hulplijn is gebeld. Dat geldt ook voor bellers via 0900-0113. Bij het bellen naar het telefoonnummer 113 verschijnt het nummer wel op de factuur.

Uit de krant