Deze bolide van MyWheels is helemaal klaar voor gebruik.
Deze bolide van MyWheels is helemaal klaar voor gebruik.

De deelauto bereikt ook Pijnacker

zo 9 jan 2022, 08:55 Actueel

Nadat zo ongeveer alle plaatsen in onze regio al een deelauto hadden, dook de deelauto ook als een verlaat kerstcadeau ook op in Pijnacker. Met maar liefst vier stuks tegelijk. MyWheels één van de organisaties die deelauto’s exploiteert heeft twee elektrische deelauto’s neergezet in Keijzershof en bij station Pijnacker-Centrum en 2 benzineauto’s in Klapwijk en in Noord. Hans Voerknecht, al jaren bezig om te proberen de deelauto naar Pijnacker te krijgen, is dolenthousiast:

“Het beviel ons al goed toen we onze auto weg deden, omdat je vanuit Pijnacker overal heel goed met het OV en de fiets kunt komen. Maar als we dan een keer een auto echt nodig hadden, omdat sommige bestemmingen helemaal niet goed bereikbaar zijn met het OV, moesten we naar Berkel of Delft om er één te halen. Niet onoverkomelijk, maar het is toch wel handig als je een auto binnen loopafstand hebt.”

Voerknecht is met name enthousiast, omdat hij hoopt dat hiermee iets gedaan kan worden aan de enorme hoeveelheid geparkeerde auto’s in Pijnacker. Vooral voor mensen met een tweede auto is de deelauto een ideaal alternatief.

Voerknecht: “De gemiddelde auto staat al 23 uur per dag stil, maar de tweede (en derde, vierde) auto wordt vaak hooguit twintig minuten per dag gebruikt. Veel van die tweede auto’s zijn er voor ‘het geval dat’. Het geval dat men ineens een auto nodig heeft. Al die mensen kunnen gerust hun tweede auto verkopen, want het is heel veel goedkoper om dan een deelauto te gebruiken. Veel mensen realiseren zich dat niet, maar de vaste lasten van een auto bedragen 60% van de kosten van de auto. Al die kosten kun je besparen als je die auto niet meer bezit, maar alleen maar gebruikt.”

Het helpt daarbij dat er direct vier deelauto’s zijn, want dat betekent dat je ook nauwelijks meer mis kan grijpen. Voerknecht: “Er heeft wel eens eerder een Greenwheels-auto gestaan, maar daarvan waren wij zo ongeveer de enige gebruikers. Veel mensen die een auto ‘voor het geval dat’ hadden, vonden het toch een beetje kwetsbaar, want wat als je zo’n auto nodig hebt en hij is al gereserveerd.”

Ook voor het straatbeeld en de hittestress in Pijnacker kan de deelauto heel belangrijk zijn. Voerknecht: “Ik heb een aantal jaren bij CROW gewerkt, die decentrale overheden bijstaat bij hun vervoersbeleid. Daar heb ik meegewerkt aan experimenten, waar mensen konden kiezen tussen het wonen in wijken met veel, weinig of geen geparkeerde auto’s. Zonder één uitzondering kozen de bewoners voor de woonwijk met geen geparkeerde auto’s. We vinden het toch lelijk, al dat blik. Hoe meer auto’s er verdwijnen, hoe meer groen er voor in de plaats kan. Met name in Keijzershof, een wijk die veel te weinig groen heeft, zou dat een uitkomst zijn.”

Voerknecht: “Wat uit steeds meer onderzoeken naar voren komt, is hoezeer veel geparkeerde auto’s bijdragen aan hittestress. Op een dag met een temperatuur van 30⁰C blijkt dat de temperatuur in een straat met veel bomen en schaduw niet hoger wordt dan 24 graden. In een versteende straat met weinig schaduw gaat het al snel naar boven de 40 graden, maar in een staat met veel geparkeerde auto’s blijkt de temperatuur tot ver boven de 50 graden op te lopen. Willen we onze gemeente ook in de zomer leefbaar houden, dan zullen we toe moeten naar straten met veel meer groen en schaduw.”

Kortom, met de deelauto kan meer worden bereikt dan een kostenbesparing voor autobezitters, maar kan ook de gemeente een stuk leefbaarder worden gemaakt.

Uit de krant