Gedeputeerde Floor Vermeulen van de provincie en wethouder Ilona Jense openen de weg. De oude tuindersauto van Theo Ammerlaan mag als eerste ‘door het lint’.
Gedeputeerde Floor Vermeulen van de provincie en wethouder Ilona Jense openen de weg. De oude tuindersauto van Theo Ammerlaan mag als eerste ‘door het lint’.

Oostelijke Randweg officieel geopend

Actueel 4.188 keer gelezen

Pijnacker-Nootdorp - De werknaam was altijd de Oostelijke Randweg maar de daadwerkelijke ‘straatnaam’ is de Zijdeweg. Vorige week donderdag 16 juli is de weg officieel geopend door gedeputeerde Floor Vermeulen van de provincie Zuid-Holland en wethouder Ilona Jense van de gemeente Pijnacker-Nootdorp.

De ontvangst van de genodigden was in een open tent bij manege Het Blauw Gele Vendel aan de Hoogseweg. De rijvereniging, die sinds 2014 aan de Hoogseweg zit, is door de nieuwe weg beter bereikbaar geworden. Ook vanuit Berkel en Rodenrijs. Een vrouw uit Oude Leede vertelde dat ze nu nog maar drie rotondes hoeft te ‘nemen’ om het BGV te bereiken tegen voorheen zeven.

De Oostelijke Randweg verbindt de Katwijkerlaan met de provinciale weg N470 en wel het gedeelte tussen Pijnacker en Zoetermeer. Bij de Katwijkerlaan loopt de weg tussen Boezem West en Boezem Oost door. Boezem West is het oude bedrijventerrein De Boezem en Boezem Oost is het nieuwe deel waar ook het internationale sorteermachinebedrijf AWETA gevestigd is na een verhuizing vanuit Nootdorp naar Pijnacker dus.

Wethouder Ilona Jense zei tijdens haar toespraakje dat je geen Boezem West en Boezem Oost meer mag zeggen en ook niet Boezem 1 en Boezem 2. Het is vanaf nu Bedrijventerrein De Boezem. Dat is natuurlijk leuk en aardig zo’n opmerking maar wat zeg je dan als je alleen het oude of alleen het nieuwe deel van De Boezem wilt benoemen?

Ackerswoude
We gaan na dit zijstapje verder de Zijdeweg af en rijden langs de woonwijk in aanbouw, Ackerswoude. Ook voor de bewoners van deze wijk is de Zijdeweg een uitkomst. Via de Lange Campen en de Monnikenweg kom je op de nieuwe weg, zodat de Vlielandseweg en de Klapwijkseweg aan de westkant van de wijk niet meer de enige ontsluitingen zijn.

Vanuit de lucht is goed te zien dat de weg aansluit op de N470.

We gaan verderop en komen langs het tuinbouwgebied Monnikenweg, Hoogseweg en Kleihoogt. De nieuwe weg kruist de Monnikenweg en de Hoogseweg en de Hoogseweg is doorgetrokken naar de Kleihoogt. Dit tuinbouwgebied in het grensgebied tussen Pijnacker en Berkel krijgt door de nieuwe weg en de betere bereikbaarheid straks hopelijk een vernieuwingsimpuls. Voorheen werd hiervoor de term FES gebruikt. FES staat voor Fonds Economische Stimulering. Vanuit dit fonds is ook een deel van de kosten van de aanleg van de weg betaald.

Gedeputeerde Floor Vermeulen verwees naar de discussie over de Oostelijke Randweg door de jaren heen tussen de provincie en de gemeente. Daarbij ging het ook over de Westelijke Randweg, de zogenoemde Verlengde Komkommerweg die vorig jaar is geopend. Aan de westkant van Pijnacker verbindt deze weg de Delftsestraatweg met de N470 maar dan het gedeelte tussen Pijnacker en Delft.

De discussie ging destijds vooral over de vraag: komen er niet te veel aansluitingen op de N470? Dat was de gedachte bij de provincie. Uiteindelijk kreeg de gemeente toch haar zin: de beide ontsluitingswegen mochten er komen en tussen deze uitersten zijn er nog drie ontsluitingspunten: bij de Tuinderweg, bij Keijzershof en bij de Klapwijkseweg via de Klapwijkse Knoop. Het is nu dus dik in orde met de ontsluiting en de bereikbaarheid van Pijnacker aan de oostzijde van het dorp.

Discussies
Gedeputeerde Vermeulen ging niet te diep in op de discussies van weleer. Wel wees hij er op dat de aanleg van de randweg en de renovatie/facelift van de N470 mooi op elkaar aansloten. De provinciale weg ligt er weer prachtig bij en ter hoogte van Delfgauw is de ontsluiting van Bedrijvenpark Ruijven dankzij een nieuwe inrichting met verkeerslichten een stuk verbeterd. En nu maar hopen dat files en nieuwe ongelukken weg blijven. Even afkloppen maar het lijkt rustiger dan voorheen.

Ilona Jense wees er op dat de voorbereidingen voor de Oostelijke Randweg, de Zijdeweg, begonnen zijn in 2009. Een belangrijk punt was het vinden van geld. In totaal heeft de weg elf miljoen euro gekost. Diverse wethouders hebben er aan gewerkt, onder meer José van Egmond en Piet Melzer die ook aanwezig was bij de opening evenals Piet van Adrichem die ook vanuit de land- en tuinbouworganisatie LTO betrokken is geweest.
De lange voorbereiding werd in een paar korte toespraken snel samengevat. Er werden niet al te veel woorden besteed aan de inpassing van de weg in het landschap waarbij flink wat grondeigenaren een deel van hun eigendommen moesten verkopen.

Het ging daarbij om kassen en ook om huizen die gesloopt moesten worden. Niet iedereen was even gelukkig met de komst van de weg. De gemeente heeft wel steeds overlegd met een klankbordgroep waarin de omgeving vertegenwoordigd was. Diverse leden van die klankbordgroep waren aanwezig.
De openingshandeling werd na de toespraakjes verricht door de wethouder en de gedeputeerde. Zij hielden een lint vast waar drie vrachtwagens doorheen reden. De voorste auto werd bestuurd door kweker Theo Ammerlaan van de Hoogseweg. Dat was een oude DAF 1900 uit 1967. Destijds was het de vrachtwagen met de meeste power: 165 pk. De wagen is gebruikt voor internationaal vervoer totdat Theo hem in 1977 kocht voor het veilingvervoer.
De tweede wagen was van aannemer Van Gelder en de derde van Transportbedrijf H.N. Post en Zonen. Met deze wagen werd verwezen naar het belang van de nieuwe weg voor De Boezem waar dit bedrijf gevestigd is. De vele wagens van dit bedrijf zullen straks voor een flink deel de nieuwe weg gebruiken, wat een ontlasting betekent voor de Vlielandseweg en het centrum van het dorp.

Kweker Theo Ammerlaan met een bakje groente en fruit dat alle aanwezigen mee naar huis kregen.

Met de komst van de nieuwe weg is ook het vrachtverkeer door Klapwijk verleden tijd. Niet dat dit nog heel veel was. Aan de Hoogseweg zitten nog maar een paar kwekers. Maar, als straks Klapwijk wordt gerenoveerd dan zal het vrachtverkeer via de Zijdeweg en de Hoogseweg naar Klapwijk rijden.
Theo Ammerlaan vertelde nog dat de Hoogseweg eind jaren zeventig door de kwekers zelf is aangelegd en betaald. Later is de weg voor één gulden overgedragen aan de gemeente. Als tegenprestatie hebben ze er toen een dun laagje asfalt overheen gelegd, aldus Theo met de relativerende grijns die in combinatie met de pretoogjes zijn gezicht altijd vrolijk stemmend maakt.

Alle genodigden kregen een prachtig kistje met groente en fruit. Het meeste was lokaal met de munt kwam uit Kenia. Het zag er perfect uit en Vitamin4You had er iets prachtigs van gemaakt. En toch denk je dan: vanuit de slogan Wees Loyaal Koop Lokaal was dit een mooie order geweest voor een lokale leverancier! En nu maar hopen dat de nieuwe weg ook voor overstekende school- en paardenjeugd veilig genoeg is. Bij het Blauw Gele Vendel denken ze dat het veilig genoeg is. Deze 225 leden tellende rijvereniging hoopt door de nieuwe weg nog een stukje te kunnen groeien.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant