Jacqueline Arnoldy, Djazz van Zon, Jeffrey Boensma, Ilona Jense, Leroy Nouwen en Hannah van Gerwe.
Jacqueline Arnoldy, Djazz van Zon, Jeffrey Boensma, Ilona Jense, Leroy Nouwen en Hannah van Gerwe.

HYPElab in winkelcentrum Parade Nootdorp van start

Actueel 2.215 keer gelezen

Nootdorp - Op 13 mei 2020 was ‘winkelwethouder’ Ilona Jense aanwezig bij Smit Mode in winkelcentrum Parade in Nootdorp. Zij was daar om het zogenoemde HYPElab officieel te openen. Dat deed zij door een robotbeam te onthullen en door de Parade Nootdorp app in de winkel te scannen. 

HYPElab brengt ‘de winkel van de toekomst’ naar winkelcentrum Parade in Nootdorp. Van 11 tot en met 29 mei a.s. kunnen bezoekers aan Nootdorp het shoppen met verschillende technologieën beleven in de deelnemende winkelsHet gaat om een pilot, een proefperiode, en op basis van de bevindingen en de ervaringen wordt een en ander verder verbeterd en doorgevoerd. 

Er doen op dit moment 25 winkels in Parade mee aan het experiment met de Parade Nootdorp app maar de bedoeling is dat in principe zoveel mogelijk winkels gaan meedoen. Met de app kunnen klanten sparen bij de deelnemende winkels, leuke acties ontvangen en direct communiceren met de winkels. Daarnaast wordt er door TMO studenten onderzoek gedaan bij zes HYPElab retailers die naast de Parade Nootdorp app ook een 2e technologie testen, een ‘beam’robot waarmee klanten op afstand contact met de winkel kunnen hebben Die zes winkels zijn: Shoeby, Smit Mode, The Stone, Sport2000, Day by Dee en Bravo. 

Het bijzondere is dat je vanuit huis in deze winkels op afstand ‘personal shopping’ kunt doen en ervaren, met behulp van een robot, de Telepresence Beam. Het op afstand winkelen was al volop in ontwikkeling maar is versneld dichterbij gekomen vanwege de coronacrisis. Heel veel mensen kunnen of mogen niet een winkel binnen omdat ze tot de risicogroep behoren en kunnen op afstand toch hun aankopen doen. 

Nadat wethouder Ilona Jense de robot met camera had onthuld door daar simpelweg een winkeltas vanaf te tillen, werd ter plekke even gedemonstreerd hoe het werkt. Een koper ‘van buiten’ kwam in beeld en vertelde verkoper Jeffrey Boensma van Smit Mode dat hij op zoek was naar een bepaald jasje. Jeffrey liep naar de plek waar het kledingstuk te vinden was en de robot met camera hobbelde mee naar die plek, zodat Jeffrey het kledingstuk voor de camera aan de kandidaat-koper kon laten zien. Deze had zich via de site van Smit Mode van tevoren al verdiept in de mogelijkheden en bekeek en besliste ter plekke over de details van de aankoop. Het ging allemaal heel soepel. 

De wat oudere generaties kunnen zich wellicht nog helemaal niets voorstellen bij het online aanschaffen van kleding maar veel jongere mensen doen al niet anders. Op basis van je eigen maten en wensen kun je van tevoren al heel goed inkaderen wat voor jou bij een bepaalde winkel de mogelijkheden zijn. Het grappige is dat HYPElab een mooie combinatie is van online op afstand en live advies en begeleiding door de verkoper. De transactie kwam snel en probleemloos tot stand! 

Centrummanager Debby Leenen van Winkelcentrum Parade vertelde dat de Parade Nootdorp app veel informatie en leuke acties bevat over de deelnemende winkels en het ook de bedoeling is dat er algemeen nieuws over de Parade op gaat komen. De app kan zo dus een heel gericht informatiekanaal worden met nieuwsberichten, aanbiedingen, acties en activiteiten op het niveau van de individuele winkels maar ook over Parade als jouw eigen lokale totaalwinkelcentrum dat qua product en service alles in huis heeft wat je nodig hebt. Nu doen 25 winkels mee met de app maar de bedoeling is dat het verder wordt uitgebouwd en dat alle winkels gaan meedoen. ‘Als de app in de proefperiode een succes wordt, dan willen we die graag doorzetten natuurlijk. We zijn dus ook heel benieuwd wat de klant er van vindt.’

Het HYPElab is een samenwerking tussen de gemeente Pijnacker-Nootdorp, winkeliersvereniging VCP Parade, eigenaar RealIS, TMO Fashion Business School, BVIva en De Haagse Hogeschool. HYPElab is een onderdeel van Future Proof Retail. De onderwijsinstellingen doen landelijk onderzoek naar hoe de winkelier en de medewerkers toekomstbestendig zijn en blijven. Eerder is in Delft en Rijswijk al ervaring opgedaan met HYPElab!

Het HYPElab wordt gemanaged door derdejaars studenten van TMO Fashion Business School die door labexperimenten met technologieën nieuwe mogelijkheden onderzoeken en die proberen in te voeren in de praktijk. Het is daarbij een samenspel tussen wat technisch mogelijk is en praktisch toepasbaar. Uiteindelijk moeten de winkelier en de klant/bezoeker er mee gaan werken en de meerwaarde gaan ervaren. Jeroen Kroeze van Sport2000 en Francoise Bonneveld van Shoeby zeiden tot slot nog dat deze online service een aanvulling is op het gewone live winkelen en de bijbehorende service. Het is een extra, zodat Paradebezoekers nog blijer worden van hun toekomstbestendige winkelgebied! Zie voor meer informatie: https://parade-nootdorp.nl en de flyers in de deelnemende winkels.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant