Afbeelding

"Samen met mijn moeder vorm ik een goeie combi"

Actueel 1.244 keer gelezen

“Ik maak changeable art, dat zijn losse elementen die je iedere keer op een andere manier kunt gebruiken waardoor er steeds nieuwe kunst ontstaat”, vertelt Caroline Grootenboer (41). “Dat is circulair gezien ook heel interessant, want je hoeft het kunstwerk niet weg te gooien, je kunt het steeds aanpassen.”

“Ik heb vroeger de kappersopleiding gedaan, maar dat vond ik niet creatief genoeg. Daarna ben ik naar het Hout- en meubileringscollege gegaan, dat was creatiever en kleur werd voor mij toen steeds belangrijker. Maar dan ga je vaak in een winkel werken en dat vond ik ook weer niet creatief genoeg, ik ben meer van het creëren. Toen ben ik zelf begonnen met schilderen en dat voelde echt zo van: bam, dit is het, dit ben ik! Maar dan? Het gevoel is altijd wel geweest om daar iets mee te doen. Toen ben ik in deeltijd de opleiding ‘docent beeldende kunst en vormgeving’ gaan doen. Daar ontwikkelde dat groeiproces zich en kleur bleek een heel belangrijk ding voor mij te zijn."

"Door de opdrachten merkte ik dat creëren ook bij mij paste. Ik schilderde voornamelijk maar vilten vond ik ook wel interessant. Ik heb van alles en nog wat gedaan, maar je moet ook overal materialen voor aanschaffen. Mijn docent was in Zweden geweest en had daar kennis gemaakt met vilten, zij kon mij daar verder mee helpen. Het laatste jaar heb ik stage gelopen bij verschillende viltsters en mijn examenstuk was ook een viltwerk. Het mooie van vilt vind ik de diepe kleuren, je kunt heel veel doen met vilt. Door mijn manier van werken ontstaan losse vormen, het is dus abstract en niet realistisch wat ook mogelijk is. Naast kleurologie was ik ook wel met astrologie bezig, daaruit bleek dat kunst ook wel een vorm was die mij zou liggen. Daarom ben ik het gewoon gaan proberen, dat was net het duwtje in de rug dat ik nodig had."

"Op basis van kleurologie maak ik wol, daarna trek ik de vezels uit elkaar en met heet water en zeep kun die je dan tot stof wrijven of rollen. Hoe langer je dat doet hoe dichter de stof wordt. Die trek ik vervolgens weer uit elkaar en daar maak ik dan allerlei verschillende vormen van die over elkaar op een doek komen. Dat geeft gelaagdheid en diepte aan een kunstwerk. Zo’n warm, kleurrijk en aaibaar kunstwerk met akoestische demping geeft een prachtig reliëf aan je omgeving. Kleurologie levert op basis van je naam, geboortedatum en sterrenbeeld een bepaalde kleurencombinatie op en die geeft dan weer informatie over iemand. Op basis daarvan heb ik ook verschillende schilderijen voor mensen gemaakt die echt ‘raak’ waren. Nu schilder ik niet meer, maar doe ik alleen nog aan vilten. Hoe je als kunstenaar zou moeten leven, dat vind ik een moeilijke. In je hart voel je: je bent een kunstenaar. Maar kunst en werk combineren, hoe ga je dat doen? Uiteindelijk heb ik toch besloten voor de kunst te gaan. Maar daar komt eigenlijk nog zoveel meer bij kijken, je wordt tenslotte ondernemer en veel dingen zijn onbekend."

"Het ondernemerschap is behoorlijk pittig, hoe je daar je weg in moet vinden. En het kunstenaarschap wordt ook vaak niet als echt beroep gezien. Naast vilten gebruik ik ook allerlei andere technieken zoals spinnen, weven, punchen en borduren die ik dan weer in het kunstwerk verwerk. Je kunt de verschillende onderdelen op de muur prikken en zo iedere keer weer iets anders maken. De manier waarop iemand prikt kan ook iets over die persoon zeggen. Het creatieve proces geeft eigenlijk gewoon wel een kick, dan bruisen mijn hersenen. Er zijn verschillende stadia als ik een kunstwerk maak: eerst weet ik nog niet zo goed welke kant het opgaat, maar dan krijgt het steeds meer vorm tot het echt af is. Vilten is heel veelzijdig, ik vind het ook fijn om de vrijheid te hebben alle kanten op te gaan. Ik heb het niet van een vreemde, het organiseren en het creatieve denken daarin, samen met mijn moeder vorm ik een goeie combi.”

Kijk voor meer informatie op: www.carolinegrootenboer.com

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant