Afbeelding
Vrijwilliger in Beeld

Frits van Velzen, secretaris en 'voorrijder' bij Toerclub Pijnacker

Algemeen 1.363 keer gelezen

Vrijwilligers zijn erg belangrijk voor de gemeente Pijnacker-Nootdorp. Zij brengen veel tot stand wat anders niet zou gebeuren. Op velerlei gebied zijn vrijwilligers actief. Welke persoonlijkheid schuilt er achter al die vrijwilligers en door wie of wat worden zij geïnspireerd? Lees hier het verhaal van Frits van Velzen, secretaris en 'voorrijder' bij Toerclub Pijnacker (TCP).

"Met fietsen ben je buiten, met elkaar bezig en je ziet ontzettend veel van de natuur", vertelt Frits van Velzen, geboren in Den Haag. "Aan de andere kant kost het wel veel tijd want je bent vaak zo'n vier à vijf uur onderweg. Maar toen ik ging fietsen kwam ik er pas achter hoe mooi Nederland eigenlijk is."

"Zo'n vijftien jaar geleden brak ik mijn kuitbeen tijdens het schaatsen. Daarvoor deed ik aan hardlopen, maar ik kon de dreun daarvan niet meer verdragen. Toen ben ik gaan spinnen. In eerste instantie dacht ik: ga ik daar een beetje in een zaaltje fietsen, maar ik vond het eigenlijk hartstikke leuk. En vriend van mij fietste al veel langer en zei: 'Nu gaan we buiten fietsen'. Ik kon een fiets van hem lenen en vanaf het eerste moment heeft het fietsen mij gegrepen. Bij TCP fiets je in groepjes, ingedeeld op snelheid. Tijdens de ritten praat je met anderen, je leert hoe je bochten beter kunt aansnijden, bepaalde technieken, wat voor type verzet je moet gebruiken, etc. Als de groep groter wordt moet je ervoor waken dat de veiligheid niet in het geding komt. Daarom respecteren wij uiteraard de verkeersregels, maar houden we ook rekening met andere weggebruikers. Als er bijvoorbeeld een onoverzichtelijke bocht komt gaan we achter elkaar rijden. Veiligheid staat bij ons voorop en we willen graag van het imago af dat dit bij wielrenners niet zo is." 

"Ook moet je materiaal in orde zijn, niet alleen qua veiligheid, maar ook voor elkaar. Met een groep van in totaal veertien man, de HoutlijnTrein, rijden wij de TCP-routes voor. Het belang van wat wij doen als groep is dat wij de routes twee weken van tevoren fietsen, zodat we die, waar nodig, kunnen aanpassen, bijvoorbeeld bij wegopbrekingen of heel smalle paden. Het moet veilig zijn, maar natuurlijk ook wel mooi. We willen niet alleen knallen, maar vooral ook sociaal met elkaar bezig zijn. Praten op de fiets is niet altijd even handig qua veiligheid, maar dat kan dan tijdens de koffiestop. We zijn als groep heel erg op elkaar ingefietst, als iemand bijvoorbeeld moe is, wachten we daarop. Soms fiets ik wel eens alleen, maar dat vind ik een beetje saai. De routes bouwen gedurende het seizoen op van zo'n 70 tot 150 kilometer. Thijs Reinen maakt de routes digitaal zodat ze beschikbaar zijn op de website en via het navigatiesysteem. Er gaat behoorlijk wat tijd in zitten om de routes iedere keer weer up-to-date te houden. Van papier naar digitaal was voor sommige mensen overigens wel een dingetje. We zijn een zeer actieve vereniging en daar zijn we ontzettend blij mee. Met deze voorrijdploeg mochten we de route voor de Ride for the Roses maken: dan kom je weer andere aspecten tegen, zo moeten er bijvoorbeeld auto's achteraan kunnen rijden, terwijl we normaal gesproken officieel niet op de weg mogen fietsen. Dat was ontzettend leuk om te doen. Gerrit den Haan heeft zich hiervoor ingespannen, evenals voor de Jan Janssen tocht waarvoor we gevraagd zijn om in augustus een nieuwe toerrit te maken. Hij weet ieder paadje en weggetje te noemen. Zo heeft ieder van onze groep zijn eigen bijdrage." Kijk op: www.toerclubpijnacker.nl.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant