Afbeelding

Het ultieme "speelgoed" van nu: een drone

Algemeen 168 keer gelezen

Je ziet ze steeds vaker voorbij vliegen op afgelegen veldjes: drones. Kleine, soms zelfs minuscuul kleine, vliegende apparaatjes die op afstand worden bediend. Het doet denken aan een andere rage uit de jaren `80 en `90, die van modelbouwauto`s. De drone lijkt daarvan de trotse, futuristische opvolger te zijn geworden. Waar je vroeger huisvaders verlekkerd met nagemaakte Formule 1 modellen over een pleintje zag scheuren, staan ze nu met hun laarzen in de klei om opnames te maken van het nabij gelegen natuurgebied.

De drone is beter
Vergeleken met een modelbouwautootje is een drone veel verder ontwikkeld en zijn de mogelijkheden ook veel groter. Een auto kan bijvoorbeeld alle kanten uit rijden, een drone kan dat ook maar wel vliegend, hij kan dus ook naar boven en beneden. Daarnaast hebben ze vaak GPS, waardoor je van tevoren een route kunt uitzetten die je vervolgens met de drone gaat vliegen. De echte trekpleister van de mini-helikopter is echter de camera, waarmee je prachtige opnames vanuit de lucht kunt maken. Hiermee combineert de drone twee van de meest geliefde hobby's: het besturen van modelvoertuigen met fotografie en film. Een jackpot voor de ontwikkelaars.

Militair wapen
De ontwikkeling van de mini-helikopter is de afgelopen jaren in een sneltreinvaart beland. Nog maar vijf jaar geleden waren drones nog iets uit het tv-journaal. Ze werden vooral gebruikt als militair wapen om bijvoorbeeld terroristen vanuit de lucht mee te bestoken. Ergens in een controlekamer ver weg zaten dan een stel militairen met een soort van Xbox console te beslissen over leven en dood. Was dit het target? Zo, ja, druk dan op het rode knopje en wacht op de explosie. De toekomst van het oorlogvoeren leek nabij. Mensen vermoorden met een raket vanuit een bunker.

Iedereen een drone
Zoals wel vaker met aanvankelijk militaire toepassingen, ontstond er ook hier een commerciële variant. Al snel kwamen fabrikanten er achter dat er een toenemende groep mensen was die ook graag met een mini-helikopter wilde vliegen. Degenen die er het eerste bij waren werden continue met een schuin oog aangekeken. Mensen keken raar op in de lucht als er weer zo`n zoevend geval over kwam vliegen tijdens een wandeling in de duinen. Inmiddels vliegen de drones de winkel uit en worden ze door de toenemende concurrentie steeds beter en goedkoper. Een beetje mini-helikopter koop je tegenwoordig al vanaf dertig euro. Met een camera erop koop je een drone vanaf ongeveer honderd euro. Ter vergelijking: de ouderwetse modelbouwautootjes kostten vroeger makkelijk een heel maandsalaris.

Waarom zijn drones zo goedkoop?
De reden dat ze zo goedkoop zijn geworden ligt ten eerste in China. Daar worden ze inmiddels aan de lopende band gebouwd. Het was dan ook de Phantom Drone van het Chinese bedrijf GJI die de consumentenmarkt wist aan te boren. In China zelf zijn ze overigens ook razend populair. Behalve de lopende band productie is er nog een belangrijke verklaring voor de goedkope prijs. Dat is de supersnelle ontwikkeling van de belangrijkste onderdelen van de drone. Dat zijn de gyroscoop, GPS ontvangers, sensoren en micro processors. Allemaal elektronische onderdelen die je ook in andere apparaten tegenwoordig veel tegenkomt. Zo zit GPS tegenwoordig standaard in iedere smartphone, net zoals de processors. Sensoren en ontvangers vind je weer veel terug in auto`s.

TV drones
De drone heeft veel voordeel gehad van de ontwikkeling van deze onderdelen. Inmiddels is de drone echter een markt op zichzelf. Niet alleen hobbyisten wagen zich er aan, maar ook cameramensen kunnen tegenwoordig niet meer zonder drone om op een goedkope manier beelden vanuit de lucht te maken. Als je goed oplet zie je dat steeds meer tv-programma`s beelden vanuit de lucht gebruiken. Kostte dit vroeger nog duizenden euro`s en veel voorbereiding, nu hoef je alleen maar een route te programmeren en op "start" te drukken.

Twee groepen liefhebbers
De liefhebbers van drones kun je ruwweg in twee groepen opdelen. De eerste groep bestaat uit hobbyisten die zelf een mini-helikopter in elkaar knutselen. Dit is niet zo heel moeilijk. Het aantal onderdelen is namelijk redelijk beperkt. De meeste drones bestaan uit de eerder genoemde onderdelen, plus drie tot acht armen waar de propellers op bevestigd zijn. Wanneer de propeller gaan draaien, ontstaat zogenoemde "lift" en kunnen ze vliegen. Een processor regelt vervolgens de draaisnelheid van de propellers waardoor hij niet alleen op en neer kan bewegen maar ook vooruit of achteruit. Het revolutionaire van de drone is vooral dat hij zichzelf kan besturen en recht kan houden. Als hobbyist hoef je dus alleen maar de juiste onderdelen in elkaar te schroeven en te gaan oefenen. Bij veel bedrijven kun je drones kopen in onderdelen. Dit is vooral leuk als je een bijzondere en meer exclusieve mini-helikopter wilt hebben. Bijvoorbeeld eentje met acht armen en een grote camera erop.

Vooraf gemonteerd
Het allergrootste gedeelte van de verkochte drones zijn echter vooraf gemonteerde modellen. Dit komt omdat de meeste liefhebbers een mini-helikopter niet kopen omdat ze het leuk vinden hem zelf in elkaar te knutselen, maar vooral om er mee te vliegen en mee te filmen. Deze filmpjes worden weer bewerkt met een montageprogramma op de computer en kunnen vervolgens worden gedeeld via onder mee You-Tube. Eigenlijk een compleet andere, extra hobby dus.

Aandachtspunten voor vliegers
Welke drone je het beste kunt kopen, hangt er dus vooral vanaf waarvoor je hem wilt gebruiken. Om mee te vliegen of om mee te filmen? Als je er mee wilt vliegen zijn er enkele aandachtspunten waar je naar kunt kijken. Om te beginnen is het bereik belangrijk. Iedere mini-helikopter heeft een ontvanger en een bestuurder. Vaak kun je een drone simpelweg via bluetooth besturen met een app op je telefoon. De kwaliteit van de ontvanger in de drone bepaalt de afstand die je ermee kunt vliegen. Een tweede belangrijk punt is de vliegtijd. Een goedkope drone kan misschien zes tot acht minuten in de lucht blijven. Een professionele drone heeft een vliegtijd van bijna een half uur. Daarmee kun je dus veel langer blijven vliegen en heb je geen zeven reserve accu`s nodig die je continue moet verwisselen.

Voor filmliefhebbers
De bovengenoemde punten zijn natuurlijk ook voor de filmliefhebbers van belang. Helemaal als je wat langere opnames wilt maken en wat verder weg wilt vliegen. Voor hen is bovendien de GPS ook van groot belang. Hiermee kun je van tevoren routes bepalen en deze laten vliegen. Zo kun je bij wijze van spreken een compleet script schrijven voor het te filmen traject. Hoe langer de mini-helikopter kan vliegen, hoe uitgebreider de mogelijkheden van het script zijn.

Daarnaast gaat het natuurlijk vooral over de mogelijkheden van de camera. Bij het vliegen met een drone met camera, heb je er vooral veel plezier van als je zorgt voor een HD resolutie. Heb je dat niet, dan kun je de prachtigste beelden maken maar als je ze vervolgens op je televisie terugkijkt zie je niet meer dan een verzameling korrelige pixels. Zeker voor de echte liefhebber is een camera van acht tot twaalf megapixels toch wel een vereiste. Dat is ongeveer dezelfde resolutie als van een fatsoenlijke smartphone. Het probleem is hierbij wel dat de prijs exponentieel hoger wordt, naarmate de camerakwaliteit beter wordt. Een goede professionele drone met camera kost zo rond achthonderd tot duizend euro. Aan de andere kant heb je dan wel heel mooi speelgoed, waarmee je zeker een paar jaar vooruit kan.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant