Deze mannen geloven in BNI: mediamanager Peter Otte, chaptervoorzitter Jarco Hagemans en gastencoordinator Aad van Winden.
Deze mannen geloven in BNI: mediamanager Peter Otte, chaptervoorzitter Jarco Hagemans en gastencoordinator Aad van Winden.

Op visite bij ondernemersnetwerk BNI

Actueel 1.115 keer gelezen

Het zijn vroege vogels, de vrouwen en de mannen die lid zijn van BNI De Fazant. Even na half zeven op deze vrijdagmorgen 6 juli staan ze al vrolijk te praten en koffie te tappen in de tussenruimte op de eerste verdieping bij Van der Valk Nootdorp. Rond kwart voor zeven staat het ontbijt beneden klaar. Met een goed gevuld bord keren de deelnemers en de gasten terug naar de ruimte waar de meeting plaatsvindt. Daar zitten de plusminus 35 ondernemende vrouwen en mannen gezellig te ontbijten en klokslag zeven uur opent chaptervoorzitter Jarco Hagemans van Hagemans Verzekeringen de bijeenkomst die tot exact half negen zal duren.

In anderhalf uur wordt een vastliggende agenda van 21 punten afgewerkt. Overal ter wereld is bij iedere bijeenkomst de agenda hetzelfde. BNI staat voor Business Network International. BNI is een Amerikaanse organisatie en heeft 8.300 chapters (clubs) met 230.000 leden overal ter wereld. Zakelijkheid en hartelijkheid gaan hand in hand. Het gaat er allemaal strak en feitelijk aan toe. Een Hollandse vergadering wil nog wel eens verzanden in oeverloos gebabbel. Daar krijg je bij BNI met zijn vaste agenda en omgangsregels geen kans toe en dat is verfrissend. Er zit voortdurend tempo in en allerlei formele zaken worden in hoog tempo afgehandeld, zodat men snel over kan naar het echte werk.

BNI is vijftien jaar actief in Nederland en BNI De Fazant voor Den Haag en omstreken is aan zijn tiende jaar bezig. Al die jaren is Van der Valk Nootdorp de plek van samenkomst en daar zijn nog een paar chapters actief.

Aad van Winden van Autobedrijf EDA De Heus in Delft was destijds een van de oprichters. De eerste tijd was het heel lastig en een paar keer leek het einde oefening te worden, maar toen het eenmaal ging draaien, groeide BNI De Fazant uit tot een topper in de regio en in Nederland. Na drie jaar was De Fazant kampioen van Nederland. Dat wordt afgemeten aan de omzet die de leden elkaar toespelen, het aantal aanbevelingen en het aantal 1 op 1 ontmoetingen tussen leden. Via die 1 op 1's leer je elkaar veel beter kennen en leer je ook van elkaar.

BNI is geen vrijblijvende club. Je moet als lid voortdurend actief zijn en scoren. Ben of doe je dat niet, dan kan het na een half jaar of een jaar zomaar gebeuren dat je vriendelijk doch dringend wordt verzocht op weg te gaan naar de uitgang. De opzet is dat je met tussen dertig en de veertig regionaal actieve ondernemers en onderneemsters bij elkaar zit om te geven en te nemen. Het hele jaar door is er iedere week een bijeenkomst, ook tijdens vakanties. BNI De Fazant komt doorgaans maar één vrijdag per jaar niet bij elkaar: op de vrijdag na Hemelvaart.

Iedere bijeenkomst weer krijgen alle leden de gelegenheid tot een pitch van een minuut. Een lid laat een klok zichtbaar lopen zodat je kunt zien hoe ver je minuut is. Het is heel leerzaam om in een minuut je bedrijf en je product op een originele manier aan te prijzen. Nieuwe leden krijgen vier minuten de kans om zich te presenteren. Een vast onderdeel van de bijeenkomsten is ook de lezing van tien minuten. Deze vrijdag krijgt Rudolf Kaashoek van Fortune Coffee de gelegenheid om zijn persoon, product en onderneming te belichten. De bedoeling van BNI is elkaar werk/omzet toespelen en je collega-leden aanbevelen bij iedereen die je ontmoet. Alle leden hebben een ander bedrijf cq product. Dus één autobedrijf, één vormgever, één tekstschrijver, één financieel planner, één weddingplanner, enzovoort.

De BNI-leden doen hun best zo veel mogelijk 'aanbevelingen' te scoren en de omzet die dat teweegbrengt wordt exact in kaart gebracht. Vrijdag 6 juli was de weekomzet 45.000 euro.

Aad van Winden was in het begin sceptisch maar hij is nu overtuigd BNI-lid. "Het werkt echt. Het is investeren en geven, maar je krijgt er veel voor terug. Het genereert omzet maar ook kennis en vaardigheden. De sfeer is open en je collega-leden zijn altijd bereid om je te helpen en je dingen te leren. Vanuit de organisatie leer je presentatie- en netwerktechnieken. En daar komt bij dat je mensen leert kennen vanuit allerhande beroepsgroepen. Dat is heel verrijkend. Er groeien veel sterke onderlinge relaties. Je moet actief zijn, je houdt elkaar scherp en het kost ook best wat geld, maar je krijgt er veel voor terug."

De leiding en de aansturing van de club komt uit de leden zelf. De functies van chaptervoorzitter en lidmaatschapscoördinator zijn heel belangrijk, maar daarnaast zijn er veel meer functies. Peter Otte is al jaren een BNI-er in hart en nieren en de smartphone-expert is nu mediamanager en heeft onze redactie zo ver gekregen om de wekker te zetten. Je stoel moet bezet zijn, dus als je niet kunt zorg je voor een vervanger. Ook wordt er gewerkt met 'unieke gasten'. Vervangers en bezoekers krijgen ook een minuutje en zijn potentiële nieuwe leden. Vers bloed zorgt altijd weer voor nieuwe energie. Er zit competitie in de minuutpitches: degene met de beste of meest originele presentatie wordt genoemd en krijgt een prijsje. Dat was in dit geval uitvaartondernemer Normen Rotteveel.

Aan het eind van de meeting worden de scores bekendgemaakt per persoon: het aantal aanbevelingen, het aantal 1 op 1's en de weekomzet. Half negen is het klaar. Iedereen kan dan aan zijn/haar echte werk beginnen of nog wat 1 op 1 contacten afwerken.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant